Monday 9 July 2012

FACEBOOK MINTA MAAF TERPADAM POST MENGENAI KEGANASAN DI SYRIA

Imej dari laporan Pemerhati Hak Asasi Manusia tentang penyeksaan yang Article 19 post-kan di Facebook.

Facebook telah memohon maaf selepas mereka tersilap memadam post kumpulan kebebasan bersuara berikutan penyalahgunaan hak asasi manusia di Syria.

Facebook telah memadam kemas kini status oleh Article 19, yang berkempen untuk kebebasan bersuara, kerana berkait dengan laporan terperinci Pemerhati Hak Asasi Manusia tentang penyeksaan yang didakwa berlaku di negara Arab.

Dr Agnes Callamard, pengarah eksekutif Article 19, menuduh Facebook bertindak seperti "hakim, juri dan penghukum" dalam cara ia mengeluarkan bahan daripada laman web.

Status asal yang dikeluarkan dari page Facebook Article 19 adalah seperti berikut:
"@hrw publishes a shocking report into #torture in #Syria including geo-tagged detention centreshttp://t.co/H24E2VUn ^OS".

Facebook berkata dalam satu kenyataan: "Pautan ini telah dilaporkan ke Facebook. Kami menilai laporan itu secara manual dan kerana kelantangan yang tinggi, kadang-kadang kandungan yang tidak sepatutnya dibuang telah dipadam kerana berlaku kesilapan. Kami minta maaf tentang perkara ini. Organisasi berkenaan..harus cuba post-kan pautan itu sekali lagi."

No comments: