Tuesday 12 June 2012

PENJARA ALCATRAZ, SELEPAS 50 TAHUN MELARIKAN DIRI....

John Anglin's cell at the former Alcatraz Island federal prison greets visitors


Lima puluh tahun selepas tiga penghuni yang menggunakan sudu untuk menggali keluar dari penjara persekutuan Pulau Alcatraz dan melarikan diri menggunakan rakit yang diperbuat daripada baju hujan, saudara-mara mereka melawat tempat kejadian break penjara Amerika yang paling terkenal dan berkata mereka pasti banduan terselamat.

Sel John Anglin di penjara Alcatraz bekas Pulau Persekutuan, menyambut pelawat pada hari Isnin, Jun 11, 2012, di San Francisco Bay. Pada 11 Jun, 1962, Anglin dan dua penghuni lain melarikan diri dari penjara dengan menggunakan lubang, yang digambarkan di latar belakang gambar, yang dikorek keluar dari dinding sel mereka.Taman Khidmat Negara menyambut ulangtahun ke 50 memperingati hari tiga perompak bank itu melarikan diri.


Pulau Alcatraz yang terletak di tengah Teluk San Francisco di California, Amerika Syarikat, menempatkan Penjara Alcatraz.


Suasana sel dalam Penjara Alcatraz...

Alcatraz menjadi suatu tempat rekreasi nasional pada tahun 1972 dan menerima landmarking pada tahun 1976. Saat ini, Alcatraz merupakan suatu tempat bersejarah yang dikendalikan oleh National Park Service sebagai sebahagian dari Golden Gate National Recreation Area dan terbuka untuk semua pengunjung. Pengunjung dapat sampai ke pulau itu dengan feri dari Dermaga 33, berhampiran Fisherman’s Wharf di San Francisco.

No comments: