Monday 5 March 2012

PRU 13 : JUN..???

Kemungkinan Pilihan Raya Umum Ke-13 akan diadakan pada pertengahan tahun ini adalah tidak mustahil dengan kelebihan yang kini jelas memihak kepada kerajaan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun, menurut Geostrategis Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr. Azmi Hassan, terdapat beberapa perkara yang terlebih dahulu perlu diberi perhatian oleh kerajaan BN sebelum pilihan raya umum diadakan.



"Dua perkara utama yang saya lihat perlu diselesaikan adalah penyelarasan tangga gaji baru kepada penjawat awam dan satu perkara lagi adalah penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di papan utama Bursa Malaysia.

"Kalau dua isu itu dapat diselesaikan, bagi saya tiada lagi isu yang meruncing dan memang kemungkinan pilihan raya akan diadakan pada bulan Jun ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


TUN DAIM ZAINUDDIN menyatakan di dalam Mingguan Malaysia semalam bahawa UMNO serta Barisan Nasional (BN) mempunyai kelebihan berbanding pakatan pembangkang.


Sementara itu, Setiausaha Gabungan NGO Malaysia (GNM) Mohd. Jurit Ramli berkata, tempoh terdekat itu adalah waktu yang paling sesuai bagi Perdana Menteri DS Najib mengadakan pilihanraya berikutan keadaan kucar-kacir di dalam pakatan pembangkang.


"Sebenarnya terlalu banyak isu yang dihadapi oleh pembangkang yang tidak pernah selesai termasuk konflik dalaman sehingga menyaksikan Datuk  Dr. Hassan Ali dipecat dari PAS. Malah ketua pembangkang Anwar Ibrahim juga semakin hilang kredibiliti denga perlabagi isu bertalu-talu termasuk kenyataannya yang menyokong keselamatan negara Israel" katanya.


Jelas beliau lagi, tempih waktu inijuga sesuai bagi Perdana Menteri untuk membubarkan Parlimen memandangkan program transformasi yang diperkenalkan mula  memberi kesan dan mempunyai potensi untuk kebaikan masa depan negara. 

No comments: