Thursday 28 March 2013

IKAN YU BERKEPALA 2 DI TELUK MEXICO KESAN RADIASI LYNAS...!!!


detail berita

MASIHKAH anda ingat dengan kenyataan dari Fuziah Thoron (Ahli Parlimen PKR - Kuantan) yang menuduh bahawa pencemaran dari kilang Lynas boleh menyebabkan ikan tumbuh dua kepala dan banyak spesis ikan akan pupus di sekitar Laut China Selatan.

Baru-baru ini para peneliti berkaitan laut di Michigan State University, Michael Wegner, menginformasikan untuk pertama kalinya telah menemukan anak ikan yu (dari jenis bull shark) berkepala dua.  Anak ikan ini dikhabarkan bukan disebabkan kembar siam. Adakah kerana kesan radiasi dari kilang Lynas di Gebeng, Kuantan? Jika ia....maka Fuziah Thoron adalah individu yang akan melompat paling tinggi..!!!! 


Spesimen anak ikan yu tersebut telah ditemui di Teluk Mexico pada tahun 2011 yang lalu dan penemuan tersebut merupakan contoh anatomi dengan dua kepala menyatu (disebut sebagai dicephalus) di mana ianya tercatat sebagai yang pertama kali seumpamya dalam sejarah ikan yu benteng.  Difahamkan keadaan itu terjadi kerana kelainan genetik....

'Ini merupakah fenomena menarik yang jarang ditemui. Oleh kerana itu kami akan mendokumentasikannya sebagai sebahagian dari sejarah alam di dunia.  Tetapi, kami perlu menemukan lebih banya lagi perkara yang sama seperti itu agar dapat membuat kesimpulan mengapa ianya terjadi', jelas Wegner.



***Owhhh...! Bukan la pasal radiasi kilang Lynas......!!!!!!

No comments: