Friday 24 August 2012

MALAYSIAKINI LANGGAR PRINSIP ASAL.....



KUALA LUMPUR  - Portal berita propembangkang, Malaysiakini dianggap tidak memenuhi ikrarnya kepada rakyat berikutan semakin jauh menyimpang daripada prinsip asal yang dilaung-laungkan iaitu menjadi medium penyampaian maklumat bebas dan seimbang.

Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia (MPI), Datuk Chamil Wariyaberkata, ini kerana 'pembingkaian kandungan editorial' portal itu terlalu memihak kepada pembangkang dan begitu agresif memburukkan usaha-usaha kerajaan.

"Ia jelas menampakkan sikap tidak profesional Malaysiakini terutama dalam menjunjung kredibiliti dunia kewartawanan dan media.

"Lebih malang, portal berita ini semakin hanyut dalam mengetengahkan 'suara-suara' yang menentang apa jua inisiatif kerajaan untuk pembangunan dan kebaikan rakyat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.


Beliau mengulas kritikan pelbagai pihak yang mendakwa Malaysiakini sudah menyimpang daripada perjuangan asal sebagai penyampai sumber berita kepada umum.

Malaysiakini diketuai oleh Ketua Pengarang Kumpulan dan pengasasnya, Steven Gan.
Berdasarkan laporan dan artikel yang dihasilkannya, Chamil menyimpulkan, ia tidak lagi relevan dijadikan sumber berita oleh masyarakat.

Dalam nada sama, Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, Malaysiakini perlu mendukung integriti sebagai sebuah organisasi media dengan menyebar maklumat yang objektif.

"Justeru, balik kepada perjuangan asal supaya rakyat lebih menghargai peranan dan agendanya (Malaysiakini)," katanya.

No comments: