Friday 9 January 2015

DS GOPAL SRI RAM 'DIHALAU' DARI FIRMA GUAMANNYA..???


KUALA LUMPUR 9 Jan - Datuk Seri Gopal Sri Ram yang menjadi Ketua PAsukan peguam mewakili Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kes liwat II diarah meninggalkan firma guamannya Soo Thien Ming & Nasrah semasa pendengaran kes tersebut berlangsung.

Malaysian Insider dalam laporannya menyebut, Sri Ram, 71, bagaimanapun kekal sebagai peguam Anwar sehingga rayuan kes liwat itu diputuskan.

"Ia tidak jelas sama ada Sri Ram diarahkan berhenti kerana tekanan luar digunakan terhadap firma itu kerana muncul dalam kes profil tinggi Anwar atau rakan kongsi ketakutan apabila melihat perunding mereka mempunyai peranan langsung dalam kes itu," kata sumber berkenaan.

Bekas hakim Mahkamah Persekutuan itu menyertai Soo Thien Ming & Nashrah sebagai perunding tidak lama selepas bersara pada 2010.

Firma undang-undang yang terletak di Jalan Ampang, Kuala Lumpur itu menguruskan hal litigasi dan pemindahan hak dan pelanggan, termasuk syarikat-syarikat berkaitan kerajaan serta institusi kewangan.

Rakan kongsi pengurusan Soo Thien Ming tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen kerana berada di luar negara.

Sri Ram, ketika dihubungi enggan mengulas berkenaan hal itu tetapi berkata beliau menubuhkan syarikat sendiri pada bulan lepas.

Katanya, beliau kini mempunyai lebih fleksibiliti dan boleh mengambil sebarang kerja yang dipilih.

"Selepas kes Anwar, saya membuat keputusan amalan yang saya terlibat dalam membawa banyak konflik. Oleh itu, saya tidak boleh hadir sebagai peguam atau memberi nasihat di firma (sebelumnya) terbabit," katanya.

Rayuan kes Anwar di Mahkamah Persekutuan yang bermula pada 28 Oktober menyaksikan Sri Ram berhadapan dengan peguam Umno Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, yang diberikan lesen sementara sebagai timbalan pendakwa raya.

Rayuan Anwar ialah kes pertama bagi Sri Ram sejak beliau bersara sebagai hakim selepas lapan hari berhadapan panel lima hakim yang dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria.

No comments: