Saturday 26 January 2013

SULITNYA AGENDA KERAJAAN SELANGOR....


Ketika kerajaan  Pakatan Rakyat mula menaiki tahta pemerintahan, rakyat di negeri Selangor telah berdepan dengan pelbagai isu, dari hal ladang babi mega  di mana kerajaan Pakatan Rakyat tetap meneruskan projek tersebut menganggap apa sahaja yang dilaksanakan kerajaan BN sebelumnya sebagai satu bentuk pembaziran. Kemudian menyusul isu di mana rakyat negeri Selangor diuji pula dengan perihal UNISEL diikuti oleh perlantikan bukan Melayu ke jawatan utama  PKNS dan terakhir berkaitan acahan mahu memasukan pelajar bukan Melayu ke dalam UITM.

Belum pun perkara atas reda Politik negara menjadi kecoh apabila kisah wakil DAP yang terpaka menjadi pemberi maklumat rasuah parti pimpinan Karpal Singh tersebut telah dilaporkan membunuh diri di pejabat SPRM , walaupun dipercayai DAP yang mengugutnya, namun kematian nya di jadikan wayang untuk tayangan perdana seluruh Negara. Kepada Pakatan Rakyat apa sahaja yang boleh di jadi kan isu utuk  alih perhatian terhadap rasuah dan kepincangan kerajaan Selangor ia tentu sekali akan di manipulasi dan menjadi isu.besar.

Politik baru yang di bawa oleh kerajaan Pakatan Rakyat dilihat membawa pelbagai karenah dan membebankan rakyat. Politik yang tiada batas dan hadnya telah sampai ke tahap melampau apabila bahan kegunaan harian ia itu bekalan Air telah kini tersasar ke arah sudut tersasar dari masalah utama yang dibangkitkan.

Bekalan yang terhenti di banyak kawasan telah menganggu penduduk negeri Selangor dan pinggir Kuala Lumpur. Masalah air ini  yang boleh dikira sebagai  unprecedented  kerana perkara sebegini belum pernah terjadi di negeri Selangor ketika di bawah kepimpinan kerajaan BN.Mana mungkin dengan air yang begitu banyak penduduk tidak dapat bekalan mencukupi.Bahkan kawasan perkilangan juga menghadapi ganguan bekalan air.

Masalah air ini bertambah teruk apabila kerajaan negeri memilih untuk menjadi penuduh dan penuding jari kepada seluruh pemasalahan air dan bukan sebagai penyelesai masalah.Pergeseran pendapat dan perkelahian terbuka antara kerajaan negeri dan syarikat SYABAS telah bertambah parah sehingga syarikat SYABAS terpaksa menjawap tuduhan kerajaan negeri di kebanyakan akhbar dan media tempatan.

Walaupun kerajaan negeri sendiri menjadi pemegang saham 30% di dalam syarikat pengurusan air  SYABAS, ia memilih untuk menyerang SYABAS seolah olah Syarikat SYABAS ada lah musuh nya.Lebih pelik apabila kerajaan negeri sendiri ada beberapa wakil lantikan nya di dalam Lembaga Pengarah SYABAS..Apa kah mereka hanya patung dan tunggul sahaja di dalam Lembaga Pengarah itu?Dan tidak berfungsi lansung untuk kebaikan pengurusan air?

Menteri Besar nya Datuk Khalid Ibrahim seringkali  berucap di merata tempat menyata kan betapa cukup nya bekalan air seolah olah air lombong, longkang, hujan dan sungai ada lah sumber nya tanpa membeza kan jumlah air yang di rawat dan air yang tidak di rawat.Kelihatan MB Khalid semecam cuba memperbodoh kan rakyat.

Di pihak Syarikat SYABAS pula mereka telah berusha menjelas kan kedudukan mereka dengan  had had kuasa dan kerja yang mereka boleh laksana kan sebagai pihak lantikan kerajaan negeri. Penjelasan SYABAS nampak sekali hal ini bergantung kepada kerajaan negeri.yang mempunyai kuasa penuh.dalam menetukan pelbagai peraturan.

Perang air di negeri Selangor ini sudah melimpah sehingga ke Pahang apabila Datuk Seri Adnan Yakob turut memberi kenyataan tentang projek air Langat dan betapa ianya harus di sokong dan di laksana kan dengan segera.Malah menambah kata bahawa terpulang kepada rakyat negeri Selangor untuk menentu kan nasib mereka di dalam hal ehwal air ini

Kerajaan Selangor ketika menuduh Syarikat SYABAS sengaja mahu menyusahkan rakyat dan mensyaki kerja sabotaj oleh SYABAS untuk kepentingan SYABAS dan agenda bersama kerajaan pusat, tuduhan ini telah dijelaskan bahawa amat mustahil SYABAS mahu membuat perkara ini kerana SYABAS terpaksa keluar kan kos lebih tinggi dengan kerja penyewaan lori dan kerja tambahan untuk membawa bekalan kepada penduduk dianggap tidak masuk diakal.

Bagi kebanyakan rakyat  mereka tertanya Tanya dan musykil apa kah sebenar nya permainan catur MB Khalid ini dengan  isu air. Ada kah ia nya berupa ugutan kepada kerajaan pusat agar memberi mereka wang  berbillion untuk saham SYABAS dan baru lah kerajaan negeri akan memberi kerjasama menyelesaikan nya?

Atau , ada kah kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tahu yang mereka bukan lagi kerajaan selepas PRU 13 , maka dengan itu mereka tidak perlu sangat melayani karenah air, dan membiar kan sahaja kerajaan baru menyelesai kan nya nanti?

Mungkin juga banyak wang yang telah di habis kan oleh rejim Khalid ini kepada perkara lain seperti isu bailout TALAM , lalu kerajaan Pakatan Rakyat Selangor ini perlu menyimpan sejumlah wang untuk menunjuk kan mereka tidak belanja semua nya di dalam kantong negeri lalu projek air dan urusan air ini harus di lengah kan, supaya wang tidak terhabis untuk selesai kan isu air ini?

Umum juga mengetahui kerajaan negeri Selangor telah menjual banyak aset milik kerajaan negeri lalu balance sheet kerajaan negeri Selangor harus kelihatan sihat lalu apa apa baki di dalam nya  tidak layak di sentuh kerana amat sukar memberi tahu rakyat kemana pergi jumlah besar wang setelah banyak harta negeri telah banyak di jual, maka apa apa jumlah yang ada harus di kekal kan dan bekalan air ada lah mangsa kepada percaturan ini.

Selain itu pulangan penjualan pasir yang begitu banyak di korek sekian lama juga perlu di tunjuk kan di dalam akaun negeri, maka tidak menguna kan nya untuk pemulihan air boleh menyelamat kan kerajaan Khalid Ibrahim dari menjawap kemana pergi nya kebanyakan  wang negeri.

Mungkin juga penasihat RM1 negeri Selangor sebagai boss Khalid memberi arahan
Kepada Khalid untuk berhelah itu dan ini kerana hasrat peribadi nya yang mahu memerintah Negara ada lah  lebih utama dari masalah rakyat negeri Selangor, dan sifat dendam nya kepada kerajaan pusat harus di terus kan?

Apa pun percaturan politik menguna kan air ada lah sesuatu yang merbahaya kerana air ada lah sumber kehidupan harian manusia tidak kira siapa yang mereka undi atau siapa yang dapat undi.

Ada kah ini semua petanda  kejatuhan kerajaan negeri Selangor yang di pimpin oleh 2 orang anak Ibrahim semakin jelas dan terang,  kerana jika isu air yang begitu penting pun tidak boleh di selesai kan, maka apa lagi yang boleh di harap kan dari rejim 2 anak Ibrahim ini.

Sumber

No comments: