Friday 4 September 2015

ADIK SULTAN JOHOR 'BAHALOL'KAN MUFTI PERAK ???



Adik Sultan Johor menganggap Mufti Perak 'bahlol' ???

Demikianlah antara kenyataan berbaur penghinaan yang dilemparkan kepada Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria oleh Tunku Aris Bendahara Johor, Tunku Abdul Majid Sultan Iskandar.

Kenyataan yang dibuat melalui akaun Facebooknya itu bertujuan menyelar fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Perak mengenai hukum mengulingkan kerajan.

Harussani sebelum ini berkata, sekiranya pemerintah yang dilantik itu zalim, ia menjadi jihad kepada rakyat untuk menasihatinya, bukan menggulingkannya.

“Walaupun pemerintah yang dipilih itu zalim sekalipun tetapi tindakan menggulingkannya tetap haram dan umat Islam tidak melakukan tindakan sedemikian.

“Dan disebabkan itu diwajibkan bagi setiap umat Islam untuk menasihati pemimpin dan tindakan menasihatkan pemimpin zalim itu adalah jihad terbesar,” katanya memetik laporan yang dikeluarkan sebuah portal online 20 Ogos lalu.

Kenyataan Tunku Abdul Majid yang juga merupakan adinda Sultan Johor itu berjaya meraih sokongan para penyokongnya yang turut sama memperlekehkan kenyataan tersebut.

Terdahalu beliau turut dilihat menyelar kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Mufti Johor, Datuk Noh Gadut berhubung himpunan haram Bersih 4.0 yang disifatkan sebagai bertentangan dengan ajaran Islam.

Tunku Abdul Majid turut membidas kenyataan tersebut sambil menggesa agar bekas mufti itu tidak lagi membangkitkan isu halam haram berhubung isu tersebut.

“Apa ke jadah ni!!!.

“Noh Gadot ni dulu cita2 nak jadi menteri umno tapi tak dapat perkenan Almarhum jadi tak payahlah bangkitkan isu halal dan haram dalam ini. Memilih pemimpin dan mengundi adalah Hak rakyat dalam sistem Raja berpelembagaan, hal ehwal orang melayu dan agama islam adalah tanggung jawab raja-raja melayu. Takde cakap pun berhimpun itu halal atau pun haram” ujarnya melalaui akaun Facebooknya. – SuaraTV

No comments: