Monday 30 January 2023

BAS TERJUNAM DALAM GAUNG DAN TERBAKAR, 41 MAUT


Lebih 40 orang maut selepas bas mini yang dinaiki terjatuh ke dalam gaung dan terbakar di barat daya Pakistan, daerah Lasbela, Balochistan, pada pagi Ahad. Menurut laporan reuters, 41 mayat telah ditemui, dengan beberapa antaranya melecur teruk sehingga tidak dapat dikenal pasti.

Bas dipercayai terjunam dari sebuah jambatan dan terbakar, menurut seorang pegawai kerajaan.

"Mayat-mayat itu...tidak dapat dikenali," kata Hamza Anjum, pegawai kanan daerah Lasbela di wilayah Balochistan, di lokasi kemalangan.


(Foto Reuters)

Anjum berkata tiga mangsa yang terselamat telah diselamatkan dan bas itu dilaporkan membawa 48 penumpang apabila ia melanggar tiang di jambatan dan terbabas di luar laluan awal Ahad.

Ia telah melakukan perjalanan semalaman antara ibu kota wilayah Balochistan, Quetta dan bandar pelabuhan selatan Karachi.

“Pemandu dikhuatiri tertidur,” kata Anjum sambil menyebut kemungkinan pemandu itu memandu laju ketika dalam perjalanan.

"Kami akan menyiasat punca kemalangan itu," katanya, sambil menambah ujian DNA akan digunakan untuk menentukan identiti mayat yang telah "dicacatkan teruk".

Lebuh raya yang tidak diselenggara, langkah keselamatan yang longgar dan pemanduan melulu menyumbang kepada rekod keselamatan jalan raya yang teruk di Pakistan.

Bas penumpang sering dipenuhi dengan kapasiti dan tali pinggang keledar tidak dipakai, menyebabkan angka kematian yang tinggi.

Pada November, 20 orang, termasuk 11 kanak-kanak, terbunuh apabila sebuah bas mini terhempas ke dalam parit yang dalam dan berair di selatan Pakistan.

Dan Ogos lalu, 20 orang turut terkorban di pinggir bandar Multan apabila sebuah bas bertembung dengan sebuah kapal tangki minyak.

Menurut anggaran Pertubuhan Kesihatan Sedunia, lebih 27,000 orang terbunuh di jalan raya Pakistan pada 2018. - AFP

No comments: