Saturday 29 September 2012

JOM TENGOK.... 5 ORANG YANG TIDAK PERLU DIJADIKAN RAKAN FACEBOOK


Berapa ramai rakan Facebook  anda? Puluhan, ratusan atau ribuan? Namun apakah Anda benar-benar mengenali kesemua rakan yang ada di Facebook itu?

Dengan jumlah pengguna yang mencapai 900 juta lebih, Facebook memang menjadi laluan yang paling asyik untuk mencari teman. Sayangnya dengan alasan eksis, seringkali pengguna lupa bahaya yang mengintai di laman jejaring terbesar di dunia ini. Ramai dari mereka yang dengan mudahnya berteman dengan siapapun, padahal faktanya tidak sedikit kejahatan terjadi akibat teman di Facebook.

Oleh itu, Ada baiknya pengguna (termasuk teman) mulai sedar untuk memilih siapa saja atau  jenis rakan seperti apa yang memang benar-benar layak dijadikan teman di Facebook.

Untuk menghindari berteman dengan orang yang salah, maka Ada beberapa jenis orang yang seharusnya tidak perlu Anda jadikan teman seperti yang teman dapat dari Huffingtonpost.

1. Orang Asing



Sebuah studi menyebut sekitar 1 dari 5 pengguna Facebook bersedia menambahkan seseorang yang sama sekali tidak dikenali ke dalam daftar teman mereka. Berteman dengan orang yang benar-benar asing memang sah-sah saja, namun Anda tentu harus waspada kerana dengan begitu Anda telah mengekspose data diri Anda kepada orang tersebut. Jika tidak hati-hati, ada kemungkinan Anda menjadi korban kejahatan.

Jika Anda memang ingin berinteraksi dengan orang yang tidak Anda kenal, cubalah untuk menambahkan  'subscribe' ke dalam line waktu (time line) laman Anda.

***Yang ni teman pun tak suka..... guna nama tah happa2...gambor pulak tu tah dari mana dikutipnya.... maklumat pun mencurigakan.... kekadang tertanya2 gak kan.... manusia ke binatang ni.....!!!  Sebenarnya teman xde masalah nk approved org mcm ni, tp sila inbox dan jelaskan...


2. Orang Yang Suka 'Add Friend' Dengan Siapapun


Ada baiknya Anda menghindari untuk meng-approve orang yang gemar melakukan hal ini, walaupun dia orang yang Anda kenal. Pasalnya, hal itu juga boleh berisiko mengekspose data informasi mengenai diri Anda, khususnya jika pengaturan kebijakan privasi Anda mengizinkan Teman dari Teman dapat melihat informasi mengenai Anda.

***Jangan kome tak tau, ada org mcm ni sbb dia megah dgn jumlah bilangan koleksi fren dia tu. Pada hal yg dia kenal tak sampai 5% pun....

3. Mantan Kekasih


Tidak dinafikan, berteman dengan mantan kekasih memiliki risikonya sendiri. Tak jarang hubungan yang terjalin di laman jejaring sosial itu menimbulkan kembali perasaan atau luka masa lalu, bahkan kemungkinan konflik baru akan muncul.

Hal yang sama juga boleh terjadi jika Anda terpaksa berteman dengan mantan kekasih . Lebih buruk lagi, Anda mungkin melihat berbagai komen, foto atau hal lain mengenai kekasih yang tidak Anda inginkan.

***Leh aja nk fren dgn bekas kekasih...tp guna fake acc.... bkn apa, nk skodeng kot2 dia kutuk atau fitnah pasal kita ke kan.... hihi.

4. Atasan (Boss)


Dalam bekerja, mungkin kita pernah merasakan kejenuhan dan rasa kesal terhadap atasan. Namun jika kejenuhan dan rasa kesal itu di posting ke dalam Facebook di saat Anda berteman dengan atasan, maka bersiap-siaplah untuk menghadapi hal terburuk. Di pecat misalnya!

Selama ini sudah banyak kes pekerja yang menghadapi pemecatan akibat kesalahan yang mereka buat di Facebook, termasuk menulis status atau komen buruk tentang pejabat atau bos hingga memposting gambar yang menghina.

Jika sudah begini, tidak berteman dengan boss di Facebook mungkin menjadi pilihan yang lebih baik dibandingkan harus meminta maaf atas kecerobohan yang Anda buat. Tapi kalau boss ok dan understanding, rasanya hal ini tidak ada masalah. 

***Bagi teman, apa salahnya fren dgn boss. Kalau kita nak kutuk2 atau lepaskan marah kat posting kita pasal dia.... privatekan, jgn kasi boss nmpak..... haha!!!

5. Akaun Berisi Jualan dan Iklan


Salah satu keunggulan Facebook adalah memudahkan para bisnesman/woman untuk mempromosikan produk mereka secara percuma. Makanya tidak hairan jika kini banyak jenama ternama menggunakan jejaring sosial ini untuk memasarkan produk mereka. Walau beberapa posting sahaja mungkin berisi informasi mengenai lumba, event yang mungkin menarik untuk diikuti, namun kebanyakan posting yang dibuat tentu untuk membranding produk mereka.

Tidak hanya itu, beberapa pengguna peribadi juga sering menggunakan prospek Facebook sebagai bisnes menjual barang, mulai dari baju hingga aksesoris.

Jika Anda memang merasa terganggu dengan posting yang akan menjadi 'sampah' di laman news feed, lalu mengapa Anda harus menjadikan mereka teman??? 

***Ha'ah betoi jugak kan.... mereka ni bukan  faham amaran pun, kita fren dengan dia sebab kita kenal dia, tapi rupanya dia ambil kesempatan semakkan news feed kita dengan promosi2 produk dia tu.....inbox je pun ok.

No comments: