Friday 5 April 2019

PENGUMUMAN HIBAH YANG HIBA..


Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini mengumumkan agihan hibah sebanyak 1.25 peratus membabitkan pengagihan berjumlah RM913 juta kepada semua pendeposit bagi tahun kewangan 2018.


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof, berkata pelan penstrukturan yang dilaksanakan membuktikan keprihatinan kerajaan bagi menyelamatkan TH demi kepentingan 9.3 juta pendeposit.

“Dalam menzahirkan komitmen ini, kerajaan akan menyediakan peruntukan RM500 juta pada 2020 dan seterusnya sebanyak RM1.73 bilion setahun sehingga semua sukuk ditebus semula.

“Jumlah keseluruhan peruntukan kerajaan selama 10 tahun dianggarkan sebanyak RM17.8 bilion. Ini adalah kesan daripada kelemahan dan salah guna kuasa pentadbiran yang lalu.

“Manipulasi akaun membolehkan hibah diisytihar pada kadar yang tinggi walaupun jurang defisit terus meningkat. Kerajaan terus komited dalam memastikan ketelusan dalam operasi dan kedudukan kewangan TH pada masa depan", katanya ketika Pengumuman Hibah bagi Tahun 2018.


Untuk rekod, zaman DS Najib Tun Razak yang sekarang dipanggil pencuri oleh PM si tua bangka dan kuncu2nya... Namun, PENCURI itulah  yang berjaya bagi hibah dan bonus sebanyak 6.25% pada tahun sebelumnya.





No comments: