Monday 17 March 2014

#MH370 - KEHILANGAN PESAWAT KERANA PILOT KECEWA ANWAR DIHUKUM PENJARA 5 TAHUN ??? ..... APA RESPON PEMIMPIN PR ???


Akhbar Britain, Daily Mail membuat spekulasi kemungkinan juruterbang Kapten Zaharie Ahmad Shah merampas pesawat MH370 kerana kerana kecewa Anwar dihukum bersalah dalam kes Liwat II.
Tentang perkara tersebut, beberapa pemimpin membuat ulasan tentang Kapten Zaharie yang merupakan ahli PKR seumur hidup, telah menyertai PKR 23 Januari tahun lalu.


Ketua PKR Cabang Subang Sivarasa Rasiah;

Tidak adil sekiranya pihak media mengaitkan perkara itu dengan parti kerana ia “tidak relevan”. Hanya spekulasi bahawa Zaharie seorang ‘fanatik politik’ dan ‘aktivis sosial yang lantang’ dan hanya mengetengahkan dua spekulasi yang tidak disahkan sebagai fakta.

“Media tidak sepatutnya membuat sebarang spekulasi.

“Akhbar Daily Mail ialah sebuah tabloid, mereka langsung tidak merujuk mana-mana sumber.” – Malaysiakini

Naib Presiden PKR Tian Chua;

“Setakat ini kita harapkan semua pihak terutamanya media dan pihak parti-parti dalam parti pemerintah untuk menghormati keluarga dan penumpang MH370.

“Jangan membuat terlalu banyak andaian yang ini akan menjejaskan siasatan dan juga menyinggung perasaan ahli keluarga, bagi kami kita tidak mahu termasuk dalam polemik siapa yang salah dan siapa yang patut bertangggungjawab.” – Malaysiakini

“Kapten Zahari bukan seorang aktivis sosial yang lantang, carilah mana kenyataan akhbar dibuat beliau. Dia hanya penyokong dan anggota parti.

“Saya sahkan dia ahli PKR dan sertai parti pada 23 Januari 2013 tapi tak relevan untuk tuduh kehilangan pesawat ini berkaitan dengan PKR.”- Sinar Harian

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail;

Perkara ini mustahil berlaku kerana ia melibatkan nyawa ramai manusia yang tidak bersalah dan ini merupakan satu teori konspirasi politik yang tidak masuk akal.

“Semua dikaitkan dengan Anwar sangat unik dalam politik Malaysia. Namun mengenali Umno dan Barisan Nasional, kalau mereka kehabisan modal, sesuatu yang bersifat khayalan boleh menjadi nyata.” – The Malaysian Insider.

Pengarah Komunikasi PKR, Fahmi Fadzi;


Laporan Daily Mail itu sebagai “tuduhan liar” dan akhbar itu “adalah tabloid sensasi yang dikenali untuk mensensasikan cerita.

“Dakwaan itu merupakan spekulasi liar buat masa ini.

“Jika ada data yang kukuh bagi menyokong dakwaan berkenaan, kita akan memberi tindak balas. Jika sesiapa di atas kapal (penerbangan) itu memilih untuk menghadiri perbicaraan (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim) itu adalah hak mereka kerana ia dilakukan di mahkamah terbuka.

“Kita tidak mahu perkara ini digunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab sebagai saluran untuk menyerang PKR atau parti-parti di bawah Pakatan Rakyat,” – mStar Online

Naib Presiden PKR, N. Surendran;



“Bukan setitik bukti untuk menyokong spekulasi tersebut. Ia hanya spekulasi. Marilah kita berlaku adil kepada kapten yang turut hilang. Beliau tidak dapat menjawab bagi dirinya.

No comments: