Wednesday 7 November 2012

142.7 KG EMAS DISITA DARI 4 SYARIKAT HARAM...!!!

KUALA LUMPUR : Sejumlah 142.7 kilogram emas serta wang tunai dan wang dalam akaun bank berjumlah RM101.92 juta disita dalam serbuan oleh pihak berkuasa ke atas empat premis syarikat yang disyaki mengendalikan skim pelaburan haram menggunakan emas.
Bank Negara Malaysia, dalam kenyataan bersama dengan Polis Diraja Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan serta Suruhanjaya Syarikat Malaysia, menyebut rekod yang disita menunjukkan sebilangan besar bilangan pelabur telah membayar wang pelaburan namun belum menerima emas yang dibeli sebelum serbuan itu dilakukan, dan dalam kes tertentu, tempoh menunggu untuk mendapatkan emas adalah melebihi lima bulan.
Kenyataan itu juga menyebut agensi penguatkuasa menyedari kesukaran yang dialami pelabur terbabit dan sedang berusaha mengesan penyimpanan wang dan aset syarikat terbabit.
Sehubungan itu, satu pasukan khas ditubuhkan bagi mengesan aliran wang serta aset lain dan sebuah firma perakaunan antarabangsa turut dilantik secara sepenuh masa bagi membantu siasatan.
“Skop penyiasatan adalah bersifat antarabangsa. Dalam hubungan ini, agensi penguatkuasaan bekerjasama secara aktif dengan rakan sejawat di luar negara untuk mendapatkan bukti di beberapa negara lain bagi membantu penyiasatan,” katanya.
Menurut kenyataan itu, siasatan mendapati sesetengah syarikat terbabit tidak mempunyai simpanan rekod yang memuaskan selain gagal menyimpan semua rekod transaksi perniagaan serta kewangan dengan baik dan tepat.
Semua syarikat terbabit mempunyai simpanan rekod kewangan dalam pelbagai versi untuk tujuan berbeza, selain gagal mengemukakan akaun untuk diaudit oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia sejak beberapa tahun lepas, seperti yang dikehendaki oleh undang-undang.
Kenyataan itu juga menyebut bagi perniagaan, terutama yang melibatkan bilangan pelabur serta jumlah wang besar, penyimpanan rekod transaksi perniagaan yang baik dan tepat adalah sangat penting untuk mengelak daripada berlakunya salah pengurusan kewangan atau memberi gambaran salah berhubung keadaan kewangan sebenar syarikat.
Bulan lepas, Bank Negara bersama tiga agensi penguatkuasa terbabit melakukan serbuan ke atas premis Genneva Malaysia serta kediaman pengarahnya selepas beberapa pelabur yang menjadi mangsa membuat laporan polis. – BERNAMA

No comments: