Tuesday 7 August 2012

MANOHARAN KECEWA GILER, GAGAL WAKILI NEGARA ACARA BADMINTON OLIMPIK LONDON 2012....!!!

manoharan


Teruk juga ADUN Kota Shah Alam, M Manoharan yang mewakili parti chauvinis ultra kiasu DAP dibalun rakyat Malaysia dan para peminat sukan tanahair apabila dia mengutuk jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei, yang berjaya meraih pingat perak di sukan Olimpik, semalam.

Dalam kenyataan Manoharan di laman sosial Twitternya berkenaan kekalahan Chong Wei kepada seteru utamanya dari China, Lin Dan, dia kelihatan bersahaja mempersenda nama bintang badminton negara itu dengan ejekan yang tidak wajar – Lee Chong “AWAY”.








Manoharan kemudiaannya memuja-muji Lin Dan yang dikatakan bergaya dan moden ekoran pemain badminton ternama negara Tembok Besar itu bertatoo di tubuhnya. Kononnya gaya itu “moden” pada pandangan pemimpin DAP itu.

Yang jelas, Chong Wei yang mungkin tersinggung dengan “tweet” dari Manoharan itu selamba menjawab, membalas kenyataan Manoharan itu, “Ya, ya, orang Cina tinggal dalam hutan,”!

Lebih teruk lagi, ADUN DAP itu mempolitikkan kekalahan Chong Wei dengan menyatakan bahawa Malaysia hanya akan berjaya mendapat pingat emas sukan Olimpik selepas Pakatan Haram berjaya menjajah Putrajaya. Kononnnn..!!!

Gara-gara sikap melampau itulah Manoharan dikutuk habis-habisan oleh seluruh rakyat Malaysia dan tindakan mengecam Ahli Parlimen DAP itu dilihat hampir-hampir membuat dia terduduk bisu seribu bahasa sehingga kini.

Bagaimanapun, beberapa pemimpin Pakatan Haram seperti ADUN Subang Jaya (DAP) Hannah Yeoh, dan ADUN Seri Setia (PKR) Nik Nazmi cepat-cepat cuba “cover line” dengan bertindak seolah-olah mereka marah dengan kenyataan Manoharan.

Pada pandangan saya, insiden Manoharan menghina Chong Wei ini adalah bukti jelas tentang sikap sebenar puak-puak Pakatan Haram, khususnya DAP, yang mengamalkan fahaman rasis yang tebal di negara ini.

Bukan sekadar tidak menunjukkan semangat kesukanan, pemimpin DAP itu juga tidak mempunyai ciri-ciri nasionalisma atau sifat cintakan negara apabila dengan mudah memperlekeh seorang rakyat yang mengharumkan negara di bidang sukan tersebut.

Lebih memburukkan keadaan, sikap buruk Manoharan itu diperlihatkan secara terbuka di laman sosial utama di mana ia mampu memburukkan imej Lee Chong Wei dan Malaysia di mata umum di seluruh dunia.
Sekiranya anda di tempat Chong Wei ketika itu dan membaca kenyataan Manoharan di twitter tersebut, apakah yang anda rasa?


Dalam keadaan tertekan, perit kerana kalah kepada musuh utama dan terlalu kecewa mengimpikan emas Olimpik sulung negara, apakah tindakan yang paling wajar untuk anda balas terhadap kenyataan kurang ajar Manoharan itu?

Saya percaya, jika Mahfuz Omar atau Mat Sabu di tempat Chong Wei, silap-silap mereka sepantas kilat akan pulang ke Malaysia malam itu juga dan tanpa perlu membalas di Twitter, mungkin mereka akan tampar muka Manoharan setibanya mereka di tanahair.

Apa perlunya Manoharan mempolitikkan kekalahan Chong Wei dan kilauan emas di Olimpik untuk Malaysia sekiranya Pakatan Haram menjadi Kerajaan?

Apakah Manoharan fikir bahawa perubahan politik mampu menjamin pingat emas Olimpik untuk Malaysia?
Kepada Hannah Yeoh dan Nik Nazmi pula, tak payahlah cuba “cover line” berhubung kebodohan dan kebiadapan Manoharan itu. Apa kurangnya mereka berdua yang selama ini lebih teruk mempolitikkan sesuatu isu yang tidak wajar.

Pada saya, Manoharan perlu meminta maaf secara terbuka kepada Datuk Lee Chong Wei dan seluruh rakyat Malaysia, serta mengakui bahawa dia sememangnya celupar, tidak mempunyai semangat kesukanan dan memang tak layak jadi pemimpin!

Atau lebih tepat lagi kalau Manoharan bersara saja dari politik dan pulang ke negara asalnya, itu yang terbaik, kan?

No comments: