Thursday 26 February 2015

MILITAN IS WARGA MALAYSIA MENINGGAL DUNIA KETIKA PEMBEDAHAN DI TURKI



PETALING JAYA: Konflik militan di Syria semakin meruncing apabila seorang lagi militan warga Malaysia, Abdul Samad Shukry Mohamad dilaporkan terbunuh.


Bekas ahli Jemaah Islamiyah, berusia 55 tahun yang lebih dikenali sebagai Abu Aisyah, yang cedera dalam satu serangan oleh tentera Syria lima bulan lalu, meninggal dunia akibat kecederaan parah yang dialaminya.

“Dia pergi ke Syria pada 1 Februari tahun lalu. Lima bulan yang lalu, dia cedera selepas dibom dalam satu serangan oleh tentera Assad (tentera Syria). Biarpun terselamat dalam kejadian tersebut, dia mengalami kecederaan parah di bahagian kaki.

“Mangsa dipercayai telah dibawa untuk mendapatkan rawatan di Turki namun dia meninggal dunia akibat komplikasi daripada pembedahan yang dijalankan,” menurut sumber pada Khamis.


Abu Aisyah merupakan mangsa keenam warga Malaysia yang dilaporkan terbunuh dalam konflik Kumpulan Militan Islam (IS) di Syria.

Ramai yang menyampaikan ucapan takziah sebaik berita kematian Abu Aisyah tersebar di laman sosial.

Dalam satu entri di laman Facebook, seorang rakan Abu Aisyah yang juga bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) menyifatkan mangsa sebagai seorang yang sanggup mengorbankan nyawa demi agamanya.

“Dia meninggal dunia akibat pembedahan selepas sekian lama mengalami kecederaan serius di bahagian kaki ketika dibom dalam satu serangan di Arzay kira-kira lima bulan lalu.

“Abu Aisyah merupakan sahabat baik kepada Ustaz Mat (Mohd Lotfi Ariffin) yang tiba bersama-samanya di Syria,” katanya. -mstar.

No comments: