Wednesday 1 October 2014

HARGA MINYAK RON95 NAIK LAGI.... RAKYAT NAIK MINYAK !!!


Kenaikan mengejut sebanyak RM 0.20 (dua puluh sen) untuk petrol RON 95 tidak dapat dielakkan lagi menjelang Bajet 2015 bagi membolehkan kerajaan mengurangkan bebanan subsidi bahan bakar yang mencecah RM 24 bilion pada tahun lalu.



Harga runcit baharu bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter mulai 2 Oktober 2014 akan mengurangkan peruntukan subsidi bahan bakar dari RM 24 Bilion kepada 21 Bilion ini dijangka membolehkan kerajaan memperuntukan sebanyak RM 3 bilion lagi bagi pembangunan luar bandar terutama di Sabah dan Sarawak.


Namun kerajaan juga perlu sedar bahawa pengurusan kos sara hidup rakyat yang dijalankan sekarang ini tidak membantu majoriti rakyat negara ini.


Golongan yang paling tersepit ialah mereka yang berpendapatan RM 5,000 – 10,000 sebulan yang terpaksa membiayai cukai pendapatan yang tinggi, pendidikan tadika anak-anak, harga petrol yang melambung, kereta yang dikenakan cukai tinggi, kadar pinjaman asas perumahan yang meningkat, kenaikan bayaran tol dan kenaikan harga barang.

Tidak lama lagi kumpulan ini yang tidak menerima faedah langsung dari kerajaan seperti kelas tadika Kemas, Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dan pengecualian cukai mungkin tergolong dalam kumpulan miskin bandar yang baru.


Ini isu yang boleh dibahaskan dalam keadaan lain.

Yang menimbulkan persoalan sekarang ialah mengapa Kementerian Kewangan khususnya Menteri Kewangan Kedua mengambil keputusan untuk menimbangkan sistem pemberian kupon subsidi petrol sedangkan kos subsidi petrol telah pun dikurangkan sehingga ke 28 sen seliter mulai esok?

Mengapa kerajaan perlu membazirkan wang rakyat membayar kepada syarikat penyedia sistem ini semata-mata untuk mengasingkan penerima subsidi petrol RON 95 yang sudah tinggal 28 sen ini?

Jika kerajaan merasakan subsidi sebanyak 28 sen seliter ini juga menyusahkan kerajaan dan Kementerian kewangan lebih baik hapuskan terus subsidi ini daripada menyediakan pelbagai sistem subsidi yang kemudiannya menyebabkan lebih banyak ketirisan.

Masalah orang ramai bukanlah kenaikan harga petrol semata. Ia lebih kepada berlakunya kenaikan melampau harga barangan dan perkhidmatan akibat kenaikan harga petrol ini.

Justeru, secara logiknya, apa guna disediakan sistem kupon subsidi petrol untuk memberi bantuan kepada kumpulan tertentu tetapi dalam masa yang sama menjejaskan seluruh rakyat lain akibat kesan rantaian dari kenaikan petrol?

Tidak ada sebab untuk kerajaan membayar beratus juta kepada syarikat pembekal sistem ini hanya untuk memuaskan hati kumpulan rakyat tertentu tetapi menyebabkan majoriti rakyat membenci kerajaan.

Dari segi kewangan negara dan politik, ini tidak masuk akal. Ia hanya masuk akal kepada pelobi dan pembuat keputusan yang berkepentingan.

Jika tiada kepentingan mengapa terdapat dakwaan kertas projek sistem ini dibuat oleh syarikat lain tetapi syarikat lain yang dipertimbangkan oleh Kementerian Kewangan terutamanya pejabat menteri Kewangan Kedua?

Jadi adalah lebih elok dengan kenaikan ini, Kementeri Kewangan menghentikan terus sebarang pertimbangan satu lagi sistem pemberian subsidi petrol yang hanya akan membazirkan wang rakyat. - myKMU

Rakyat tak lupa.....




TEGURAN DARI USTAZ KAZIM ELIAS.....



INI PULA PANTUN SELOKA DIPETIK DARI SINI  

PANTUN SELOKA MINYAK NAIK 20 SEN SAJA

Minyak naik 20 sen saja,
Tapi rakyat hidup menderita,
Nak jimatkan duit di mana,
Kalau barang semuanya naik belaka.

Minyak naik 20 sen saja,
Tapi kerajaan jangan lupa,
Elaun menteri kena potong juga,
Barulah adil sama-sama.

Minyak naik 20 sen saja,
Tetap kena bayar juga,
Walaupun belanjawan belum tiba,
Tak semena-mena naik tak diduga. 

Minyak naik 20 sen saja,
Kata menteri tahun ini tak naik la..
Ini dikira tipu rakyat jelata,
Rakyat didahulukan kena slogannya.

Minyak naik 20 sen saja,
Tapi kehidupan kena terus juga,
Takkan nak makan batu pula,
Segala belanja kena jimat sentiasa.

Minyak naik 20 sen saja,
Rakyat kenalah perlu biasa,
Jika nak membantah siapalah kita,
Tetap mencari rezeki untuk keluarga. 

Minyak naik 20 sen saja,
Tapi banyak juga jika dikira,
Itu dihitung 1 liter cuma,
Jika 10 liter berapa jadinya.

Minyak naik 20 sen saja,
Makan dan minum kena jaga,
Jangan mewah dengan harta,
Lama-lama boleh kurang juga.

Minyak naik 20 sen saja,
Berdoa pada Yang Maha Berkuasa,
Semoga dimurahkan rezeki sentiasa,
Agar diberkati dan dirahmati hendakNya.