Thursday 18 October 2012

ANWAR BERPESTA ARAK DAN BERLAGU RIANG BERSAMA ESTRADA DI ATAS PENDERITAAN BANGSA MORO...!!!


Presiden PAS itu berkata, Pakatan pembangkang mengalu-alukan perjanjian damai yang dimeterai di Manila Isnin antara kerajaan Filipina dan MILF.


“Ia sebagai satu penyelesaian yang sangat baik dan positif kepada keamanan serantau dan antarabangsa. Jadi kita harapkan semua perjanjian itu dilaksanakan sebaik-baiknya,” katanya.



Malaysia bertanggungjawab menjadi pengantara perundingan damai antara kedua-dua pihak itu sejak 2001 sehingga perjanjian awal untuk perdamaian dicapai di Kuala Lumpur dalam rundingan dari 2 hingga 7 Oktober lalu.


Selain itu Abdul Hadi turut berharap isu berhubung konflik perkauman yang berlaku di Rakhine, Myanmar membabitkan etnik Rohingya dapat diselesaikan secara rundingan damai.


“Kita harap ia diselesaikan secara aman dan adil, itu harapan kita. Begitu juga di selatan Thailand, kita mahu supaya keamanan wujud di selatan Thailand dengan ada pendamaian semua pihak,” katanya.


Bagaimanapun, Anwar ketika mencelah jawapan Hadi kepada satu soalan,seolah-olah melihat peranan Malaysia dalam mengakhiri konflik lebih 40 tahun di wilayah selatan Filipina, seperti orang ‘jealous’.


Bagi Ketua Pembangkang itu, soal Moro bukan isu baru kerana sudah ada tiga atau empat perjanjian sebelum ini.


“Selepas Presiden (Filipina) baru, Benigno Aquino…dia ambil inisiatif awal untuk adakan rundingan dan Malaysia beri sokongan,” katanya.


Tegas Anwar lagi, “FAKTANYA, (ini) Inisiatif Presiden baru, kerana inisiatif beliaulah dapat penyelesaian. Bukan sahaja perjanjian tetapi perlaksanaan,”.


Sebaliknya, Anwar menuduh Malaysia ‘lembab’ kerana gagal suarakan pendapat bagi menyelesaikan isu di Rohingya, Myanmar padahal boleh menyuarakan isu Moro.


Untuk rekod misi kemanusiaan yang dipelopori oleh Kelab Puteri 1Malaysia yang disertai 50 sekarelawan baru pulang dari kawasan bergolak di Myanmar itu.


Mereka membawa 500 tan bantuan untuk membantu penderitaan orang Rohingya.


Mungkin Anwar kena baca balik kisah bagaimana rumitnya hendak mengendalikan misi itu.Akhirnya misi Kelab Putera itu yakni misi antarabangsa terbesar dibenar kerajaan Myanmar masuk ke kawasan itu.Ini adalah hasil dari dokongan kuat kerajaan dan pengaruh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.


Tentu sukar bagi pembangkang mahupun Anwar sendiri mengiktiraf peranan Malaysia apatah lagi Najib turut berada sama di Istana Malacanang di negara itu menyaksikan detik bersejarah tersebut.Ini sebagai pengitirafan peranan Malaysia dalam usaha damai itu.


Mungkin juga Anwar kecewa kerana usaha itu tidak berjaya ketika beliau masih dalam kerajaan dahulu.


Sebagai rekod, MILF adalah pecahanan daripada Barisan Pembebasan Nasional Moro (MNLF) yang ditubuhkan dan dipimpinan Nur Musuari.


MILF dipimpin Salamat Hashim (bekas timbalan Misuari) memulakan perundingan mereka sendiri dengan kerajaan Filipina pada 1997.


Perundingan ini dihentikan apabila usaha peperangan habis-habisan (all out war) dijalankan oleh Presiden Joseph Estrada pada tahun 2000.


Tentu ramai rakyat negara ini masih ingat isteri Anwar Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan Nurul Izzah pernah bertemu Estrada dan bekas presiden itu menggambarkan Anwar sebagai kawan baiknya.

Perundingan disambung semula selepas Estrada dijatuhkan dan Presiden Gloria Macapagal Arroyo meminta bantuan Malaysia menjadi fasilitator dalam proses perundingan seterusnya

Wartawan Philippine Daily Inquirer, Fernando del Mundo pula menggambarkan bekas Presiden dan bekas banduan, Joseph Estrada itu meraikan makan malam mewah, arak dan lagu kepada tetamu istimewa Anwar Ibrahim di kediaman mewahnya, Polk Street, Greenhills, San Juan.

Apa yang cuba digambarkan di sini adalah berkenaan hubungan akrab Anwar dan Joseph Estrada. Jadi apabila Estrada menggambarkan perwatakan Anwar mengikut kaca matanya sebagai sahabat baiknya, maka gambaran yang diberikan Estrada lebih tepat.


Sekali lagi disoal : Kenapa Estrada menggambarkan Anwar sebagai “tokoh pejuang yang berjuang untuk menuntut hak- hak minoriti di Malaysia” ?


Anwar berjuang menuntut hak-hak minoriti kumpulan mana di Malaysia ? Apakah bukti-buktinya ?


Apakah kesungguhan Anwar ‘berjuang’ memberi kalimah Allah kepada penganut Kristian adalah termasuk hak minoriti di Malaysia ? 

Kenapa mesti Anwar yang memperjuangkan pemberian kalimah Allah, sedangkan alim ulama yang lebih arif dalam bidang Islam tidak memperjuangkan pemberian kalimah Allah kepada Kristian itu ?


Ramai alim ulama Islam di Malaysia, seperti Dr Harun Din, Tan Sri Harussani Zakaria, Taib Azamuddin yang lebih arif dalam bidang agama daripada Anwar menolak cadangan pemberian kalimah Allah itu, tetapi Anwar bertegas juga mahu perjuangkan ? Kenapa ?


Anwar lebih hebat ilmu agama dari Mufti Perak, bekas Imam Besar Wilayah Persekutuan dan Timbalan Mursyidul Am PAS itu ?


Soalnya, benarkah kaum Kristian merupakan minoriti di Malaysia ? Kalau benar sekali pun kenapa Anwar amalkan konsep terpilih,  kenapa Anwar tidak perjuangkan agama Sikh dan Taois yang lebih minoriti daripada Kristian ?. Kenapa hanya Kristian ?


Berbeza dengan sikap sahabat baik Anwar, Joseph Estrada, walaupun beliau dikenali sebagai tokoh demokrasi, tetapi beliau memperjuangkan hak kaum majoriti di Filipina. Kaum majoriti di Filipina adalah Kristian, manakala kaum minoriti di sana adalah Islam yang lebih tertumpu di Selatan Filipina.


Sewaktu Estrada menjadi Presiden Filipina beliau dianggap penindas dan pemusnah yang kejam ke atas penganut Islam yang merupakan penganut minoriti.


Hinggakan Majlis Ulama Bangsamoro(Filipina) mengeluarkan fatwa mengistiharkan“Joseph Estrada Sebagai Musuh Islam ” kerana tindak tanduknya sangat anti Islam. 

No comments: