Saturday 11 June 2016

KEMBAR DIPENJARA KERANA BUNUH TANPA NIAT BAPA MABUK MAHU ROGOL ADIK

ohbulannakderhaka

Tekanan serta rasa tidak puas hati kadang kala mendesak kita untuk melakukan sesuatu di luar jangkaan. Setiap orang ada tahap kesabaran mereka sendiri. Apatah lagi jika keadaan itu benar-benar melukakan hati kita.

Kisah yang dikongsi oleh seorang follower Syed Azmi ini sungguh menyentuh hati kami. Kisah dua orang anak kembar yang dipenjarakan kerana perbuatan yang sungguh tidak disangka.
Kisah realiti kehidupan sebenar masyarakat di negara ini yang jarang dicerita dan dipertontonkan.

ADAKAH KAMI DERHAKA?

Syed Azmi, sy ada satu cerita. Bbrp tahun lps sy dan beberapa org kawan djemput ke Penjara Kajang utk mmbuat program motivasi dgn anak2 juvana. Ini kisah benar yg dceritakan anak juvana kpd sy.
Kami masuk shj dlm majlis trsebut (surau penjara kajang) tempat para tahanan juvana dkumpulkan. Kami bjln dan duduk dihdpn mereka yg ramai2. Ini kali pertama kami masuk ke tempat seumpama ini.
Sape yg pernah masuk akan tahu situasi di sana..penjara kan? Pintu besi dan kunci yg besar mngerunkan. Melalui checkpoint2 pemeriksaan. Budak2 semua botak, baju penjara dan seluar pendek. Semua duduk tunduk seolah2 duduk brtinggung.
Di hadapan sy ada 2 org kembar yg mukanya bersih , suci dan menenangkan. Salah seorng mmbuka mulut dan brtanya saya, adakah kami ni anak derhaka?

AYAH CUBA ROGOL ADIK

Sy trgamam, tidak dpt mmberi jwpn. Kami truskan pengajaran. Ajar mereka brsangka baik dgn Tuhan dan teruskn semangat utk melakukan yg trbaik pd masa akan dtg. Berselawat dan beberapa aktiviti brkumpulan dgn mereka sehingga selesai. Selepas habis program, kembar trsebut dtg lg dan bertanya, adakah kami ni anak derhaka?
Sy brsuara, brtanya, “kenapa dik? Apa yg brlaku?”
“Kami adlh pljr madrasah Tahfiz. (Patutlah muka nampak bersih suci). Ayah kami peminum arak. Apabila dia mabuk waktu malam, ayah akan dtg merogol kakak kami. Cuma pd suatu mlm kejadian, ayah mabuk lg. ayah nak rogol adik perempuan kami. Kami tidak sanggup lg, kami pertahan kn adik kami.
Ketika prgelutan itu, kami xtahan sgt, geram, kami amik pisau dan cucuk perut ayah kami. Ayah kami pengsan masuk hospital. Dan kami dmasukkan ke penjara. Kami tidak tahu lps ayah keluar hospital apa yg akan brlaku kpd adik beradik perempuan kami.
Adakah kami ini anak derhaka? (Sekali lg mereka brtanya)
Sy masih diam tiada jwpn.. sy hanya mampu tunduk..

PERNAH TANYA USTAZ?

Pernah adik2 brtanya kpd mana2 ustaz soalan ini? Pernah. Apa mereka jawab?
“Kami anak derhaka.”
Sentap sy dengar jwpn ust2 trsebut pd anak2 yg tak brsalah ni. How dare u judge this people like this?! (Dlm hati, sy tidak puas hati jwpn2 ust2 tu. Ia menyakitkan hati sy sampai sekarang. It hurt me alot)
Kami hanya mampu nasihatkn mereka brsabar. Itu sahaja yg mampu kami ajarkan. Saya tidak tahu samada mereka sudah keluar penjara atau belum, sekiranya belum , we all with u..
Kalau sudah keluar penjara, hilangkan lah peristiwa hitam yg lama dlm hatimu duhai adik. Tiada lah sengaja Tuhan takdirkan begitu kpd mu, melainkan pasti ada hikmah yg baik buat mu.
Sumber : Syed Azmi
Sumber: Oh Bulan

1 comment:

Ted Manoff said...

Ustaz tu setuju si Bapak tu rogol anak nya..ada kemungkinan si ostad ni pon satu hari boleh rogol anak dia sendiri...