Saturday 12 May 2012

PART 1 - SURAT TERBUKA TAMRIN TUN GHAFAR UNTUK YAB PERDANA MENTERI


YAB DATO’ SRI MOHD NAJIB TUN ABDUL RAZAK
PERDANA MENTERI MALAYSIA
BANGUNAN PERDANA PUTRA
62502 PUTRAJAYA, MALAYSIA.


Assalamualaikum wbt YAB Dato’ Sri,


PERKARA-PERKARA YANG HARUS DILAKUKAN UNTUK MEMENANGI PILIHANRAYA


Semoga YAB Dato’ Sri senantiasa berada dalam perlindungan Allah di dalam memikul tanggungjawab sebagai Perdana Menteri demi agama, bangsa dan negara.


Saya memilih untuk mengutus surat ini pada hari ini, Isnin 23hb April 2012 kerana pada tarikh ini enam tahun lalu kembalinya ayahanda saya, Allahyarham Tun Abdul Ghafar Baba ke Rahmatullah. Sebelum menutup mata buat kali terakhirnya, beliau telah mengalirkan air mata kepada beberapa orang sahabatnya termasuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam yang menziarahinya di hospital. Beliau meluahkan keresahannya tentang masa depan UMNO, orang-orang Melayu dan negara.


Kedua-dua ayahanda kita (Tun Ghafar dan Tun Razak) adalah rakan seperjuangan yang amat rapat berjuang tanpa mengira penat lelah untuk bangsa dan negara.


YAB Dato’ Sri dan saya pula pernah bersama-sama berada dalam Exco Pergerakan Pemuda UMNO di zaman Datuk Haji Suhaimi Kamaruddin dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Walaupun Tun Ghafar Baba diiktiraf sebagai seorang wira negara, tetapi yang sedihnya pembinaan Memorial Tun Ghafar Baba di Peringgit, Melaka sebagaimana yang dijanji dan diluluskan peruntukannya sebanyak RM12 juta oleh kerajaan sejak beberapa tahun lepas, masih belum ditunaikan sehingga ini. Alasan yang diberikan ialah ketiadaan peruntukan sedangkan jika dilihat setiap kali pilihanraya kecil diadakan, begitu banyak peruntukan diberikan kepada sekolah-sekolah venakular Cina dan sebagainya dengan tujuan untuk meraih undi. Bukanlah saya menentang pemberian itu tetapi mengabaikan penghormatan kepada seorang wira negara seperti ayahanda saya dan mengutamakan perkara lain amatlah tidak berpatutan.


Saya juga mengalu-alukan beberapa langkah pembaharuan dan transformasi yang cuba dilakukan oleh YAB Dato’ Sri sejak menjadi Perdana Menteri lebih tiga tahun lalu. Namun demikian, disebabkan dalam masa yang sama wujud juga pelbagai isu dalam negara yang menghantui rakyat, ia telah menyebabkan segala transformasi yang cuba dilaksanakan itu dipertikaikan dan tidak dapat diterima dengan baik.


Menjelang PRU 13 yang dijangka berlangsung pada Jun ini yang mana ia dikatakan ibu segala pilihanraya dan pilihanraya yang akan menentukan sama ada UMNO/BN mampu terus bertahan atau sebaliknya, hari demi hari didapati sokongan dan keyakinan rakyat terhadap UMNO dan BN semakin merudum disebabkan begitu banyak sekali isu-isu serius yang berlaku dan tidak berjaya ditangani.


Atas dasar keprihatinan terhadap UMNO dan ingin terus melihat parti ini mampu bertahan di hati rakyat dan memenangi pilihanraya, saya mempunyai beberapa pandangan yang dirasakan mampu mengembalikan semula kepercayaan rakyat kepada UMNO dan BN, seterusnya mampu menghasilkan keputusan yang cemerlang dalam pilihanraya umum nanti.


1. ISU LEMBU NFC


Sejak isu lembu NFC yang dikaitkan dengan Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Jalil muncul, ia didapati begitu menjejaskan sokongan rakyat kepada UMNO. Ia bukan sekadar suatu skandal yang dikaitkan dengan seorang menteri kabinet, menggunakan duit lembu untuk membeli pelbagai hartanah di Malaysia, Singapura dan Kazashtan, pecah amanah dan sebagainya sebagaimana yang sudah banyak didedahkan tetapi turut menjadi persoalan ialah siapakah yang melulus dan mempunyai kepentingan di sebalik projek berimpak tinggi itu.


Isu NFC tidak dilihat selesai di mata rakyat dengan sekadar Shahrizat “meletakkan jawatan” ( tamat tempoh Senator pada 8/4/12) dan mendakwa suaminya di mahkamah. Oleh kerana RM250 juta itu adalah wang rakyat, maka rakyat sebenarnya berhak untuk mengetahui secara terperinci perkara-perkara seperti berikut:


1) Atas dasar apa pinjaman RM250 juta itu diberikan sedangkan syarikat dan Ahli Lembaga Pengarah langsung TIDAK mempunyai sebarang pengetahuan dan kepakaran dalam bidang penternakan lembu;


2) Berapakah jumlah modal berbayar syarikat semasa pinjaman diluluskan (mesti mempunyai tidak kurang daripada 10% daripada jumlah pinjaman);


3) Siapakah yang bertanggungjawab merekomen dan akhirnya meluluskan pinjaman itu – ini penting kerana berbagai tuduhan mengatakan mereka yang terlibat antaranya ialah YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Noh Omar dan termasuk juga YAB Dato’ Sri sendiri;


4) Apakah terma-terma perjanjian di antara kerajaan dengan syarikat NFC ini sehingga mereka boleh membelanjakan pinjaman tersebut sesuka hati seperti membeli hartanah mewah di Malaysia, Singapura dan Kazashtan.


5) Betulkah kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi PAC, Datuk Azmi Khalid bahawa pinjaman tersebut dikeluarkan SEBELUM perjanjian ditandatangani.

BERSAMBUNG KE PART 2....

No comments: