Sunday 22 June 2014

'VOGUE'... ADA TELEFON PINTAR BOLEH BERSELFIE....TAPI BIARKAN ANAK OKU BERGELUMANG NAJIS, KURUS KERING DAN BAJU REPUT DI BADAN !!!


Ibu kepada remaja OKU yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak, Fasa 2 Nilai agak 'kesal' bila orang ramai menuding jari ke arahnya berikutan keadaan anaknya itu.... Mana taknya.. dia boleh bergaya sakan siap muat turun gambar selfie dengan bulu mata palsu dan tudung 'bling2' sedangkan anak OKU nya dibiarkan bergelumang dengan najis, kurus kering dgn baju hampir reput di badannya....!!! Fikir la woiiii.... mmg patut kau dipersalahkan..... !!!

Keadaan adik Firdaus sekarang.... (gambar kecil) ketika di temui....

Ibu  itu memberi alasan katanya tidak tahu prosedur nak minta bantuan kat Jabatan Kebajikan Masyarakat...sibuk dengan kerja tidak menentu masa...... Dah kau tu tak bergaul dengan masyarakat... tak update perkembangan dunia persekitaran dan tak alert dengan dunia sekeliling...... OK jika itu alasannya... tp tidak bermakna anak OKU itu wajar diperlakukan sedemikian rupa.... kan??!

Seremban : “Semua orang salahkan saya dan tuding jari ke arah saya menuduh saya tidak tahu menjaga anak dengan baik, tetapi mereka tidak tahu kesempitan hidup dan kesengsaraan yang saya alami.

“Saya sayangkan anak saya tetapi saya perlu bekerja dan menyara kehidupan dia, saya dan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun,” kata ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) yang ditemui dalam keadaan menyayat hati oleh Jabatan Imigresen Negeri Sembilan dalam sebuah bilik di Flat Semarak, Taman Semarak Fasa 2 di Nilai, semalam.

Remaja malang itu, Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi 6P bersepadu di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah itu.








Ibu remaja itu yang kini isteri kedua dan mahu dikenali sebagai Lola, 40, berkata, dia bukan meninggalkan anak sulungnya yang menghidap penyakit celebral palsy itu tanpa jagaan dan tidak diberi makan, sebaliknya dia mendakwa meninggalkan makanan dalam bekas polisterin sebelum ke tempat kerjanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Katanya, waktu kerjanya yang tidak menentu menyebabkan dia tiada masa menguruskan Muhammad Firdaus dengan baik dan mahu anak lelakinya itu berdikari.


“Apabila orang lihat keadaan dia, semua orang salahkan saya, tetapi adakah mereka mahu menjaganya sepanjang ketiadaan saya di rumah. Tiada siapa yang sanggup menjaganya kerana dia cacat,” katanya sedih ketika tampil di pejabat The New Straits Times Press (M) Berhad, di sini, semalam.

Dia yang berasal dari Sabah berkata, Muhammad Firdaus adalah anak sulung hasil perkongsian hidup dengan bekas suaminya berusia 53 tahun dan berpisah sejak 14 tahun lalu sebelum berkahwin lain pada 2004 dan dikurniakan seorang lagi anak lelaki berusia tujuh tahun.




Menurutnya, sejak berpisah dengan bekas suami yang berasal dari Tawau, Sabah, dia tidak lagi berhubung dan tidak tahu di mana bekas suaminya itu tinggal dan bekerja.

“Saya tidak pernah mendaftar anak saya dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) kerana tidak tahu caranya dan terpaksa meninggalkannya sendirian kerana bekerja mencari wang,” katanya.

Apabila ditanya mengenai nasib anaknya selepas ini, Lola berkata, dia sudah membuat keputusan untuk menyerahkan anaknya itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

“Bukan saya tidak sayangkan dia, sebab saya sayangkan dia saya membuat keputusan itu. Saya fikir apa akan jadi pada Muhammad Firdaus jika saya mati nanti. Ajal maut di tangan Allah SWT, saya tidak tahu jadi saya perlu bersedia,” katanya.




Wajah dan keadaan adik Firdaus sebelum di kurung....


Komen aku.... lu ibu gampang!!! Komen anda...???

8 comments:

maae said...

Cari bapa nya sekali. Manusia tidak bertanggung jawab juga. Tangkap segera.

Ibu yang berniat hendak membunuh anak nya... kalau di lihat keadaan nya agak bijak mungkin pernah juga bersekolah.

Seorang yang naif, berbeza sekali.

Unknown said...

Ini pukimak punya pempuan ,sayang kepala kelentit dia kalau baju anak dia koyak rabak ,bergelumang najis .kepala butuh sekali utk pempuan mcm ni.

Bicara Perjuangan said...

Tiada naluri keibuan langsung....

Unknown said...

Tindakan yang keterlaluan bagi seorang ibu yang meninggalkan anaknya dalam keadaan sedemikian rupa.Tak masuk akal langsung baju sampai lusuh di badan dan anak kurus sampai begitu sekali.nampak sangat dia meninggalkan anak tersebut seorang diri dalam keadaan yang terlalu lama. mungkin mengharapkan anaknya akan mati kelaparan bagi menghilangkan beban tanggungjawabnya.perempuan jahanam..memang dia tak jaga budak tu...kucing pun kita bagi mandi...apatah lagi darah daging sendiri...cantik di mata busuk di hati..

namialus67 said...

Tak tau nak letak kat kategori mana jenis perempuan macam ni...haiwan yg x de akal pun sayangkan anak inikan pulak manusia...akai ada ka???

Bicara Perjuangan said...

Setuju bila dikatakan ibu ini cuba bunuh anak OKU dgn cara silent killer... Alhamdulillah anak tu dh diselamatkan dan kisah ni pun terbongkar...terima kasih kepada Jabatan Imigresen NS. Harap ambil iktibar dan pengajaran dr kejadian yg berlaku... Nasihat aku.. kalau tak suka budak jgn beranak!!!

shaharudin ahmad said...

Pompuan nie memang mengharapkan anak OKU dia mati,tapi tak juga mati2.Bila dah kedapatan mula la sayang anak la...bla...bla la. Memang sial pompuan nie.

Rafrash said...

Kepada si Lola dan kawan-kawan karib yang se angkatan dengan Si Lola, bukalah hati kamu dan bertaubatlah. Jangan menegakkan benang yang basah. Kalau si Lola dan kekawannya bersama berlumuran dengan najis dan air kencing dan berbaju koyak rabak duduk bersama dengan anaknya, sudah tentu orang tak akan menghemburkan kata keji terhadap ibunya. Hanya binatang saja yang lakukan sedemikian terhadap anaknya. Tak mungkin hal sedemikian terlintas untuk diperlakukan oleh manusia yang waras.
Kepada kawan-kawan Lola lebih baik kamu berdiam saja tak usahlah mendedahkan perangai kamu yang sama seperti Lola kepada khalayak ramai.