Saturday 1 September 2012

STESEN MINYAK UNIK

Pernahkah anda melihat stesen minyak yang direka khas seperti tempat penginapan hotel. Namun hakikatnya ia adalah sebuah stesen minyak yang dibangunkan dengan rekaan yang sangat menarik.

Kebiasaannya apabila kita mengunjungi stesen minyak, tiada apa yang begitu menarik kerana reka bentuk stesen minyak seperti Petronas, Shell, Esso dan sebagainya serupa di seluruh negara. Namun di luar negara terdapat 5 buah stesen minyak yang dianggap paling unik sekali di duniaUnik yang dimaksudkan di sini adalah rekaannya mirip seperti pusat penginapan hotel pula. Jom lihat gambar di bawah ini.


1. Futuristic Gas Station
Walaupun namanya seolah mencerminkan masa depan, namun stesen minyak yang direka bentuk oleh Arne Jacobsen di Copenhagen, Denmark ini, telah dibina pada tahun 1937.

2. LAX Airpot Roof Gas Stations
Stesen minyak ini dibina oleh Jack Colker di Beverly Hills, California. Bahannya adalah salah bahagian bangunan lapangan terbang LAX yang sudah tidak digunakan lagi.

3. Recycled Materials Gas Station
Selain reka bentuknya unik, bahan bangunan stesen minyak ini juga digunakan daripada pelbagai jenis bahan hasil kitar semula.

4. Welcome To the City Gas Station
Stesen minyak ini merupakan sempadan di wilayah Canyon Drive. Didirikan pada 1963 oleh pasangan Frey dan Chambers.

5. Tea Pot Gas Station
Namanya pun sudak unik, stesen minyak Teko Teh. Stesen minyak ini terletak di Yakima Valley, Washington DC, Amerika Syarikat.

No comments: