SESIAPA yang pernah menjadi pelajar Tingkatan Enam pasti ada menyimpan perasaan malu ketika berpakaian seragam sekolah dalam usia 18 -20 tahun ketika itu.
Pakaian sekolah inilah antara faktor yang tidak merangsang ramai pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menyambung pelajaran ke peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Walaupun sudah ada penambahbaikan dari segi kurikulumnya yang mesra pelajar, sistem peperiksaan dirombak ikut sistem semester, kos pengajiannya murah, yurannya ditanggung oleh kerajaan, tetapi soal berpakaian seragam sekolah dilihat sudah tidak relevan dengan perkembangan semasa.
Selepas meninggalkan Tingkatan Enam kira-kira 30 tahun lalu, saya lihat pakaian baju putih, seluar panjang hijau tua bagi lelaki dan baju kurung putih dan berkain biru laut bagi perempuan - masih melekat di tubuh pelajar 'dewasa' sekolah menengah sampai sekarang.
Mereka juga ada perasaan untuk bergaya. Tetapi kepada pelajar yang sudah memasuki usia remaja, mereka diwajibkan berpakaian seragam itu untuk ke kelas.
Apabila melihat rakan sebaya yang menuntut di pusat asasi, matrikulasi atau kolej universiti serta institut pengajian yang menawarkan sijil pun - mereka berpakaian biasa. Kalau ada pakaian seragam pun tidak sama dengan pakaian sekolah.
Persepsi pelajar tingkatan enam macam budak-budak sekolah sedikit meruntun rasa kecil hati mereka. Tapi itulah yang ditetapkan oleh kerajaan sejak wujud tingkatan enam lagi.
Remaja dalam usia sedemikian dari segi psikologinya merasa malu. Perubahan zaman pantas berubah dan bertukar penampilan. Namun dalam usia remaja sedemikian, mereka merasa malu masih dilihat seperti pelajar tingkatan lima ke bawah.
Ubahlah dasar pakaian sekolah bagi membenarkan pelajar tingkatan enam berpakaian kemas sebagaimana ditetapkan peraturan kepada pelajar di universiti.
Kita mahu melihat pelajar tingkatan enam berubah imej dengan pakaian kemas dan berkasut hitam. Seluar jeans dan baju T tidak dibenarkan. Dengan perubahan sedemikian tidak nampak lagi perbezaan pelajar tingkatan enam dengan rakan sebayanya di peringkat prauniversiti.
Pakaian pelajar tingkatan enam ini perlu diberi perhatian utama dalam usaha Kementerian Pelajaran memberi wajah baru kepada pelajar STPM.
Cadangan ini bersesuaian dengan pengumuman bahawa perubahan besar bakal dilakukan kerajaan dengan memisahkan pelajar tingkatan enam daripada pelajar tingkatan satu hingga lima di sekolah sedia ada untuk ditempatkan di pusat pengajian khas.
Banyak pihak menyambut baik berita yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Mesyuarat Menteri-Menteri Pendidikan ASEAN (ASED) Ke-7 di Yogyakarta, Indonesia kelmarin.
Tingkatan enam sepatutnya menjadi pentas bagi melatih para pelajar supaya mereka lebih berdikari dan dapat menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran di universiti.
Oleh itu amat sesuai sekali sistem pelajaran tingkatan enam diberi penjenamaan semula. Imej pelajar, sistem dan kualiti pendidikan tersebut perlu diselaras dengan sistem pendidikan prauniversiti lain.
Memang elok sangat cadangan Muhyiddin supaya kelas tingkatan enam dipisahkan dari sekolah menengah sedia ada. Guru yang mengajar pelajar tingkatan enam juga harus golongan guru yang berbeza.
Apa sahaja yang difikirkan baik untuk memulihkan semangat dan imej tingkatan enam, lakukanlah. Kalau kerajaan mahu mengkaji tempoh pembelajaran tingkatan enam dipendekkan kepada enam bulan lebih awal seperti yang dilalui oleh pelajar-pelajar matrikulasi, maka teruskan usaha tersebut.
Memang kerajaan perlu mengubah sistem pendidikan tingkatan enam kerana persepsi sebilangan besar masyarakat terhadap tingkatan enam dilihat berada di peringkat bawah berbanding dengan pendidikan matrikulasi.
Sedangkan kelulusan dan kelayakan pelajar yang mengambil STPM dan matrikulasi adalah sama. Mereka perlu bersaing untuk merebut tempat melanjutkan pelajaran ke universiti.
Tiada beza nilai sijil STPM dengan sijil matrikulasi, cuma yang membezakan mereka ialah sistem pelajaran, tempat belajar dan pakaian seragam.
Jadi jika Kementerian Pelajaran ingin membuat perubahan, jangan lupa ubah juga imej baju sekolah itu.
Pakaian sekolah inilah antara faktor yang tidak merangsang ramai pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menyambung pelajaran ke peringkat Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).
Walaupun sudah ada penambahbaikan dari segi kurikulumnya yang mesra pelajar, sistem peperiksaan dirombak ikut sistem semester, kos pengajiannya murah, yurannya ditanggung oleh kerajaan, tetapi soal berpakaian seragam sekolah dilihat sudah tidak relevan dengan perkembangan semasa.
Selepas meninggalkan Tingkatan Enam kira-kira 30 tahun lalu, saya lihat pakaian baju putih, seluar panjang hijau tua bagi lelaki dan baju kurung putih dan berkain biru laut bagi perempuan - masih melekat di tubuh pelajar 'dewasa' sekolah menengah sampai sekarang.
Mereka juga ada perasaan untuk bergaya. Tetapi kepada pelajar yang sudah memasuki usia remaja, mereka diwajibkan berpakaian seragam itu untuk ke kelas.
Apabila melihat rakan sebaya yang menuntut di pusat asasi, matrikulasi atau kolej universiti serta institut pengajian yang menawarkan sijil pun - mereka berpakaian biasa. Kalau ada pakaian seragam pun tidak sama dengan pakaian sekolah.
Persepsi pelajar tingkatan enam macam budak-budak sekolah sedikit meruntun rasa kecil hati mereka. Tapi itulah yang ditetapkan oleh kerajaan sejak wujud tingkatan enam lagi.
Remaja dalam usia sedemikian dari segi psikologinya merasa malu. Perubahan zaman pantas berubah dan bertukar penampilan. Namun dalam usia remaja sedemikian, mereka merasa malu masih dilihat seperti pelajar tingkatan lima ke bawah.
Ubahlah dasar pakaian sekolah bagi membenarkan pelajar tingkatan enam berpakaian kemas sebagaimana ditetapkan peraturan kepada pelajar di universiti.
Kita mahu melihat pelajar tingkatan enam berubah imej dengan pakaian kemas dan berkasut hitam. Seluar jeans dan baju T tidak dibenarkan. Dengan perubahan sedemikian tidak nampak lagi perbezaan pelajar tingkatan enam dengan rakan sebayanya di peringkat prauniversiti.
Pakaian pelajar tingkatan enam ini perlu diberi perhatian utama dalam usaha Kementerian Pelajaran memberi wajah baru kepada pelajar STPM.
Cadangan ini bersesuaian dengan pengumuman bahawa perubahan besar bakal dilakukan kerajaan dengan memisahkan pelajar tingkatan enam daripada pelajar tingkatan satu hingga lima di sekolah sedia ada untuk ditempatkan di pusat pengajian khas.
Banyak pihak menyambut baik berita yang diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Mesyuarat Menteri-Menteri Pendidikan ASEAN (ASED) Ke-7 di Yogyakarta, Indonesia kelmarin.
Tingkatan enam sepatutnya menjadi pentas bagi melatih para pelajar supaya mereka lebih berdikari dan dapat menyesuaikan diri dengan sistem pembelajaran di universiti.
Oleh itu amat sesuai sekali sistem pelajaran tingkatan enam diberi penjenamaan semula. Imej pelajar, sistem dan kualiti pendidikan tersebut perlu diselaras dengan sistem pendidikan prauniversiti lain.
Memang elok sangat cadangan Muhyiddin supaya kelas tingkatan enam dipisahkan dari sekolah menengah sedia ada. Guru yang mengajar pelajar tingkatan enam juga harus golongan guru yang berbeza.
Apa sahaja yang difikirkan baik untuk memulihkan semangat dan imej tingkatan enam, lakukanlah. Kalau kerajaan mahu mengkaji tempoh pembelajaran tingkatan enam dipendekkan kepada enam bulan lebih awal seperti yang dilalui oleh pelajar-pelajar matrikulasi, maka teruskan usaha tersebut.
Memang kerajaan perlu mengubah sistem pendidikan tingkatan enam kerana persepsi sebilangan besar masyarakat terhadap tingkatan enam dilihat berada di peringkat bawah berbanding dengan pendidikan matrikulasi.
Sedangkan kelulusan dan kelayakan pelajar yang mengambil STPM dan matrikulasi adalah sama. Mereka perlu bersaing untuk merebut tempat melanjutkan pelajaran ke universiti.
Tiada beza nilai sijil STPM dengan sijil matrikulasi, cuma yang membezakan mereka ialah sistem pelajaran, tempat belajar dan pakaian seragam.
Jadi jika Kementerian Pelajaran ingin membuat perubahan, jangan lupa ubah juga imej baju sekolah itu.
~ Azman Anuar
No comments:
Post a Comment