Sunday 29 September 2013

( FOTO ) : JURUTERA BUMIPUTERA BINA MATAF KA'ABAH

hairul nizam

Anak kelahiran Melaka, Hairul Nizam Baharuddin menjadi tetamu istimewa Tabung Haji (TH) petang semalam. Rakyat Malaysia seharusnya berbangga dengan kejayaan anak muda ini yang telah mengharumkan nama negara di mata dunia kerana diberi sepenuh kepercayaan untuk membina mataf di Ka’abah.

Projek fasa pertama iaitu mataf di tingkat atas sudah berjaya disiapkan dan sedang digunakan oleh jemaah haji untuk melakukan ibadah tawaf.
hairul kawan
Mataf adalah landasan bertingkat berbentuk pusingan yang digunakan oleh golongan kurang upaya khususnya yang berkerusi roda untuk melakukan tawaf sekeliling Ka’abah samada untuk musim umrah atau musim haji.
3-mataf
Oleh itu, amat bertepatan sekali pihak TH meraikan kejayaan seorang anak muda Melayu yang berjaya menabur bakti untuk membangunkan kota suci Makkah, sekaligus mengharumkan nama Malaysia.
Hairul Nizam, 35, adalah jurutera reka bentuk dan seni bina dari syarikat Premier Composite Technologies LLC (PCT) yang berpangkalan di Dubai.
hairul nizam kerja
Bagi projek membina mataf Ka’abah, Hairul bertanggungjawab mengemudi 100 pekerja yang mewakili pelbagai warganegara seperti India, Pakistan, Syria, Palestin dan Malaysia.
Beliau mempunyai kepakaran dalam pelbagai bidang antaranya operasi pemasangan, pemantauan serta pengurusan di bawah kendalian PCT.
Bagi kerja pembinaan mataf ini, Hairul memainkan peranan sebagai pengurus tapak yang bertanggungjawab memastikan segala kerja dapat disiapkan mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
Hairul Nizam dibantu oleh tiga orang rakan lain iaitu Muhd Nurhisham Hashim, Muliana Ahmad  dan Armiazizul Ariffin yang memainkan peranan sebagai pembantu untuk menjayakan projek mataf ini.
2-mataf
Nurhisham dan Muliana bertugas sebagai penyelia tapak bagi memastikan kerja kerja pemasangan untuk ‘pillar’, ‘flooring’ dan ‘beam’ untuk pembinaan mataf. Manakala Armiazizul yang bertindak selaku penyelia kanan berperanan memastikan semua perjalanan kerja-kerja pemasangan siap mengikut jadual yang ditetapkan.
Keserasian mereka bergabung tenaga sudah terbukti sebelum ini dengan terbinanya Menara Jam Abraj Al-Bait, yakni bangunan setinggi 1 KM di hadapan Masjidil Haram Makkah.
1-mataf
Hairul memamklumkan fasa kedua menyiapkan mataf di lantai bawah akan bermula sebaik sahaja selesai musim haji dan dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh sebulan.
Untuk menyiapkan mataf tingkat atas, pasukan itu bekerja 24 jam setiap hari. Cabaran paling getir ialah mengejar waktu dan berdepan depan bilangan besar pengunjung Ka’abah yang membuat tawaf setiap waktu tanpa henti.
Mereka pula terpaksa berhenti seketika apabila setiap kali azan berkumandang. Namun begitu, mereka tetap berjaya menyiapkan kerja yang diamanahkan mengikut tempoh masa yang ditetapkan.
Pihak portal Perak Today mengkagumi kehebatan anak-anak muda Melayu di perantauan ini apatah lagi jasa mereka bukan sahaja mengharumkan nama Malaysia tetapi yang paling penting mendapat ganjaran besar pahala kerana memperelokkan rumah Allah SWT.
jam besar

1 comment:

Zuhairy W Ahmad said...

Aku bangga dengan pencapaian anak2 Melayu ni...Kat negara sendiri pun susah orang Malaysia nak dapat peluang macam ni...