Wednesday 19 September 2012

DIPERSEMBAHKAN 4 LELAKI YANG MEMILIKI ISTERI PALING RAMAI DI DUNIA MASA KINI......!!!!

1. Ziona Chana











Ziona Chana (67), seorang tukang kayu dari India, memiliki 39 isteri. Dari semuanya, Chana menurunkan 94 anak yang kini sudah berkembang menjadi 33 cucu. Semua anggota keluarganya ditempatkan dalam satu rumah yang besar, 5 tingkat dengan 100 kamar tidur. Rumah itu diberi nama 'Chhuanthar Run' yang bermaksud 'rumah dari generasi baru', terletak di sebuah bukit di Desa Baktawng di negara dalam daerah Mizoram, India.


Chana merupakan keturunan pemimpin Sekte Chana, Challian Chana, yang percaya bahawa suatu hari mereka akan mengatur dunia bersama Kristus. Kakek Chana sendiri yang mengizinkan bahawa lelaki boleh beristeri ikut suka hati mereka, demikian dipetik dari The Sun, Februari 2011. Menurut pengakuan anak sulungnya, Parliana, ayahnya menikahi perempuan-perempuan miskin dan yatim piatu, dan untuk merawat mereka. Isteri-isteri itu yang mengurus segala urusan rumah tangga Chana, mengurus anak, hingga keperluan-keperluan peribadi Chana.

Makan adalah saat penting di mana para isteri memasak berjam-jam kerana banyaknya bahan baku yang dimasak, seperti halnya dapur masak militeri. Para istri itu tidak bercakaran satu sama lain. Mereka merasa bangga, beruntung dan menganggap Chana lelaki paling tampan di desa itu. Sementara anak-anak dan cucunya, semua menjadi tukang kayu membantu usaha Chana. Sungguh pun demikian, Chana merancang tetap akan menikah lagi. "Untuk memgembangkan sektor saya, saya bercadang pergi ke AS untuk menikah lagi," katanya.


2. Warren Jeffs















Warren Jeffs, adalah petinggi gereja Fundamentalist Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints (FLDS), serpihan gereja Mormon, yang beristri 80 orang dan mempunyai anak sekitar 250 orang. Jeffs pada tahun 2006 termasuk dalam senarai utama 10 orang paling diburu oleh Federal Beaureu Investigation (FBI) kerana menghilangkan diri dari tuntutan jaksa Utah, Arizona. Jeffs saat itu menghadapi tuntutan pernikahan ilegal dengan beberapa pengikutnya adalah perempuan baik yang sudah dewasa maupun yang masih di bawah umur. Jeffs mengajarkan pada pengikutnya bahwa setiap manusia harus memiliki paling kurang 3 isteri demi untuk mencapai kemuliaan di syurga.


Dan para perempuan hanya dapat masuk syurga bila mampu memuaskan suaminya. Jeffs dan ayahnya Rulon, yang memegang tampuk kepemimpinan di FLDS selama total 20 tahun telah memiliki pengikut 50 ribu dan memiliki kekayaan 60 juta Pounds baik dalam bentuk tunai atau hakmilik kekal lainnya. Pemerintah setempat makin curiga kerana perempuan yang dinikahi Jeffs berusia makin muda dan di bawah umur.

Akhirnya pada Ogos 2006, Jeffs ditangkap di Nevada dan menjalani perbicaraan. Pada Mei dan Julai 2007, negara bahagian Arizona mendakwanya dengan 7 dakwaan, termasuk kelainan seksual dan inses. Pada 2011, Jeffs dijatuhi 2 dakwaan atas kejahatan seksual berat. Jeffs pun dijatuhkan hukum 20 tahun penjara dengan denda US$ 10 ribu atas kejahatan seksual pada gadis berusia 12 dan 15 tahun.

3. Bello Maasaba















Bello Maasaba, merupakan lelaki berasal Nigeria yang berkejaya sebagai pengamal perubatan. Dia memiliki 107 istri dengan 165 anak. Namun 9 di antara isterinya meninggal dunia dan sebahagian isteri lainnya sudah dicerainya. Alhasil kini dia tinggal memiliki 86 istri. Maasaba yang beragama Islam itu menyalahi anjuran poligami di dalam Islam yang maksima 4 isteri dalam satu waktu. Gara-gara ini Pengadilan Islam meminta Maasaba menceraikan isteri-isterinya dan meninggalkan 4 isteri saja.


Namun kerana Maasaba menolak, dia pun merengkok di dalam penjara. Demikian seperti dipetik dari Sydney Morning Herald (SMH) dan newsone pada Mei 2011. Maasaba hidup di Kota Bida, Nigeria, di rumah yang memiliki 89 kamar. Kenapa menikah begitu banyak? "Saya mendapatkan wahyu dari Tuhan tentang perempuan-perempuan yang saya nikahi. Jika bukan kerana Tuhan, saya tak beristeri lebih dari dua," kata Maasaba.

4. Ancentus Akuku


















Ancentus Akuku adalah seorang lelaki Kenya yang memiliki istri sekitar 100 orang dan 200 anak. Akuku mulai menikah pada tahun 1939 dan menjadi poligamis pada umur 22 tahun, dan berhenti menikah pada tahun 1992.


Dari sekitar 100 isterinya, 85 istri di antaranya diceraikan kerana ketidaksetiaan mereka dan 12 di antaranya meninggal dunia, demikian seperti dipetik dari ABC News, Oktober 2010 lalu.

Akuku memiliki nama panggilan 'Danger' yang berarti berbahaya. Ya, lelaki ini berbahaya karena begitu mudahnya perempuan terpikat atas ketampanannya. Lelaki ini sangat terkenal di Kenya kerana banyaknya isteri. Akuku mengatakan dia sampai mendirikan 2 SD untuk menyekolahkan anak-anaknya, dan membangun gereja untuk tempat beribadah mereka. Akuku juga bertanggung jawab untuk memberi nama kesemua anak-anaknya. Akuku telah meninggal dunia pada 3 Oktober 2010 lalu dalam usia 94 tahun.


Disumberkan dari pelbagai sumber........

No comments: