Tuesday 7 February 2012

SIASAH SYAR'IYYAH VERSI PAS, WUJUDNYA BERHALA BESAR DI DUN NIZAR JAMALUDDIN....????

BERHALA ITU.....Lokasinya adalah di Kampung Permatang, Pasir Panjang yang merupakan kawasan yang diwakili oleh Nizar Jamaluddin.
Tidak hairanlah mengapa Nizar Jamaluddin begitu disokong dan berusaha untuk mengambil hati kaum yang menggunakan Bahasa Mandarin sebagai bahasa perantaraan antara puak-puak yang apabila disatukan dinamakan sebagai CINA.
Besarnya berhala-berhala yang menghadap Selat Dinding, seolah-olah menggambarkan Perak sudah pun menjadi sebuah NEGERI BERHALA. Malah sekaligus menolak serta menepis tohmahan puak-puak Pakatan, termasuklah Nizar Jamaluddin sendiri bahawa UMNO-BN telah menafikan kebebasan beragama kaum bukan Melayu dan bukan Islam.
Tentunya ramai daripada kita yang masih ingat bagaimana Nga Kor Ming yang baru sahaja disaman RM11 juta oleh blogger Sekupangduas melalak-lalak marahkan kerajaan Zambry Abdul Kadir kerana menyediakan peruntukan besar untuk masjid, surau dan sekolah agama rakyat di Perak, tidak lama dahulu. Menurut Nga Kor Ming, sepatutnya pembahagian peruntukan tersebut dibuat secara sama rata.
Agak aneh kerana kawasan berkenaan merupakan kawasan majoriti umat Islam tetapi tidak pula kelihatan masjid yang besar serta berkubah hebat sepertimana Berhala Kwan Ying yang terdapat Kampung Permatang. Bayangkanlah kalau kerajaan Zambry Abdul Kadir membina sebuah masjid besar yang menyaingi pembinaan patung-patung berhala gigantic itu, apakah yang akan dilalakkan oleh Nizar Jamaluddin dan rakan sekutunya seperti Nga Kor Ming dan sepupunya, Ngeh Kor Ham, ADUN Sitiawan?
Kalau mengikut hukum Siyasah Syariyyah, rumah-rumah ibadat kaum bukan Islam tidak boleh lebih gah dan lebih menonjol berbanding masjid dan tempat-tempat ibadah umat Islam. Tetapi dalam hal ini, Nizar Jamaluddin yang merupakan salah seorang pemimpin penting PAS di Perak, mungkin menggunakan kaedah Tahalluf Siyasi dan toleransi yang keterlaluan demi mengekalkan undi kepada Pakatan Rakyat, khususnya kepada PAS Perak.
Dalam bahasa yang lebih mudah, untuk mengekalkan undi dan sokongan kaum bukan Islam, kaedah Siyasah Syariyyah yang biasanya digunakan sebagai modal untuk mendabik dada oleh golongan PAS, tidak terpakai. Siyasah Syariyyah hanya terpakai apabila ianya membabitkan UMNO dan Barisan Nasional semata-mata. Atau barangkali juga Siyasah Syariyyah versi PAS memang berbeza daripada Siyasah Syariyyah yang telah digarispanduankan oleh ulama-ulama muktabar zaman silam?
Nizar Jamaluddin boleh kembang hidung dengan kewujudan berhala-berhala besar di Kampung Permatang itu. Sekurang-kurangnya itu sudah menjamin undi kepada Pakatan Rakyat pada PRU akan datang. Dan jangan terkejut serta garu kepala sekiranya tidak lama lagi, akan muncul pula berhala HANUMAN yang saiznya mungkin dua kali ganda lebih besar berbanding patung Dewa Muruga di kaki Batu Caves di pesisiran yang sama. Malah jangan hairan juga apabila secara tiba-tiba muncul SYNAGOGUES yang saiznya berkali ganda lebih besar mengatasi Masjid Negeri Perak terutama di kawasan-kawasan yang diwakili oleh Pakatan Rakyat.
Melihat fenomena yang sedang berlaku, nampaknya sudah semakin terhimpitlah imej Islam sebagai agama rasmi di Malaysia. Patung Buddha terbesar ada di Kelantan dan Pulau Pinang. Gereja terbesar pula bakal siap di Bukit Jalil, Selangor. Patung Kwan Yin terbesar sedang dibina di Sabah. Patung Murugan pula ada di kaki Batu Caves.
Yang tak besar-besar dan tak gah-gah cumalah masjid…
Jadi, dengan kata-kata lain, di manakah rasionalnya tohmahan dan dakyah yang mengatakan UMNO-BN telah menyekat hak kebebasan beragama di kalangan rakyat Malaysia, sekalipun Perlembagaan Negara pula memberikan lebih ‘keistimewaan’ kepada Islam yang merupakan agama rasmi Malaysia? Kalau dah semua rumah ibadat dan berhala jauh lebih besar berbanding masjid dan surau, malah dijadikan pula sebagai lokasi pelancongan, adakah Islam sebagai agama rasmi Malaysia sebenarnya hanyalah satu mekap yang berbopeng-bopeng sahaja?

No comments: