Tuesday 5 November 2013

SOBRI SUDIN BUKAN PADI JANTAN ....???

alt

ALOR SETAR 3 Nov - Bekas Setiasuaha Akhbar Menteri Besar Kedah Sobri Sudin mendakwa dirinya bukanlah pemilik blog 'Padi  Jantan' sepertimana yang dituduh Ketua Penerangan PAS Muhammad Sanusi Md Nor yang telah mengemukakan saman bernilai RM130,000 terhadap dirinya.


Menurut Sobri, perkara ini merupakan penganiayaan terhadap dirinya apabila menerima penghakiman ingkar dari mahkamah terhadap kes yang tidak dilakukannya tambahan lagi, beliau juga tidak menerima writ saman yang difailkan Sanusi pada Februari lalu.

"Saya tidak pernah menerima writ saman atau perintah hadir ke mahkamah. Jadi tindakan ini merupakan satu penganiyaan (kepada saya). Saya sama sekali tiada pernah mempunyai sebarang blog yang dinamakan padijantan.blogspot.

"... saya hanya mengetahui perkara ini melalui rakan-rakan dan keratan-keratan akhbar, " katanya kepada wartawan RakyatNews di Hotel Sri Malaysia, Alor Setar, hari ini.

Menurut Sobri, Sanusi perlu mengemukakan laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multi Media berkenaan artikel dalam blog tersebut bagi menentukan pemilik sebenar blog berkenaan sebelum bertindak membawa perkara ini ke mahkamah.

"Saya sama sekali tidak mempunyai akses untuk mengendali blog berkenaan. Mana mungkin saya membuat posting, ilustrasi grafik dan editing untuk menghentam beliau," tegasnya.

alt

Kata Sobri lagi, Sanusi seharusnya menggunakan pentas politik sebagai wadah untuk berlawan dengannya secara adil dan bukannya menyalahgunakan medium undang-undang untuk melakukan saman secara melulu tanpa usul periksa.

Beliau kemudiannya menjelaskan akan mengembil tindakan sama yang dikenakan keatas dirinya kepada Sanusi sebagai pengajaran kepada segelintir pemimpin pembangkang yang menyalahgunakan kuasanya menganiaya orang lain yang tidak bersalah.

Dalam pada itu, peguam Sobri, Shariman Osman menjelaskan, anak guamnya telah dianiaya dan proses mengenepikan kehakiman telahpun dilaksanakan manakala jumlah saman yang akan dikenakan terhadap Sanusi akan ditetapkan kelak. SUMBER

1 comment:

Nakhoda Kuala said...

Assalamualaikum Bro,

Mohon linkkan Blog saya. Selamat Berjuang. Terima kasih.

nakhodakuale.blogspot.com