Tuesday, 8 November 2016

KERETAPI TANZANIA VS ECRL MALAYSIA ???


KERETAPI TANZANIA & ECRL MALAYSIA!
Gotthard Base Tunnel pun USD12B = RM48B


Tanzania Railway Project:
1. Single Track Rail
2. Conventional Track (Non-Electric)
3. Support only conventional train
4. No tunnel digging through mountain
Projected Price: USD7.6b

Malaysia ECRL Project:
1. Double Track Rail
2. Electrical Track
3. Support current domestic train fleet, conventional & electrical
4. Tunnel digging through Titiwangsa Mountain Range
Projected price: RM55b=USD13b

Kos yang agak berbaloi sebenarnya kalau nak dibandingkan dengan projek di Tanzania. Kos untuk trek kembar berelektrik dengan masuk terowong tembus banjaran Titiwangsa bukanlah sesuatu yang murah.

Boleh bandingkan dengan Gotthard Base Tunnel, trek keretapi terowong yang menembusi Banjaran Alps. Trek terowong yang sepanjang 57.09km ni disiapkan pada 5 Jun 2016 dengan kos sebanyak USD12b = RM48b. Spesifikasi lebih kurang macam ECRL. Buat terowong sahaja dah cecah RM48b.

Semoga para macai meroyan dan membandingkan dengan kebenaran.

SUMBER

Post a Comment