Friday 7 June 2013

AMARAN UNTUK ANWAR : ANGKAT SUMPAH ATAU GUGUR MANDAT MP...!!!


SHAH ALAM: Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyifatkan hasrat Ketua Umum PKR untuk memboikot sesi mengangkat sumpah Parlimen ke-13 sebagai tidak wajar.

Namun katanya, tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu tidak akan memberi kesan kepada sesi sidang Parlimen negara sebaliknya beliau bakal berhadapan dengan pilihan raya semula di kawasan yang diwakili sekiranya enggan mengangkat sumpah.

"Saya tidak lihat kewajaran itu sebab kewajaran itu atas (pilihan) dirinya sendiri.

"Walaupun orang tidak datang, ahli Parlimen lain cukup korum, dia tetap akan bersidang seperti biasa. Yang penting, korum itu ada.

"Tindakan sedemikian tidak akan mendatangkan kesan apa-apa. Itu hanya akan membuang masa sendiri sahaja. Kalau tujuan untuk mengadakan pilihan raya semula, tidak boleh. Ia hanya akan diadakan pilihan raya untuk kawasan (Parlimen) orang yang tidak mengangkat sumpah, itu sahaja," kata beliau ketika dihubungi Antarapos.

Sebelum ini, Anwar dilaporkan berhasrat untuk memboikot sesi mengangkat sumpah Parlimen ke-13 pada 24 Jun ini sebagai tanda protes terhadap keputusan pilihan raya umum, 5 Mei lalu yang disifatkan sebagai tidak telus.

Memetik laporan TMI hari ini, Ahli Parlimen DAP Anthony Loke berkata wakil pembangkang akan memboikot taklimat Parlimen yang dijadualkan Selasa depan sebagai simbolik menunjukkan ketegasan untuk mendesak reformasi pilihan raya.

“Majlis Pimpinan PR merasakan kita perlu mengenakan tekanan sebanyak mungkin yang kita boleh lakukan bagi memastikan kerajaan memberi respon kepada tuntutan kita untuk reformasi pilihan raya," kata Anthony.

Mengulas lanjut Wan Junaidi berkata sidang Parlimen tetap akan berlangsung seperti biasa walaupun pembangkang bertindak untuk memboikot.

Malah katanya tindakan memboikot itu tidak sesekali akan mengubah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) Mei lalu.

Bagaimanapun beliau berkata, sekiranya terdapat pemimpin yang memenangi kerusi Parlimen pada PRU13 lalu tidak mengangkat sumpah sebagai ahli Parlimen, mandat tersebut akan tergugur dan pilihan raya kecil akan diadakan semula di kawasan itu.

"Kalau tidak mahu angkat sumpah, berdasarkan Perlembagaan, genap hari tertentu tidak mengangkat sumpah sebagai ahli Parlimen, dengan sendirinya pemilihannya sebagai ahli Parlimen tergugur dan pilihan raya akan diadakan di kawasan-kawasan orang tidak mahu mengangkat sumpah, itu sahaja,

"Ia tiada kena mengena dengan perkara lain. Dalam perlembagaan, kita tidak boleh ubah perlembagaan begitu sahaja untuk penuhi kehendak politik kita," ujarnya.

Pakatan Rakyat enggan menerima keputusan PRU-13 lalu dan mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak telus dalam mengendali proses pilihan raya sekali gus memberikan kemenangan majoriti mudah kepada Barisan Nasional.

Pembangkang menggunakan pelbagai cara termasuk mengadakan perhimpunan 'Blackout505' di seluruh negara bagi mengajak rakyat menolak keputusan rasmi itu. 

No comments: