Tuesday, 20 October 2015

GADIS BERTUDUNG FANATIK K-POP INSAF BILA DUDUK DI KOREA !!!

gadis%2Bcun.png

REMAJA sekarang dah jadi trend jika tidak minat dunia hiburan Korea samada drama, artis, penyanyi. lagu-lagu dan segalanya, mungkin akan dianggap ketinggalan dunia ! Tidak dinafikan sekali pandang sahaja kecantikan dan keindahan luaran artis-artis Korea ni memang nampak sangat sempurna....


JOM kita sama-sama ikuti luahan  gadis berhijab ini yang terlampau suka dan fanatik kumpulan K-Pop, namun setelah dia sambung study di Korea, apa yang ditemuinya di sana amat mengerikan.

Wanita Ini FANATIK K-POP Sehingga Dia Sambung Belajar Di Korea.. Apa Yang Dialaminya Sangat MENGEJUTKAN !!! | Dua tahun saya di Korea. Waktu mula-mula ke sana dulu, saya masih lagi seorang K-popper. Dan masih lagi hanyut di dalam dunia hijabista.
What do you like about Korea? Satu hari professor saya yang berbangsa Korea berbasa-basi dengan saya.
Oh, I really like the music. Im a fan of Big Bang. Jawab saya beria-ia. Sambil tersengih macam kerang busuk. Waktu itu umur saya dalam 26 tahun.
Really? I dont know that. I dont listen to the young peoples music, because I cannot understand them. Sekali lagi saya tersengih. Rasa macam bom pulak jatuh atas kepala. Adehh..
Empat bulan pertama, saya mula dinampakkan dengan Korea yang sebenar. Perasaan saya terhadap Korea, kalau dalam bahasa orang putihnya, mulai bitter.
Tidak dinafikan, Korea ada kemajuan dan banyak kelebihan berbanding kebanyakan negara Islam sendiri, termasuklah Malaysia. Bab keselamatan, memang superb. Bab disiplin, memang power. Pengangkutan awam mereka, sangat reliable, selesa dan menepati masa. Dan mereka amat bangga sekali dengan produk keluaran negara mereka sendiri berbanding produk dari luar. Walaupun, ianya cuma sekeping pizza.
Dan pengalaman saya sendiri sebagai satu-satunya bunga di dalam makmal di universiti saya, saya memang amat dimanjakan oleh oppa-oppa dan dongsaeng saya. Mereka amat suka membantu, dan bila saya nampak macam bersedih (kadang-kadang ada jugak waktu monyok sebab homesick hihi), semua orang akan menyebok. Itu, memang saya tidak nafikan.
Tetapi di sebalik semua itu, inilah satu lagi wajah Korea yang saya kenal.
Why you are praying? You are wasting your time. Dont pray.
You can go out with me if you want. But please remove this (sambil mencubit hujung tudung saya).
Beberapa kali, agama saya diprovok. Kalau tak sabar, memang boleh bergaduh sebenarnya duduk di Korea ni. Hihi.
Paling saya tak gemar, dari hari Isnin sampailah ke hari Jumaat, mereka akan bekerja bermati-matian. Sampai ke tengah malam buta.
You have to stay in the lab, you cannot go home, not until our professor goes home. If he goes at 1 am, then you can go. In the mean time if you already finished with your work, you can watch movie or do whatever you like. Just, dont go home early. Budaya kerja dan budaya bodek yang agak ekstrem pada pandangan saya. Kalau balik awal akan dianggap sebagai pemalas, tak guna dan tak buat kerja. Setahun kena umpat tak habis.
Senior di makmal sebelah saya pula, dah nampak macam kura-kura sebab hari-hari asyik kena tengking dan maki dengan profesor. Mujurlah, Allah beri saya profesor yang sangat baik. Alhamdulillah.
Tiba malam Jumaat, masa untuk mereka enjoyyyyy!!! Waktu untuk minum (serta makan babi bakar; makanan kegemaran orang Korea) dan bergembira dengan kawan-kawan.
Yang lebih veteran dan ada anak bini, masuk kelab yang bercermin gelap. Layan perempuan juga mungkin. Apedehal dengan anak bini. Dah penat kerja, enjoylah pulak kan.
Lepas tengah malam, bersepah-sepah Korean yang mabuk. Membebel-bebel tak tahu butir bicara. Lembik kaki dipapah kawan-kawan. Akhirnya terlentang tidur atas jalan raya.
Hari Isnin nak ke makmal, sisa muntah bersepah-sepah. Tepi jalan. Dalam terowong. Geli!! Sampai di makmal, bau mulut sorang-sorang ya Rabbi!! Sebatu dah bau arak. Stres.
Dan jelak. Saya amat jelak sekali dengan semua itu. Mujur Allah hantar saya ke sana. Kalau tidak, mungkin sampai ke hari ini saya masih lagi hanyut. Sebagai K-popper dan hijabister tegar.
Universiti saya sendiri, memang terkenal sebagai universiti artis. Sebab universiti kami ada fakulti seni yang bagus. Jadi ramai artis yang belajar di sana.
Mungkin sekali atau dua kali setahun, akan ada mini konsert. Mujurlah, waktu itu hati saya sudah tawar dengan K-pop. Pernah juga diajak ke konsert artis Korea, tapi mujurlah Allah beri kekuatan kepada saya untuk menolak.
Entahlah. Saya jemu. Jemu dengan hidup yang sebenarnya penuh dengan kehipokritan. Totally plastik.
Bercakap pasal plastik, di fakulti saya, ada dua orang Korean yang merupakan sahabat saya sendiri yang telah melakukan pembedahan plastik.
Bahkan dah jadi kebiasaan bila ibubapa hadiahkan anak mereka dengan tajaan pembedahan plastik di Korea.
Sebab dengan cantik, hidup akan jadi lebih mudah. Lebih ramai kawan. Lebih senang dapat kerja. Lebih ramai calon untuk dipilih sebagai suami atau isteri. Pendek kata bila cantik, hidup akan berubah lebih baik.
Dan tahukah anda? Boleh dikatakan 99% artis Korea yang comel tu semuanya buat pembedahan plastik.
Bagi setiap artis Korea, paling tidak mereka memerlukan masa 1 ke 2 tahun untuk menyempurnakan diri sebelum mereka debut sebagai artis. Latihan tarian, nyanyian, lakonan dan juga pembedahan plastik. Kerana bagi mereka, entertainment is a serious business. And fast money. So everything must look perfect.
Jadi hidung yang mancung, dagu yang tirus, mata yang bulat, bibir yang mungil, itu semua sebenarnya FAKE!!
Jadi please Mohon jangan buang masa tertipu dengan semua itu.
Lagi budaya orang Korea, mereka amat suka bergossip. Tidak kiralah samada lelaki mahupun perempuan. Boleh bayangkan tak, oppa-oppa tu semua bersidai ramai-ramai (kalau kat Malaysia ni macam makcik-makcik yang selalu mesyuarat tingkap kat tepi longkang di petang hari tu), pastu potpet potpet mengumpat. Ya Allah, buruknya rupa.. Sungguh gelimat. Dekat makmal pun jadi dorang ni.
Letih sebenarnya saya. Letih dengan semua itu. Sebab itulah saya kembali semula kepada Islam. Waktu itu mata saya betul-betul terbuka. Ceh, sebelum ni ingatkan best sangatlah Korea tu kannn..
Betapa, syukurnya saya dipilih oleh Allah dan dilahirkan sebagai seorang Islam. Alhamdulillah, syukur. Syukur saya tak perlu strive gila-gila untuk hidup semata-mata untuk diterima macam orang Korea. Tak perlu jadi cantik, pandai atau kurus.
Syukur sebab dengan Islam, kita cuma perlu jadi diri kita sendiri dan cuma perlu taat perintah Allah sahaja untuk dapat syurgaNya.

Inilah, sedikit perkongsian tentang sebahagian daripada wajah yang saya kenal. Renung-renungkanlah.
Mana yang baik datang daripada Allah. Yang buruk daripada saya. Wallahualam. Wassalam.
Salam sayang,
Cikbeah @CBO Studio. via IKRAM JOHOR.
Sumber: lestaridunia



Nota :  Sebenarnya budaya hidup moden mereka seperti yang cikbeah ceritakan di atas banyak dipaparkan di dalam drama-drama atau sinetron dari negara tersebut.  Bagi mereka, tidak jadi hal jika anak gadis berpeleseran dan mabuk-mabuk serta muntah monggek di jalanan malah jalan terhuyung-hayang di jalanraya selepas mereka enjoy. Semoga menjadi iktibar buat kita semua yang beragama Islam dan taat perintah Allah dan Rasul !!!

Post a Comment