Sunday 22 February 2015

APA KATA CHEF WAN MENGENAI INDONESIA TUNTUT KULIT POPIA


Semalam, kecoh diperkatakan di media mengenai protes ‘Save Lunpia’ yang diadakan oleh sekumpulan rakyat Indonesia di hadapan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Protes yang dianjurkan oleh Forum Masyarakat Peduli Budaya Indonesia (FormasBudi) itu bertujuan untuk mendesak Malaysia agar tidak membuat tuntutan mengenai kulit popiah atau ‘lunpia’ yang dikatakan merupakan warisan asli Indonesia.
chefwan 1
Di atas adalah antara perikan kata-kata Chef Wan...... Ternyata tuntutan yang boleh disifatkan agak kelakar itu menarik perhatian chef selebriti tersohor negara, Chef Wan sehingga membuat kenyataan menerusi akaun Instagramnya yang menyelar tindakan rakyat negara itu.
Berikut antara petikan kata-kata Chef Wan :
“Susah apabila manusia berfikiran cetek dan pendek akal mereka. Dah la kebanyakan mereka itu keluar negara sendiri pun tak pernah dan melihat popia atau Spring Roll need di serata dunia orang dan reka berzaman zaman lagi menguna pelbagai nama. From negara China tu Filipina yg mereka panggil Lumpia sehingga la ke Mexico yg diberi nama Chimicanga dan mcm2 lagi la. 
“The idea is always the same.Food that is wrap and roll lalu di goreng. Even di Thailand pun mau pun Vietnam have their own version of Spring roll..tak pulak mereka2 itu meyalak ke negara Asing seperti apa yg Indonesia is doing. Sungguh memalu kan. 
“Tak ada issue lain ke nak cari pasal? Dah la dunia di luar itu kecoh orang bergaduh pasal all kind of issue ini kita Allah turun kan makanan enak2 supaya kita menjamu serta bergembira dan bersahabat dan bukan suruh berperang. Islam ke orang2 mcm tu?”
Sejujurnya, kami amat bersetuju dengan pendapat beliau yang menyifatkan pihak yang membuat tuntutan itu mempunyai fikiran cetek dan tidak pernah keluar dari negara sendiri.
Sebabnya, kalau difikirkan secara logik, bukan Malaysia sahaja yang menggunakan kulit popiah yang sama, tetapi juga negara jiran yang lain.
Kalau betul-betul mahu mempertahankan warisan, haa..pergi buat tuntutan di kedutaan negara lain juga!
Barulah adil kan? – MYNEWSHUB.CC

1 comment:

maae said...

Bila-bila saja cef wan boleh buat kulit popia buatan Malaysia. Malah boleh juga buat versi kulit karipap, kulit roti aneka berinti atau apa saja.

Makanan pun inovasi. Pandai dan berminat, apa jua jenis boleh di masak, kukus dan bakar enak..

Nasi goreng asal mana ? Sekarang sudah jadi terkenal saentero...

Cuma adakala cef-cef terkenal kita lupa sebut 'melayu' dan masih bangga dengan masakan jenama asing. Tidak mahu memperkenalkan resepi baru juadah moden milik kita.

Ingat China ? Jangan sampai resepi jering dan petai menjadi jering cina dan petai cina jadi nya !
Masakan baba asas resepi nya dari citarasa melayu, di ubahsuai, di popularkan lantas jadi masakan nyonya !

He..he.. indon ni suka sangat dengan Singapura, Thailand dan Hongkong. Mereka sengaja lupakan Malaysia dan berlagak sombong bodoh!
Hampir dua juta rakyat indon meraih kekayaan di sini, hidup mewah di Indonesia, rata-rata nya sudah memiliki rumah idaman sendiri di kg kelahiran mereka.