Friday 18 October 2013

PR DAN BUKAN ISLAM TETAP GUNA KALIMAH ALLAH.... HINA KEPUTUSAN MAHKAMAH RAYUAN...


Serangan puak-puak Kafir sejak akhir-akhir ini dilihat sangat kuat dan seperti menggunakan seluruh kekuatan yang ada melalui media sosial seperti FB, twitter dan blog. Pemimpin-peminpin Pakatan Rakyat dan DAP boleh dikatakan masing-masing akan tweet mengenai isu ini dan menghentam keputusan Mahkamah.






Malah Lim Kit Siang dengan biadap telah mempersoalakan adakah Sabah dan Sarawak akan menyertai Malaysia jika isu ini timbul 50 tahun yang lalu.

Tambah menyedihkan kekuatan kaum Kafir ini sebenarnya datang daripada PAS (Hj Hadi, Nik Aziz, Mat Sabu tetapi tidak termasuk golongan Ulama Pas) yang kononya sebuah parti Islam dan pengikut-pengikutnya yang fanatik membuta tuli mempertahakan pengunaan Allah oleh agama lain seolah-olah mereka itu tidak faham langsung isu yang sebenar.

Pakatan Rakyat Kekal Pendirian Bukan Islam Boleh Guna Kalimah Allah - Terbakor

Pakatan Rakyat (PR) mengekalkan pendirian mereka bahawa bukan Islam boleh menggunakan kalimah Allah walaupun Mahkamah Rayuan pada Isnin melarang akhbar Gereja Katolik The Herald daripada menggunakannya.
Dalam sidang akhbar bersama untuk mengumumkan pendirian mereka PR yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan, bahawa mereka sentiasa konsisten dalam menangani isu tersebut dengan syarat ia tidak disalahgunakan dan disalahertikan.
“Oleh yang demikian kami menyeru masyarakat agar bertenang sehingga segala proses perundangan berhubung isu ini diselesaikan,” ujarnya lagi di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR) di sini pada lewat petang Khamis.
Turut hadir pada sidang akhbar itu ialah Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Penasihat Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang.
Tegas Anwar, PR berharap tidak ada mana-mana pihak yang mengeksploitasikan isu ini untuk membangkitkan sentimen mana-mana kaum atau agama.
Anwar juga menegaskan tidak perlu kepada mana-mana pihak yang menyokong keputusan Mahkamah Rayuan itu dengan menghentam pandangan pihak lain yang berbeza.
Ini termasuklah, katanya, pandangan yang disuarakan oleh bekas mufti Johor.
Anwar merujuk kepada pandangan yang disuarakan oleh Datuk Noh Gadut yang berkata sesiapa yang mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan itu boleh disifatkan sebagai murtad.
Malah kata Anwar, ulamak terkenal dunia, Yusof al-Qardhawi sendiri menegaskan yang kalimah Allah tidak eksklusif hanya untuk umat Islam.
Kepada satu soalan, Mustafa menjawab isu mengenai kalimah Allah ini tidak wajar dijadikan isu pada pilihan raya kecil Sg Limau 4 November nanti. (mStasr)
Ini ditambah dengan fahaman salah Dr. Asri yang hujahnya sangat dangkal dan kelakar dengan menyatakan kita perlu tukar lirik lagu negeri jika ingin halang penggunaan Allah (tak faham isu sebenar)....




Penganut Sikh pula akan gunakan khalimah Allah dalam amalan agama mereka.

Peresiden Majlis Gurdwara Malaysia, Jagir Singh berkata Sikh akan terus menggunakan perkataan Allah dalam amalan agama mereka kerana perkataan telah wujud dalam kitab-kitab suci mereka. 

" Tidak ada cara yang perkataan Allah boleh dikecualikan kerana ia dijumpai dalam Guru Granth Sahib, seperti dalam al-Quran yang suci bagi umat Islam, " katanya , sambil menambah bahawa Sikh di seluruh dunia telah menggunakan perkataan itu dalam enam abad yang lalu. 

Beliau berkata penganut Sikh seramai 350,000 di Malaysia boleh terus menggunakan perkataan yang terdapat di dalam kitab-kitab suci walaupun keputusan Mahkamah Rayuan pada hari Isnin mengharamkan perkataan Allah daripada digunakan dalam seksyen Bahasa Malaysia mingguan Katolik, Herald. 

Kitab Sikh dibacakan semasa majlis perkahwinan dan upacara pembersihan rumah. Terdapat kira-kira 180 gurdwara (kuil) di negara ini, dengan kira-kira 10 di Sabah dan Sarawak.
 

Jagir , yang juga Presiden Majlis Perundingan antara Agama Buddha, Kristian , Hindu , Sikh dan Tao, berkata keputusan Mahkamah penghakiman Rayuan itu sebagai a "wide dragnet". 

"Saya tidak tahu bagaimana kerajaan dan pihak berkuasa agama Islam mahu menguatkuasakan keputusan mahkamah," katanya. 

Beliau berkata sudah ada enakmen negeri yang mengharamkan orang bukan Islam daripada menggunakan perkataan itu sejak Islam datang di bawah kuasa kerajaan negeri. 

Jagir berkata ( Gurdwara ) Majlis juga masih menunggu untuk melihat bagaimana Kementerian Dalam Negeri itu akan bertindak balas terhadap keputusan mahkamah. 

"Tetapi kita sentiasa menegaskan bahawa tiada siapa yang mempunyai monopoli ke atas perkataan dari perspektif budaya dan agama, " katanya. - 16 Oktober 2013, (TMI) .

BERIKUT DIPAPARKAN JAWAPAN DARI PROF. SYED MUHAMMAD NAQUIB AL-ATTAS MENGENAI PENGGUNAKAN KALIMAH ALLAH OLEH ORANG BUKAN ISLAM DI NEGARA INI.....

Sebenarnya saya telah bercakap tentang ini lama dahulu. Saya masih ingat tentang perkara ini di ISTAC , apabila kita mula-mula menubuhkan ia ( lewat 80-an dan awal 90-an ) , Ketua Paderi Pulau Pinang telah bertanyakan soalan ini . Dan saya telah menjawabnya .

Dan kemudian kami mengadakan mesyuarat dengan Ketua Biskop Kuala Lumpur dan kira-kira semua wakil agama Kristian , termasuk MENTERI , kami mengadakan mesyuarat di ISTAC . Dan saya berkata, "Kenapa anda ingin menggunakan perkataan 'Allah' untuk diri kamu (kristian)? " Mereka berkata, " kami akan bersembahyang dalam Bahasa Malaysia"

Itulah cara mereka memasukannya. Jadi jawapan saya kepada mereka, " Mengapa anda perlu menukar sembahyang ke dalam Bahasa Malaysia. Anda telah sembahyang dalam bahasa Inggeris sepanjang masa. Mengapa tiba-tiba berubah ke dalam Bahasa Malaysia? "

Ok, jadi mereka berkata mereka mahu menukar supaya lebih patriotik. Kemudian saya nyatakan "mengapa tidak anda menggunakan 'Tuhan' ketika sembahyang dalam Bahasa Malaysia?”

Kerana anda bercakap tentang Tuhan bukan? ... Allah bukan sekadar nama ... " Allah " adalah nama yang kamu dipanggil Tuhan ... dan sebenarnya Dia lebih mulia dari apa yang kamu nyatakan sebagai Tuhan.

Dan kemudian saya berkata, " ... dan " Allah " bukan dari Bahasa Malaysia. Ia bukan satu bahasa sejagat. Ia tergolong dalam bahasa umat Islam di seluruh dunia.

Oleh itu hujah anda menggunakan ini untuk perkataan "Allah" tidak sesuai dengan pemikiran kamu tentang Tuhan. Kerana "Allah" tidak mempunyai anak, Ia bukan salah satu daripada tiga ( Trinity) , oleh kerana rasa hormat kami kepada Allah, kami tidak boleh membenarkan anda untuk menggunakannya.

Tetapi apabila kita Islam , apabila kita menulis dalam bahasa Inggeris kita katakan Tuhan, atau apabila kita bercakap dengan Dzat yang kita katakan Tuhan tetapi kita maksudkan "Allah" ... tetapi mereka tidak boleh mengatakan apabila mereka bercakap tentang Allah tetapi tidak membawa maksud sebenar.

Jadi, dalam hal ini , kita perlu jelas dan bukan ragu-ragu ( teragak-agak ) .. . sesiapa yang bertanggungjawab dalam pemerintahan, mereka perlu jelas mengenai ini dan menerangkan kepada orang lain.

Kami bersetuju anda mahu menggunakan Allah , kemudian gunakan Tuhan kerana kita juga menggunakannya ... tetapi kita faham dalam Bahasa Melayu yang Tuhan bukanlah terjemahan kepada Allah ..

Dan inilah sebabnya kami mengatakan " Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah". bukannya "Tiada Tuhan yang disembah melainkan Tuhan". Kami tidak mengatakan "Tiada Tuhan melainkan Tuhan" .. sekurang-kurangnya ulama' di kalangan Muslim berbangsa Melayu faham apa yang dimaksudkan nama 'Allah'.

Jadi " Allah" tidak boleh diterjemahkan ke dalam bahasa yang tidak menyifatkan Allah. Orang Arab sendiri hanya menggunakannya selepas datangnya Islam .. walaupun perkataan ini telah wujud (sebelumnya ) ..

Arab Kristian mereka juga tidak menggunakan Allah ( dalam erti kata teologi, epistemologi dan ontologi dalam cara yang sama seperti yang Muslim) .. jika mereka mengatakan bahawa ia hanya bahasa .. mereka bercakap tentang bahasa .. kerana mereka berkata " Allah " seperti seorang Muslim ketika mereka melatah ...

Jadi ternyata mereka mahu berbuat demikian dalam usaha untuk mengelirukan umat Islam ke dalam pemikiran bahawa semua sama .. itulah sebabnya saya katakan salah satu masalah tentang agama adalah sifat Allah .. tentang siapa Allah .. itulah sebabnya dalam Arkanul Iman (Rukun Iman ) , perkara pertama adalah " amana Billah ". SUMBER

No comments: