Wednesday 26 February 2014

GADIS DI KAMPUNG INI HANYA AKAN BERKAHWIN DENGAN 'PILOT' SAHAJA


Perkahwinan yang didasarkan pada mencari jodoh oleh ibu bapa ala kisah Siti Nurbaya ternyata bukan sekadar legenda atau dongeng. Hal tersebut masih boleh ditemui di Dusun Kalukue, Desa Tamangapa, Daerah Ma'rang, Bahagian Pangkep, Sulawesi Selatan.

Gilanya, gadis-gadis belia ini dinikahkan oleh ibu bapa dalam keadaan masih di bawah umur. Mereka harus menurut pada calon suami pilihan ibu bapa.

Kalau mereka tidak mahu biasanya ditakut-takuti, "nanti kamu tidak laku-laku, atau akan jadi perawan tua".


Salah satu ibu rumah tangga tempatan yang berusia 19 tahun dan berkahwin semasa masih berusia 15 tahun, Halimah, ketika ditanya sama ada dia saat itu memang tidak suka kepada lelaki pilihan ibu bapa, Halima langsung mengangguk-angguk. "Ya, enggak berani melawan ibu bapa," tuturnya.

Halima yang kini sudah mempunyai satu anak itu bertutur, gadis-gadis seusianya saat itu hanya boleh berkahwin dengan "pilot" alias pilihan ibu bapa. Jirannya, Farida, menambah bahawa dirinya malah sudah dinikahkan ketika baru lulus SD. farida kini mempunyai 5 orang anak.

Perkahwinan ala Siti Nurbaya rupanya juga berlaku di dusun jirannya, yakni Dusun Kasuarang, masih di Desa Tamangapa.


Desa Tamangapa sebenarnya terkenal dengan sebutan "Desa organik". Ini kerana ibu-ibu di kampung ini gemar dan amat bersemangat melaksanakan sesuai tanam dengan cara organik alias tidak memakai baja kimia atau pembasmi perosak racun perosak.

"Cewek-cewek di sini juga sering dibilang 'lelaki organik'. Ini kerana mereka asli, enggak dandan menor kayak orang bandar. Cantik asli, enggak pakai gincu, bedak," kelakar Nurhaidah, seorang ibu rumah tangga.

Keadaan ini boleh dilawan apabila pendidikan bagi kaum perempuan disana boleh ditingkatkan sehingga mereka mempunyai kepakaran sehingga mengukuhkan kedudukan tawar mereka terhadap kaum lelaki. - LainDariYangLain

No comments: