Wednesday 4 September 2013

MISTERI 9 PERKARA YANG MASIH BELUM TERUNGKAI

Beberapa teori cuba dirungkaikan oleh pakar-pakar saintis dan arkeolagi dunia mengenai penemuan seperti gambar-gambar di bawah, tetapi hasilnya sungguh mengelirukan. Mungkin diputar belit ataupun sengaja disimpan kemas dan terkunci?

1-Penemuan Piring Batu Dropa Stones

1

Dropa, menurut legenda, adalah satu bangsa yang kerdil seperti extraterrestrials yang kononnya mendiami gunung Baian-Kara-Ula China. Pada 1938 ekspedisi arkeologi yang diketuai oleh Dr Chi Pu Tei ke wilayah ini telah membawa kepada penemuan beberapa siri gua buatan diukir mengandungi Stones Dropa.


Setiap batu, atau seperti cakera sebaliknya, dikatakan berusia sekitar 12,000 tahun, kira-kira 9 inci diameter, Dipotong kecil di tengah-tengah dan terukir dengan corak lingkaran hieroglif. Ia menjadi aneh dan misteri.
Hieroglyphics nampaknya menceritakan kisah Dropa yang datang dari angkasa lepas dan telah mendarat nahas di pergunungan. Kononnya, pasukan penyelidik telah menjumpai bangkai nahas tersebut tetapi tidak diterangkan bagaimana rupa sebenar dan kisah ini tergantung begitu sahaja.

2-Klerksdorp Sfera

2

Banyak persoalan telah timbul asal-usul objek  kecil ini bagaimana ia dicipta, berbentuk bulat atau cakera ditemui berhampiran Ottosdal, Afrika Selatan. Penyelidik alternatif dan wartawan mendakwa ini adalah “ganjil, daripada tempat artifak yang ditemui ini” menjadi mustahil kerana ia muncul di daerah yang primitif, tetapi penciptaannya seperti kegunaan untuk peralatan eletronik,mungkin ianya dicipta oleh manusia yang pintar.  Sama ada manusia, atau berasal dari makhluk asing itulah persoalannya sehingga sekarang.

Satu Sfera Klerksdorp beralur

2

Geologi menangkis dakwaan bahawa ketulan sedikit aneh adalah hasil daripada proses semula jadi, yang datang daripada 3 bilion tahun dahulu tersimpanan lama.
Walaubagaimanapun  ia sebuah artifak menarik.

3-THE PLAIN OF JARS
3
Terletak di Highlands Lao kawasan Xieng Khouang adalah di pusat tapak arkeologi yang luar biasa yang dikenali sebagai Plain balang. Kedudukan Balang Batu yang bertaburan di seluruh daerah ini difikirkan bahawa saintis telah menganggarkan kewujudan bermula sejak 2000 tahun yang lalu.

Berbentuk dalam pelbagai saiz dari agak kecil kepada yang besar dengan yang terbesar seberat sehingga 14 tan. Balang batu ini telah banyak dimusnahkan akibat peluru hasil kesan Perang Rahsia apabila Amerika Syarikat menjalankan salah satu kempen pengeboman pada tahun 1969 yang paling intensif di semua tempat sejarah.

Ada yang percaya bahawa tempayan-tempayan ini adalah untuk pengebumian abu manusia manakala yang lain percaya mereka telah direka untuk menyimpan air hujan dari musim tengkujuh. Ia terletak betul-betul di salah satu laluan perdagangan purba dari India Utara ketika itu.

Mungkin juga faktor keagamaan kerana penggali telah menjumpai patung-patungBuddha,manik dan alat-alat gangsa. Apa yang sering fikirkan bahawa balang-balang ini akan memerlukan masa yang panjang untuk dibuat, mungkin pada skala yang sama sepertiStonehenge, dan itu pasti telah dilakukan atas sebab-sebab yang amat penting. Buat masa sekarang, kewujudan ini adalah hanya satu lagi misteri purba yang masih belum terjawab.

4-Kesan Tapak kaki Di Batu(FootStep of Glen Rose)

4

Adakah ia kaki fosil dinosaur dan manusia di zaman batu?Ahli-ahli arkeologi dan palaeontologists serta  amatur lain yang berminat telah menemui tapak kaki dinosaur dalam pelbagai jenis batu menpapan. Jejak ini dicipta apabila sesuatu makhluk meninggalkan jejak di atas atau di dalam bahan lembut seperti lumpur, tanah liat atau pasir.

Tiada apa-apa yang aneh atau tidak dapat diterangkan tentang proses ini.  Walau bagaimanapun, terdapat banyak kisah tentang tapak kaki manusia yang ditemui bersama-sama dengan dinosaur – atau dalam batu yang usia dari berjuta-juta tahun yang lalu.
Sememangnya, ia telah mencipta kontroversi yang signifikan antara saintis, penciptaan dan pihak-pihak lain yang berminat.

Kesan tapak kaki yang terkenal ini terletak berhampiran Glen Rose di Texas, Amerika Syarikat. Namun, terdapat laporan bahawa beberapa trek telah diubah-suai untuk kelihatan lebih seperti tapak kaki manusia selepas penduduk tempatan menyedari nilai pelancongan yang berpotensi.

5-Jalan Bimini

5
Para penyelam telah menjumpai bentuk batuan seperti jalan berturap di bawah laut utara Pulau Bimini di Kepulauan Bahama. Ramai orang berpendapat jalan setapak itu adalah kejadian alam semulajadi. Namun wujudnya batu jalan itu menimbulkan
pertanyaan kerana ianya terlalu rapi dan tersusun. Beberapa ahli arkeolagi menyatakan ianya adalah sebagian dari Kota Atlantis (seperti yang ditulis oleh Plato beberapa abad silam).

Tapi hingga ke hari ini belum ada bukti tambahan mengenai kewujudan “kota yang hilang” itu. Dan Jalan Bimini masih menjadi pertanyaan dan tengelam di dasar laut bersama sejarahnya : apakah jalan itu akibat kejadian semulajadi alam atau buatan manusia?

6- Misteri Kehilangan Jimmy Hoffa

Hoffa Search

Pemimpin Buruh yang dikenali sebagai orang Amerika yang paling berpengaruh dalam tahun 1950 – 1960, Jimmy Hoffa adalah seorang tokoh yang telah mengubah wajah dunia terhadap persepsi buruh Amerika. Pada tanggal Julai 30, 1975, Hoffa hilang di tempat letak kereta Detroit dan tidak pernah ditemui lagi. Salah satu teori dipercayai Hoffa dibunuh oleh Jack Anthony Giacalone, kumpulan yang diketuai New Jersey. Mayat Hoffa didakwa dikebumikan di bawah asas stadium Giants, Detroit.
7-Jack the Ripper

7
Terkenal sebagai pembunuh bersiri dan misteri pada tahun 1888, identiti Jack The Ripper hingga ke hari ini tidak pernah diketahui. Membunuh pelacur-pelacur jalanan dengan cara yang cukup kejam dan membelah tubuh mangsa dengan rapi dan sempurna, membuatkan polis berfikir Jack adalah seorang pakar bedah pada waktu itu. Walaupun mereka menulis banyak buku, filem, dan teori diterbitkan, identiti Jack The Ripper masih lagi menjadi topik perbincangan dan misteri manusia digelar Jack The Ripper masih terkubur bersama lipatan sejarah sehingga kini.


8-Nampak Pelik Gambar Di Bawah Ini? Inilah Time Slips

8
Masa mengikut saintis, ialah satu konsep yang lebih kompleks daripada pandangan manusia digunakan untuk mempercayai apa yang terlihat. Tambah lagi telah wujud dengan nama-nama yang terkenal, seperti Albert Einstein, dengan keputusan yang menakjubkan dipanggil“tergelincir masa” sebenarnya, fenomena luar biasa yang menganggap gangguan waktu sedikit masa lalu. Ia dialami oleh orang-orang sekarang dan tanpa disedari oleh orang-orang dari masa lalu.

Seseorang mengalami fenomena sedemikian tidak akan mempercayai bahawa apa yang dia lihat selama beberapa saat adalah benar. Bukti Visual slip masa sering muncul dalam gambar lama seperti tanggapan atas artis. Sebuah kereta spot diletakkan di tepi jalan dalam imej yang sangat jelas, memakan masa bertahun-tahun sebelum kenderaan tersebut dikeluarkan.

Kewujudan kereta moden di tengah-tengah zaman ‘cowboy’ ianya seakan filem Back to The Future seperti bayang-bayang sepintas lalu dan tiada orang yang terpegun atau terkejut. Apakah mereka sering melihat kereta ini? mungkin ya pada ketika itu….?

9

Teringat lagi mengenai filem The League of Extraordinary Gentlemen, lakonan Sean Connery, kisah awal sekitar tahun 1900, sekumpulan ‘hero’ ini telah memiliki kelengkapan teknologi kapal, kereta dan senjata moden yang belum digunakan sesiapa lagi pada masa itu. Kadang-kadang filem Hollywood seperti menunjukkan sedikit ‘clue’ yang tersembunyi kebenaran walaupun banyak pembohongan/putar belit.
Seperti juga filem National Treasure lakonan Nicolas Gage,terang-terang menceritakan asal usul Freemason.

9-Time Traveller ( Misteri Wanita Bercakap Menggunakan Telepon Bimbit Dalam Filem Charlie Chaplin).

10
Imej seorang wanita misteri dalam filem The Circus lakonan pelawak terkenal, mendiang Charlie Chaplin pada tahun 1928 mencetuskan misteri apabila dia dilihat berbual dengan menggunakansebuah telefon bimbit bersaiz kecil di telinganya, lapor sebuah akhbar tempatan.

Mungkinkah dia seorang yang genius yang sedang menguji teknologi baru secara rahsia sehingga dia tidak menyangka gelagatnya yang sedang berbual seorang diri dengan tangannya seperti memegang satu alat seperti telefon bimbit telah dirakamkan oleh kamera filem berkenaan.

Dalam imej itu, tiada sesiapa pun yang berada berhampiran dengannya melainkan seorang lelaki berpakaian sut yang berjalan di depannya. Lebih menghairankan, lenggok tubuhnya ketika bercakap seorang diri kelihatan sama dengan gaya orang yang berbual menggunakan telefon bimbit.

11
Penemuan itu dikesan oleh pemilik koleksi filem lama, George Clark.


Sejak penemuan itu, dia menunjukkan filem tersebut kepada lebih 100 orang namun tiada siapa yang dapat memberikannya penerangan dan fakta yang meyakinkan berhubung gelagat wanita berkenaan.
Ada yang berpendapat wanita itu mendengar sebuah radio kecil.
Individu lain berpendapat wanita itu menunjukkan tanda-tanda menghidap penyakitschizophrenia.

“Satu-satunya teori saya ialah wanita tersebut merupakan seorang pengembara masa yang menggunakan telefon bimbit,” kata Clark yang turut meletakkan klip video tersebut di laman perkongsian video, YouTube.

Dalam laman YouTube itu, terdapat adegan gerak perlahan yang menunjukkan wanita itu seperti sedang bercakap menggunakan telefon bimbit semasa dia berjalan dan berhenti pada satu ketika.

Sumber dipetik dari: Blog Maklumat Dan Pengetahuan
Disediakan semula oleh LIHAT DI SINI

No comments: