Friday 20 September 2013

NGEH KOO HAM IKTIRAF CHIN PENG PEJUANG TANAH AIR.... KEPALA BAPAK KAU..!!!!


SHAH ALAM: DAP Perak mendakwa bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng, bukan seorang pengganas, sebaliknya adalah pejuang tanah air yang ingin membebaskan negara daripada cengkaman British.

Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham mendakwa, berdasarkan susur galur peristiwa sejarah negara, pertempuran tercetus disebabkan pergolakan di mana hasrat PKM hendak menjadi sebuah parti politik tidak diiktiraf British yang memerintah ketika itu.

"Sebenarnya komunis ini bukan pengganas. Ini hanya propaganda kerajaan pada ketika itu (British) yang mengatakan mereka pengganas.

"Mereka (PKM) nak jadikan parti komunis sebagai satu parti politik tapi tak dibenarkan oleh kerajaan British ketika itu dan mengharamkan parti tersebut," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Konflik politik itu, katanya, kian meruncing sehingga menyebabkan komunis terpaksa mengangkat senjata bagi mempertahankan perjuangan serta diri mereka.

"Walaubagaimanapun, sungguhpun ini sejarah dan ideologi politik, setuju atau tak setuju itu satu perkara. Bagi Chin Peng, dia adalah seorang wira yang cintakan negara, sebab baginya Malaysia ini tanah tempat tumpah darahnya.

"Dia sayangkan Malaysia dan memperjuangkan kemerdekaan Malaysia daripada Jepun mula-mula dan kemudian daripada British," dakwa Ngeh yang pernah menemui Chin Peng pada 2005.

Ngeh selain itu mendakwa kerajaan persekutuan tidak profesional apabila tidak membenarkan abu mayat Chin Peng dibawa masuk ke negara ini sedangkan ia sebelum ini mencapai persetujuan melalui Perjanjian Damai Hatyai.

Beliau turut menafikan desas-desus yang mengatakan beliau mempunyai pertalian darah dengan Chin Peng.

"Pertama, saya daripada keluarga Ngeh… dia Ong. Dan ibu bapa saya langsung tak ada perhubungan dari segi perkahwinan atau lain-lain," ujarnya.

Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua yang tinggal dalam buangan di Thailand meninggal dunia di sebuah hospital di Bangkok pada 16 September lalu akibat sakit tua. 

No comments: