Thursday 6 September 2012

NEGARA YANG MASIH BELUM ADA COCA-COLA.....ADA KE..???




Sepertinya tidak ada orang yang belum pernah meminum Coca – Cola. Dan sepertinya semua orang pasti mengenal minuman bersoda ini.

Namun ternyata fikiran kita salah, masih ada negara yang belum pernah merasai Coca-Cola iaitu Cuba dan Korea Utara. Sedangkan Myanmar baru akan merasai i minuman bersoda ini.

Berdasarkan khabar yang diberikan Associated Press, The Coca – Cola Company, minuman bersoda tersebut akan mulai menjual produknya lagi di Myanmar setelah sekitar 60 tahun berlalu.

The Coca – Cola Company sempat melakukan bisnes di Myanmar sekitar tahun 1927. Namun ketika itu AS melarang perusahaan ini berinvestasi di negara – negara Asia Tenggara yang masih dalam proses reformasi demokrasi.

Sehinggalah pada akhir tahun 2011, Myanmar masih dikuasi oleh militerisasi.

Dan bulan lalu, Pemerintahan AS telah menarik balik larangannya. Perusahaan – perusahaan terkenal seperti Coca – Cola Company sudah dapat berinvestasi kembali di Myanmar.




Coca – cola akan mengimport produk – produknya dari negara jiran selagi Perusahaan sedang dibangun di Myanmar. Perusahaan tersebut akan menyumbang 3 juta dollar untuk pembangunan perusahaan dan membuka peluang pekerjaan bagi wanita Myanmar.

Coca – cola bekerjasama dengan PACT iaitu kelompok bukan pemerintah yang mengamalkan inisiatif ekonomi dan kesihatan di negara – negara berkembang.

Sampai sekarang hanya Korea Utara yang belum pernah merasakan minuman bersoda Coca – Cola tersebut. Sebenarnya Cuba adalah salah satu negara pertama yang terdapat Coca – Cola. Namun kerana pemerintahan yang dipimpin oleh Fidel Castro, aset swasta telah disita selepas Revolusi Cuba.

No comments: