Wednesday 4 November 2015

ISU DEBAT - PENDEBAT TERBAIK ASIA SIFATKAN DAP PENGECUT, CAKAP BESAR


KUALA LUMPUR 4 Nov - Pendebat terbaik Asia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, mengkritik DAP sebagai 'takut dengan bayang-bayang sendiri' apabila mula beralasan berhubung isu debat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


Ini berikutan kenyataan Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke yang tidak membenarkan Tony, yang juga Pengerusi DAP Selangor, menarik diri daripada Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara (PAC) hanya semata-mata untuk mengambil bahagian dalam debat berkenaan.

Ini adalah kerana siasatan PAC terhadap 1MDB masih berlangsung.

Saddiq, menerusi akaun Facebooknya berkata, dia hairan bagaimana hal itu boleh terjadi sedangkan Tony adalah orang yang bertanggungjawab mencabar Presiden 1MDB, Arul Kanda Kandasamy untuk mengadakan sesi debat berkenaan.

Graduan undang-undang Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu juga berpendapat, DAP seolah-olah cuba mencari jalan untuk tidak terbabit dalam debat berkenaan kerana bimbang akan tewas.
"Sama ada pahlawan anda memang pengecut, atau kubu pahlawan itu (DAP) dipenuhi oleh oportunis yang hanya tahu memberi cabaran tetapi tidak bersungguh-sungguh," kata Saddiq.

Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia, sebelum ini ada membuat kenyataan bahawa Tony perlu menarik diri daripada PAC jika mahu terbabit dalam debat tersebut. Malah Pandikar juga berpendapat Arul Kanda perlu dilucutkan daripada senarai saksi dalam siasatan PAC.

Saddiq, 24, yang baru-baru ini sekali lagi dipilih sebagai Pendebat Terbaik Asia, antara generasi muda yang cukup lantang menyuarakan pendapat dan idea berhubung isu politik yang melanda negara.

No comments: