Sunday 15 April 2012

KENAPA MELAYU PR NAK SANGAT HAPUSKAN PTPTN..???





Korang tengok statistik diatas ni.


Yang ramai dapat pengecualian ialah pelajar cina dimana mereka ini yang mendominasi untuk mendapat keputusan kelas pertama. Depa ni rajin dan manfaatkan betul-betul tawaran ptptn yang menukarkan pinjaman kepada biasiswa bagi sesiapa yang memperoleh 1st class.

Orang melayu yang pro pakatan yang baloq liat nilah harapkan pengecualian bayar hutang ptptn kerana mereka tidak berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk dapatkan keputusan kelas pertama.

Yang depa tau nak cara mudah, hutang yang perlu dibayar dapat dilupuskan dengan mudah tanpa memikirkan implikasi negattif terhadap kewangan negara.

Pelajar yang rasional akan memikirkan bahawa hutang perlu dibayar dan jika nak sesuatu dengan percuma, usaha gigih amat perlu untuk mencapai cita-cita itu.



Anak Seberang

8 comments:

Anonymous said...

ko anak org kaya bleh la ckp camtu..
pernah tk terfikir dgn harga brg yg makin naik+kos taraf hidup selepas graduan2 keluar nanti ?
camne nk focus pada pembelajaran klu kepala asyik fikir utang je..

dgn lambakan graduan2 yg keluar ingat senang nk dpt kerja ke ? blom dpt kerja dh kena declare blacklist.. fikir la sikit dgn org2 yg kt kg, bukan ke itu kewajipan kerajaan utk membantu ?? remaja sekarang aset utk negara.. tk guna negara kaya ngan hasil bumi tp.. rakyat dihimpit dgn hutang..

icallitsurvival said...

anonymous 10:23 AM

aku dah bosan dengar orang merungut pasal harga barang + kos taraf hidup naik. aku start dari bawah...aku tau keluarga aku susah...aku belajar sampai complete degree aku. then aku mintak keje betul2 time tengah final exam last semester...Alhamdulillah berkat usaha selama ni..aku dapat kerja. Aku rancang perbelanjaan aku dengan baik...boleh je start bayar pinjaman aku...parent aku tak tolong satu sen pun lepas aku dapat keje...tapi keinginan macam nak beli smartphone..nak makan sedap2 terpakse kawal la...orang yang selalu duit tak cukup ni sebab belanja lebih dari yang mampu...tu je...

Anonymous said...

belajar rerajin insyallah leh dpt kerja. mintak maaf lah ckp org kita ni semua nak bersuap. sebab tu lah banyak lemak.. semua na free..nak subsidi. kalau boleh nak tau dlm akaun tetaip bulan ada msk duit. kalau gitu aku pun nak soh gov mansuahkan loan bank.. biar clear loan aku..

Anonymous said...

Butoh la!!!! Ko skolah tadika pun kene byr lg nk byk bunyi

Anonymous said...

adat meminjam kenalah bayar balik,xkira lah anak org kaya or anak org biasa2,kita kena pegang tanggungjawab utk bayar balik hutang ptptn, cuba fikir sikit, rasa2 nya mampu ke kita nak bayar sendiri yuran pengajian di universiti?? dgn kos pengajian setiap tahun antara rm8000-rm10000 bg setiap pelajar, korang rasa tanpa ptptn korang mampu ke nak teruskan pengajian,klu anak kaya maybe family nya boleh tolong,tapi klu pelajar 2 family yg berpendapatan rendah mcm mana pulak???ditambah dgn adik beradik ramai, so klu xada ptptn terseksa lah family korang nak cari duit utk support korang, dgn adanya ptptn dpt lah meringankan beban family korang. lgpn pinjaman balik ptptn bukannya secara lum sum or sekaligus, kan boleh bayar secara ansuran bulan, sama mcm korang beli kereta,rumah,alatan elektrik & lain2 yg disecara ansuran bulanan...so kita kena rancang perbelanjaan dgn baik supaya pendpatan dpt digunakan dgn baik... kita xboleh selalu mengharapkan bantuan je,,,klu kita nak betul-betul nak kan tawaran ptptn utk menukarkan pinjaman kepada biasiswa,kita kena lah rajin belajar utk memperoleh 1st class....klu asyik nak harap kan bantuan je susah gak, semua nya nak bersuap...cuba bersemangat utk memajukan diri....keje kt luar sana memang ada tapi kita kenalah rajin memcari nya....memanglah kadang2 ada keje yg gaji nya kurang sikit dgn dgn apa kita mahukan, tapi sekurang2 nya boleh cover kos perbelajaan family... biar gaji kecik sikit pd permulaan nya drpd xada keje langsung & asyik dok rumah makan tido je serta asyik keje pn nak minta tolong orang lain carikan tanpa berusaha, so nak dapatkan yg lebih baik kenalah berusaha kuat....-sekadar pendapat (^_^)

Anonymous said...

Bkn kaya @ susah....Pangkal nye apa ati,agak2 xmampu @ xnk bayar @ xnk berhutang blaja, keje je lh xyah sibuk nk sambung cm aku ni.Ok.....

Anonymous said...

bro.... di mana kemahuan di situ ada jalan,kita manusia ada akal utk berfikir,,,so berfikiran dgn matang utk cari jalan supaya kita dapat langsai hutang...klu hutang kereta,hutang rumah n lain2 sanggup bayar tiap2 bulan,,,,mesti hutang ptptn leh settle...yg penting kena pandai rancang budget...so jgn selalu harapkan bantuan je,,,berusahalah, barulah leh majukan diri n negara...

Anonymous said...

Memang menyampah betul aku dengan perangai org Melayu, tak sedar diri kalau kita tak memerintah habuk pun orang melayu takda. Belajar nak free bayar income tax pun seciput. tak sedar duit dari perniagaan Cina le yang membangun negara ni. Duit ada tak mahu simpan pi duduk kedai kopi beli rokok tak tahu nak menabung untuk pelajaran anak2..Kalau belajar dapat first kelass lain le boleh kasi biasiswa ni setakat 3 kredit pun boleh masuk uni..Zaman kita dulu hanya yg benar2 pandai belajar je masuk