Friday 1 November 2013

GAGAL TULIS KARANGAN, GURU 'ARAHKAN' KANAK-KANAK 10 TAHUN TERJUN BANGUNAN 30 TINGKAT

Pengawal berdiri bersebelahan dengan nota terakhir kanak-kanak berumur 10 tahun yang membunuh diri itu. Nota tersebut diletakkan di pintu pagar sekolah oleh keluarga kanak-kanak malang itu...

BEIJING - Seorang budak lelaki di China berusia 10 tahun maut selepas bertindak terjun dari bangunan setinggi 30 tingkat kerana gagal menulis karangan kritikan terhadap dirinya sendiri seperti yang diminta oleh gurunya, lapor media tempatan hari ini.

'Kembalikan anak saya. Jelasakan kepada semua ibubapa dan anak-anak'

Pelajar sekolah rendah itu telah diarahkan untuk mengarang permohonan maaf sepanjang 1,000 perkataan oleh gurunya atas kesalahan berbual dalam kelas, lapor China National Radio ( CNR ) yang memetik kata jiran kepada budak terbabit.

Guru itu didakwa mengarahkan budak tersebut melompat keluar dari bangunan selepas dia gagal untuk menyelesaikan tugas seperti yang diminta.

Dalam salah satu daripada buku teksnya turut ditemui nota, 'Cikgu, saya tidak boleh melakukannya. Saya cuba untuk mengelak beberapa kali apabila saya diarahkan untuk cuba melompat dari bangunan itu."

Kanak-kanak itu kemudiannya terjun dan menghempap sebuah kereta, berdekatan dengan tempat keluarganya tinggal, lapor West China City News.

Ibu bapa kanak-kanak terbabit dan saudara-maranya telah mengadakan satu perarakan tunjuk perasaan dengan membawa sepanduk di luar pekarangan sekolah tersebut di bandar Chengdu. Sepanduk itu bertulis: 'Guru paksa anak kami terjun bangunan'.

"Siasatan polis masih dijalankan ," kata seorang pegawai ibu pejabat polis Jinjiang yang enggan mengulas lanjut.

Disiplin yang ketat dikenal pasti menjadi ciri yang paling penting bagi sistem pendidikan China sementara aspek budaya dan tradisi yang menuntut penghormatan terhadap pendidik seperti guru telah meletakkan kanak-kanak dalam keadaan tertekan. - AFP

No comments: