Saturday 21 January 2012

SARA 1 MALAYSIA


Skim Amanah Rakyat 1 Malaysia
Syarat-syarat permohonan adalah seperti berikut :


KELAYAKAN MEMOHON SKIM SARA1MALAYSIA 

1. Permohonan terbuka kepada seluruh warganegara Malaysia berumur antara 18 hingga 58 

2. Pemohon mesti mempunyai pendapatan kasar isi rumah antara RM500 hingga RM3,000 

3. Pemohon tidak muflis sepanjang tempoh pembiayaan pinjaman 

4. Syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh bank 

5. Pemohon dan /atau pasangan tidak menerima bantuan dari skim-skim khas lain Kerajaan yang diuruskan oleh ASNB: 
Program Bantuan Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT); 
ASB Sejahtera; dan ASW 2020 Bandar 

6. Pemohon dan /atau pasangan tidak memiliki pelaburan di dalam mana-mana unit amanah ASNB ATAU; sekiranya ada, jumlah pelaburan terkumpul bersamaan atau kurang dari RM10,000 

7. Status akaun unit amanah ASNB tidak bermasalah 

8. Permohonan adalah tertakluk kepada agihan Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia)I sepertimana yang telah ditetapkan dan sekiranya masih ada: Bumiputera – 50%; Cina – 30%; India – 15%; dan Lain-lain – 5% 

9. Hanya salah seorang isi rumah yang layak memperolehi pembiayaan pinjaman 10. Permohonan diluluskan bagi pinjaman di satu bank sahaja DEFINISI ISI RUMAH Isi rumah yang layak memohon adalah individu dengan jumlah pendapatan kasar bulanan antara RM500-RM3,000 yang merangkumi kategori berikut: * Berkahwin – kombinasi pendapatan kasar suami dan isteri; dan * Ibu atau bapa tunggal – pendapatan kasar individu. 

DOKUMEN DIPERLUKAN 

-Dokumen utama Borang Permohonan Penyertaan Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (BPPSARA1M) Borang Pembiayaan dari Institusi Kewangan terlibat Borang Pendaftaran Unit Amanah Akaun Dewasa ASNB P1 Borang Pelaburan Tambahan ASNB 21 Borang Jualan Balik ASNB 31 Borang

Pembaharuan Buku Pelaburan BS3 Penyata Pendedahan Risiko/ Risk Disclosure Statement (RDS) 

-Dokumen Sokongan Kad Pengenalan asal pemohon dan 2 salinan Kad Pengenalan asal pasangan (jika berkenaan), dan 1 salinan Dokumen Pengesahan Pendapatan *Bagi Pemohon dan/atau pasangan bekerja, sertakan Penyata Gaji 3 bulan terkini ATAU Penyata Bank 3 bulan terkini asal dan salinan. 

*Bagi pemohon yang tidak memiliki Penyata Gaji atau Penyata Bank, perakuan dan perisytiharan yang dinyatakan dalam BPPSARA1M Bahagian C akan diguna pakai. 

*BPPSARA1M MESTI ditandatangani di hadapan seorang SAKSI – sama ada Majikan/Penghulu/Pegawai Jabatan Kemajuan Orang Asli/Pegawai Kerajaan Kumpulan Pengurusan & Profesional/Ahli Dewan Undangan Negeri/Ahli Parlimen. 

CIRI-CIRI PINJAMAN UNTUK SKIM SARA1MALAYSIA 

-Amaun pinjaman adalah RM5,000 untuk setiap isi rumah. 

-Pinjaman adalah untuk pembelian 5,000 unit Amanah Saham 1Malaysia (AS 1Malaysia)I. 

-Penyertaan dibuka selama satu (1) tahun mulai tarikh permohonan dibuka kepada awam atau sehingga semua peruntukan -pembiayaan habis dilanggan, yang mana lebih awal. 


-Penyertaan akan dibatalkan sekiranya:- 

1. Peserta gagal menjelaskan bayaran bulanan selama tiga bulan berturut-turut; 

2. Peserta didapati memberikan maklumat palsu semasa permohonan; 

3. Peserta didapati muflis; atau 

4. Peserta meninggal dunia. PERMOHONAN Pemohon yang berminat mestilah mendapatkan borang daripada bank-bank yang terlibat mulai 30 Januari 2012.

Borang-borang yang telah lengkap berserta dokumen-dokumen yang diperlukan diserahkan kepada bank untuk disahkan dan dipertimbangkan. Pemohon yang berjaya akan dimaklumkan oleh pihak bank.





SUMBER

No comments: