Saturday 6 September 2014

MAJORITI UMNO BAHAGIAN SELURUH NEGARA MAHUKAN AKTA HASUTAN DIKEKALKAN DAN ISA DIKEMBALIKAN... PM NAK DENGAR KE ???


Majoriti Umno Bahagian di seluruh Negara meminta kerajaan mengekalkan Akta Hasutan selain mengembalikan semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Shahidan Kassim.


Beliau berkata hasil tinjauan Umno pusat ketika ini, sehingga semalam 161 daripada 191 Umno bahagian telah menyuarakan perkara itu.

“Kita telah membuat tinjauan ini terhadap ketua-ketua Umno Bahagian di seluruh negara dan mereka mahu Akta Hasutan ini dikekalkan selain ISA di kembalikan.

Jumlah ini dijangka terus meningkat daripada Umno Bahagian yang lain,” katanya kepada pemberita di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra di sini, pada Jumaat.

Shahidan berkata selain itu terdapat juga cadangan agar Akta Hasutan dipinda bagi memastikan hukuman yang lebih berat dikenakan.

Sementara itu ketika merasmikan mesyuarat perwakilan Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Bachok, Shahidan yang juga Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata tindakan tegas perlu dikenakan termasuk terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang terus mempertahankan Pasukan Peronda Sukarela (PPS).

“Tindakan tegas perlu dikenakan kerana PPS tidak mematuhi bidang kuasa keselamatan negeri yang terletak di bawah Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Ahad lepas polis menahan 156 anggota PPS termasuk pengerusi pasukan itu yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar negeri Phee Boon Poh kerana ingkar amaran untuk tidak menjalankan aktiviti selepas PPS didapati tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.

1 comment:

maae said...

Baguih sekali jika semua bah. menyokong. Hantar petisyen kepada Najib. Harap beliau lebih prihatin dan dapat menarik balik janji nya.

Melayu pro di luar gerenti bersama.