Thursday 10 January 2013

GEREJA BERPESTA DENGAN KALIMAH ALLAH...???!!!


Portal SorosKini Malaysiakini telah melaporkan satu kenyataan :
Majlis Gereja Malaysia (CCM) mengumumkan bahawa kesemua gereja akan menggunakan kalimah Allah walau Sultan Selangor mengeluarkan titah yang menghalang golongan bukan Islam daripada menggunakannya.

Setiausaha agungnya Rev Hermen Shastri berkata para ketua gereja CCM, semasa permukiman di Ipoh, mengambil maklum berhubung perbincangan mengenai penggunaan kalimah berkenaan untuk golongan bukan Islam.
"Kami ingin mengulangi pendirian bahawa (penganut) Kristian Malaysia menggunakan perkataan Allan dalam Injil bahasa Melayu dan pengabdian hidup mereka sejak berabad lamanya," katanya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, banyak masyarakat pribumi yang merangkumkan perkataan ini dalam bahasa seharian mereka.

Oleh itu, CCM akan meneruskan amalan ini, katanya lagi yang menambah, perkara itu dijamin dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan.Pandangan CCM itu dikongsi Persekutuan Kristian Malaysia (CFM).
Bagaimanapun, blogger MiM cuba mengemukakan beberapa soalan berikut :

 1. MiM musykil dengan kenyataan 'Majlis Gereja Malaysia mengumumkam bahawa KESEMUA gereja akan menggunakan kalimah 'Allah'. 

2. Jika dulu perkara ini dikaitkan dengan negeri Sarawak dan Sabah sahaja, apakah laporan MalaysiaKini tentang 'kesemua gereja' itu bermaksud gereja-gereja lain di Semenanjung Malaysia? 

3. Jika benar, apakah ianya bermakna akan wujud Injil versi bahasa Melayu di Semenanjung Malaysia? 

4. Satu lagi soalan ialah bilakah tarikh 'permukiman CCM di Ipoh? 

5. Apakah ianya sebelum atau selepas Lim Guan Eng DAP mengeluarkan kenyataan komtroversi itu?

Soalan-soalan ini sangat penting dan perlukan jawapannya terutamanya soalan 4 dan 5!


Ikuti seterusnya, komen-komen yang disiarkan oleh MiM yang dipetik dari portal pembangkang tersebut di sini

8 comments:

Anonymous said...

sedih & geram wei..rasa nak tebas je lalang yg makin meninggi ni wei...

Anonymous said...

salam tuan,
xboleh nk fight kt court balik pasal kristian nak guna kalimah ALLAH ni tuan? kenapa x guna point Dewan Bahasa & Pustaka sebab DBP ni fungsi penubuhannya untuk memantau bahasa melayu..klu bible nk diterjemah ke bahasa melayu, ikut kamus DBP GOD ERTINYA TUHAN. klu mereka refer kt timur tengah ke mana ke tanya diorang skang tinggal kt mana? malaysia ke timur tengah? klu ide ini macam bodoh minta maaf le..saya jahil..ini je yg mampu..

Anonymous said...

ALLAH itu tuhan untuk seluruh umat manusia. Kalau x boleh guna dalam bible kenapa org bukan islam boleh lafaz. Kalau anda rasa anda seorang yang JAHIL... kenalilah ALLAH. Hanya ALLAH yang maha mengetahui yang terang dan yang tersembunyi. Jangan hanya guna akal yang x berapa panjang tu shj. Rujuklah Al-Quran iaitu Qalam empunya nama... yang pi rujuk DBP tu buat apa.

Anonymous said...

bersatulah demi islam...jgn la kita berpecah dan mebenarkan sesuatu yang menyentuh sentimen agama islam oleh otg bukan islam...tak nmpak ke kamu semua ini adalah agenda org bukan islam untuk memecah belahkan dan membuatkan jurang bersatu untuk sesama org islam menjadi jauh ketana sentimen berlainan parti...ada tak kamu dgr org kristian dari parti umno tidak bersetuju dan menentang cadangan dari org kristian dari parti politik pebangkang...takde bukan...bersatu la kerana islam Allah yang satu yang maha esa...bersatulah kerana kita sebagai umat nabi Muhammad S.A.W
.

Anonymous said...

kepada
AnonymousThursday, January 10, 2013 11:31:00 PM GMT+08:00

ALLAH, Tuhan Sekelian Alam, Tuhan Sekelian Makhluk..Kalau si kristian ni nak pakai kalimah ALLAH dah lama dah bos diorang kat vatican tu pakai..Tapi ko sebagai orang islam (kalau islam la..skang ni kafir laknat pun pandai berhujah)nampak tak agenda geng kristian kat malaysia ni..? kenapa nak kluarkan bible melayu? nak bagi pada cina? nak bagi pada india? diorang lagi prefer cakap omputih..cakap melayu pun tunggang terbalik walau dah duduk 50 tahun..esok lusa kalau dah ada keturunan ko p pacak salib kat kubur ko baru padan muka ko..beriya-iya nak defend ni pasal apa? politik? ko boleh cakap akidah ko skang ni takkan goyah..anak ko pun ko akan cakap boleh steady lagi..cuba la fikir panjang dan jauh skit..buka otak ko tu..cuba bayangkan lebih jauh lagi kalau kristian (dengan niat dan agenda tersembunyi..)pakai kalimah ALLAH..buang la sikap taksub politik ko tu..

Anonymous said...

kepada AnonymousThursday, January 10, 2013 11:31:00 PM GMT+08:00 yang budiman,

terima kasih..saya memang jahil..lemah dan hina..akal pun memang xpanjang..hanya ALLAH yang MahaBijaksana, MahaBerkuasa, dan MahaMulia..ini sahaja yang saya mampu usahakan..khuatir dengan nasib cucu cicit saya..terima kasih..saya dah lepas dari tuan..

Anonymous said...

Dlm agenda Rand Corporation (American strategic advisor) sebut dgn jelas dalam strategic listnya bahawa antara pendekatannya yg akan mereka ambil terhadap org Islam bagi mengawal dan memecahbelahkan umat Islam ialah dgn menggunakan org Islam itu sendiri utk menjatuhkan org Islam.

Bicara Perjuangan said...

Dlm buku The Christian Aproach To Islam, strategi kristian utk murtadkan org Islam adalah dgn menterjemah Bible ke dalam bahasa ibunda spt bhs melayu...