ORANG MELAYU SEMENANJUNG ASALNYA BERKULIT HITAM?
Rata-rata orang Melayu hari ini berkulit sawo matang atau coklat kemerah-merahan. Warna
tersebut seakan-akan warna buah ciku yang sudah masak. Istilah ‘orang Melayu’ yang
Penulis Blog maksudkan di sini bukan hanya sekadar meliputi orang Melayu di Malaysia sahaja,
tetapi juga orang Melayu yang terdapat di Singapura, Brunei Darussalam, Indonesia, Thailand dan juga Myanmar.
Namun begitu, apakah pendapat anda sekiranya Penulis Blog mengatakan bahawa orang
Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala asalnya berkulit hitam?. Penulis Blog yakin,
tentu ramai yang tidak percaya! Mungkin ada di kalangan anda yang berfikir seperti ini - ‘bagaimana
orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dahulukala berkulit hitam, sedangkan kita
sebagai anak cucu atau keturunan mereka berkulit sawo matang?’. Berikut adalah jawapannya...
Tarikh Patani
Selain bahasa Melayu, manuskrip Tarikh Patani juga
kini boleh didapati dalam bahasa Inggeris dan Thai.
|
Beberapa bulan yang lepas, Penulis Blog telah menemui dua sumber pensejarahan yang
membuktikan bahawa nenek-moyang kita dahulukala asalnya berkulit hitam. Sumber pertama ialah
Tarikh Patani - sebuah manuskrip sejarah yang dipercayai dikarang pada sekitar tahun
1500 Masihi oleh Syeikh Safiuddin al-Abassi atau Tuk Raja Faqih, seorang ilmuwan Melayu
yang berasal dari negeri Patani Darussalam. Menurut Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip
Tarikh Patani:-
“Adapun orang Melayu (di Langkasuka) waktu itu rupa(nya) hitam-merah
atau hitam manis. Rupanya kecil daripada orang Arab dan (orang) Parsi.”
Potongan ayat di atas menyatakan kepada kita tentang bagaimanakah rupa asal orang Melayu
dahulukala di Semenanjung Tanah Melayu, khususnya di Langkasuka serta seluruh tanah
jajahannya. Mereka digambarkan sebagai bangsa yang berkulit hitam-merah atau hitam manis.
Warna kulit mereka ternyata berbeza daripada warna kulit kita pada hari ini. Jika sumber dari
Tarikh Patani belum meyakinkan anda, kita rujuk pula kepada sumber pensejarahan yang kedua.
Zhí Gòng Tú
Ilustrasi yang menggambarkan 12 orang duta
dari pelbagai negara, termasuklah Langkasuka.
|
bermaksud ‘Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala’. Zhí Gòng Tú merupakan satu set
lukisan bersejarah rasmi, di mana setiap potret mengandungi gambar atau ilustrasi.
Salah satunya telah dihasilkan ketika zaman Maharaja Yuan (508-555 Masihi), salah
seorang pemerintah dinasti Liang di tanah besar China.
Pada asalnya, Zhí Gòng Tú yang dihasilkan pada zaman Maharaja Yuan ini mengandungi 25
potret yang menggambarkan duta-duta dari pelbagai negara. Namun begitu, kini hanya tinggal
12 potret sahaja kerana yang selebihnya sudah hilang atau tidak dapat dikesan lagi.
Salah sebuah negara yang pernah menghantar duta ke tanah besar China ialah Langkasuka.
Buktinya adalah seperti di bawah ini:
Apa yang menarik mengenai gambar atau ilustrasi di atas ialah warna kulit duta kerajaan
Langkasuka di tanah besar China. Jika diperhatikan, kita akan mendapati bahawa warna kulit duta
tersebut ialah hitam. Sumber dari negara China ini telah membuktikan bahawa apa yang
diceritakan oleh Tuk Raja Faqih di dalam manuskrip Tarikh Patani itu bukanlah rekaan semata-mata.
Sebaliknya, ia adalah fakta sejarah!
Hitam Bertukar Sawo Matang
Empayar Langkasuka dan seluruh tanah jajahannya.
|
Kini, hanya tinggal satu persoalan yang perlu kita jawab - jika benar orang Melayu d
ahulukala di Semenanjung Tanah Melayu asalnya berkulit hitam, bagaimana kita sebagai anak
cucu atau keturunan mereka boleh berkulit sawo matang?. Jawapan bagi persoalan tersebut ada
dinyatakan dengan jelas di dalam Tarikh Patani:
“Syahdan, maka adalah ka(h)win nikah tidak ada (di Langkasuka),
sebab itu pun bercampurlah (orang) Hindi (India), dan
(orang) Cina dan orang Melayu (Langkasuka).
Dan beranak cucu jadi orang campuran.
Dan orang Melayu (di Langkasuka) bercampurlah
keturunan zuriat. Tiada serupa dengan orang-orang Arab.”
sebab itu pun bercampurlah (orang) Hindi (India), dan
(orang) Cina dan orang Melayu (Langkasuka).
Dan beranak cucu jadi orang campuran.
Dan orang Melayu (di Langkasuka) bercampurlah
keturunan zuriat. Tiada serupa dengan orang-orang Arab.”
“Adapun orang-orang Arab tidak bercampur. Tetapi (ada segelintir) orang-orang Arab
datang ke Langkasuka pun ada bercampur juga. Dan akhirnya adalah keturunan orang Arab
(di Langkasuka). Dan begitu juga orang-orang Parsi bercampur juga dengan orang-orang
Melayu (Langkasuka).”
“Dan banyaklah orang-orang Arab datang berniaga dan duduk di negeri Patani (Langkasuka).
Dan orang-orang (Arab) itu bercampur kahwin dengan orang Melayu (Langkasuka).
Dan banyaklah keturunan mereka itu duduk di Patani (Langkasuka).”
Dan orang-orang (Arab) itu bercampur kahwin dengan orang Melayu (Langkasuka).
Dan banyaklah keturunan mereka itu duduk di Patani (Langkasuka).”
“Adapun orang-orang Arab dan orang-orang Parsi itu pun banyaklah berkahwin dengan orang
Melayu di negeri Patani (Langkasuka). Dan orang Arab dan Parsi mana berkahwin itu bawa
isteri (yang berbangsa Melayu) ke negeri China dan Khemir (Khmer) kerana berniaga ke
negeri tersebut.”
“Adapun Raja Seri Wijaya (Maharaja Srivijaya) mula masuk
(ke negeri) Langkasuka itu (lalu) berkahwin dengan anak
Raja Langkasuka. Dan (men)dapat anaknya
(yang) bernama (Raja) Bangsa.”
“Syahdan, adapun seorang puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu
sangat-sangat cantik rupanya. Maka adalah saudagar orang Parsi
minta berkahwin (dengan puteri Raja Sanjura itu). Maka Raja Antirata,
raja negeri Patani (Langkasuka) (itu) pun mintalah (kepada Raja Sanjura).
Maka akhirnya berkahwin(lah) anak saudagar Parsi (itu) dengan
puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu. Nama anak
saudagar Parsi itu (ialah) Sulaiman Syah.”
(ke negeri) Langkasuka itu (lalu) berkahwin dengan anak
Raja Langkasuka. Dan (men)dapat anaknya
(yang) bernama (Raja) Bangsa.”
“Syahdan, adapun seorang puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu
sangat-sangat cantik rupanya. Maka adalah saudagar orang Parsi
minta berkahwin (dengan puteri Raja Sanjura itu). Maka Raja Antirata,
raja negeri Patani (Langkasuka) (itu) pun mintalah (kepada Raja Sanjura).
Maka akhirnya berkahwin(lah) anak saudagar Parsi (itu) dengan
puteri Raja Senggora (Raja Sanjura) itu. Nama anak
saudagar Parsi itu (ialah) Sulaiman Syah.”
Semua perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa nenek-moyang kita
dahulukala sudah mengamalkan perkahwinan campur dengan pelbagai bangsa asing seperti
India, Cina, Parsi, Arab, Khmer serta Melayu Srivijaya dari Sumatera. Hasil dari perkahwinan
campur inilah, lahirnya kita semua hari ini yang memiliki warna kulit sawo matang atau coklat
kemerah-merahan.
Menurut Tarikh Patani juga, perkahwinan campur di antara orang Melayu Langkasuka dengan
bangsa asing dipercayai telah berlaku sebelum kelahiran Nabi Isa A.S lagi. Berikut adalah petikan
ayat yang membuktikannya:
“Inilah kisah riwayat hikayat Raja Langkasuka.
Raja (me)merintah hukumah (kerajaan) ini agamanya Hindu dan Brahman.
Raja (me)merintah hukumah (kerajaan) ini agamanya Hindu dan Brahman.
Ibu ‘ashimah (ibu kota) (terletak) di negeri Kedah waktu sekarang.
Kita, nahnu (kami), tiada tahu bila mula,
lakin (tetapi) kata setengah-setengah orang tua,
Kita, nahnu (kami), tiada tahu bila mula,
lakin (tetapi) kata setengah-setengah orang tua,
(se)belum Nabi ‘Isa anak Mariam zahir (lahir),
orang-orang Cina (sudah) datang bertijarah (berdagang) di negeri ini.”
orang-orang Cina (sudah) datang bertijarah (berdagang) di negeri ini.”
Perenggan ayat di atas telah membuktikan bahawa amalan perkahwinan campur di antara
penduduk pribumi Langkasuka dengan bangsa asing telah pun berlaku sejak lebih dari
2,000 tahun dahulu. Ini secara tidak langsung telah mempengaruhi warna kulit orang
Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, yakni daripada warna asalnya (hitam) kepada warna sawo
matang.
Sebelum mengakhiri topik ini, Penulis ingin membuat EMPAT kesimpulan berdasarkan
bukti-bukti pensejarahan di atas iaitu:
- Orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu telah mengamalkan perkahwinan campur
dengan pelbagai bangsa asing sejak lebih dari 2,000 tahun dahulu, yakni sebelum kelahiran
Nabi Isa A.S lagi.
- Orang Melayu di Kepulauan Sumatera dan Kepulauan Borneo sememangnya berkulit sawo
matang sejak dari dahulu lagi. Ini membuktikan bahawa mereka TIDAK serumpun dengan
orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu yang pada asalnya berkulit hitam.
- Ini sekaligus membuktikan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
BUKANlah kaum pendatang dari Kepulauan Indonesia, sepertimana yang didakwa oleh
pihak-pihak tertentu. Sebaliknya, orang Melayu (dan juga masyarakat Orang Asli)
- Orang Melayu di Kepulauan Sumatera dan Kepulauan Borneo sememangnya berkulit sawo
matang sejak dari dahulu lagi. Ini membuktikan bahawa mereka TIDAK serumpun dengan
orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu yang pada asalnya berkulit hitam.
- Ini sekaligus membuktikan bahawa orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu
BUKANlah kaum pendatang dari Kepulauan Indonesia, sepertimana yang didakwa oleh
pihak-pihak tertentu. Sebaliknya, orang Melayu (dan juga masyarakat Orang Asli)
adalah penduduk asal di bumi Semenanjung yang bertuah ini.
Sumber Rujukan
- Pensejarahan Patani.
- Tarikh Patani.
- Zhí Gòng Tú (Potret-potret Persembahan Terbitan Berkala - Dinasti Liang).
- Laman web Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP.
No comments:
Post a Comment