Monday 20 October 2014

PEMIMPIN BUDDHA TERKENAL THAILAND DITAHAN HINA INSTITUSI DIRAJA


Terbaru, seorang pemimpin Buddha yang paling menonjol di Thailand telah ditahan selepas aduan jenayah mengenai komen beliau yang terlampau tentang seorang raja Thai yang meninggal dunia lebih dari 400 tahun yang lalu.
Sulak Sivaraksa, 82, telah menghina sistem monarki di negara tersebut. Jika disabit kesalahan, dia boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 15 tahun. Di Thailand, sesiapa sahaja boleh membuat aduan penghinaan keatas raja akan berhadapan dengan pihak polis. Tuduhan itu telah sering digunakan sebagai senjata untuk mengganggu musuh-musuh politik.

Sulak dikatakan telah mengkritik sistem ini. Beliau menjelaskan bahawa sistem monarki tidak sesuai diamalkan. Lantaran itu,sekolah telah diarahkan untuk menekankan tema patriotik dalam kurikulum mereka.

Peranan kerajaan di bawah pengawasan dilaporkan lebih ketat pada tahun-tahun kebelakangan ini kerana kebimbangan tentang pewarisan takhta. Saat ini ,raja tersebut berusia 86 tahun Raja Bhumibol Adulyadej.

Polis Kolonel Thiravit Busaban berkata semalam bahawa Encik Sulak, seorang sarjana Buddha berpendidikan British mempunyai kepakaran dalam sejarah Thai. Sulak juga telah mengomen mengenai Raja Naresuan, yang meninggal dunia pada tahun 1605. Narasuen adalah seorang wira kultus nasionalis Thai untuk memerangi musuh tradisional Thailand, Burma.

Walaupun pengkritik mengatakan undang-undang tidak terpakai bagi raja-raja sebelumnya,tahun lalu Mahkamah Agung telah menghukum seorang ahli politik tempatan dengan dikenakan dua tahun penjara kerana komen beliau yang dibuat pada tahun 2005 kira-kira Raja Mongkut (atau Rama IV), dalam dinasti Chakri semasa, yang meninggal dunia pada tahun 1868. Sensitiviti negara harus dijaga.

Sulak telah menjadi sasaran beberapa aduan penghinaan negara sejak 1980-an. Namun begitu, Sulak tidak segera melatah. Dia juga telah mendiamkan diri. Encik Sulak juga merupakan mentor kepada pelajar-pelajar yang mengambil bahagian dalam pemberontakan terhadap pemerintahan diktator ketenteraan pada tahun 1973 yang telah melarikan diri ke luar negara setelah sayap kanan kontra-revolusi pada tahun 1976 dimana ia yang pertama dari beberapa tempoh ia telah menghabiskan dalam buangan.-AP

Di Malaysia...??? .... siasatan akan dijalankan.... pastu senyap......!!!