Tuesday 24 September 2013

PEMIMPIN PAS KEDAH ZIARAH 'BANGKAI' CHIN PENG DI BANGKOK..!!!


Hangpa kenai ka sapa tuh...???

Itulah dia....pemimpin PAS Kedah, Fadzil Baharom berada di WAT THAT TONG di Bangkok sedang bersalam dengan adik ipar Chin Peng. Kehadiran beliau sebagai mewakili parti PAS dalam memberi penghormatan keatas mayat Chin Peng... 



Doakan Chin Peng masuk syurga ka....??

Sementara itu.... Mayat Chin Peng yang masih terus menjadi subjek perbahasan awam telah dibakar di tokong Wat That Thong, Bangkok kira-kira pukul 6 petang, di sini, pada Isnin (semalam).

Upacara pada hari terakhir menyaksikan pertemuan lebih seratus bekas ahli Parti Komunis Malaya (PKM ), lelaki dan wanita, yang kebanyakannya sudah tua.
Air mata dilihat mengalir di pipi kebanyakan mereka yang hadir apabila nota selamat tinggal yang ditulis oleh bekas Setiausaha Agung KPM itu dibacakan dalam Bahasa Melayu dan Mandarin.

Beratus-ratus yang lain telah memberi penghormatan terakhir mereka ketika upacara berjaga malam selama tiga diadakan sejak Jumaat termasuk Timbalan Pengerusi Parti Sosialis Malaysia M. Sarasvathy.
Bekas Perdana Menteri Thailand Gen Chavalit Yongchaiyudh, 81, yang merupakan komander tentera Thailand semasa kemuncak perjuangan gerila PKM merupakan tetamu kehormat di majlis tersebut yang diadakan secara ringkas.
Lain-lain yang hadir adalah bekas komander tentera Thailand termasuklah Datuk Kitti Ratanachaya dan General Pisarn Wattanawongkiri.
'The Bangkok Post' melaporkan bahawa abu mayat Chin Peng berkemungkinan disimpan oleh anak-anak dan cucu-cucunya dan selebihnya dibahagikan kepada empat buah kampung di mana bekas rakan-rakan menetap di selatan Thailand.
Walau bagaimanapun, jurucakap keluarga, Lee Chong menafikan dakwaan yang dibuat oleh akhbar harian Thai itu.
"Keluarga tidak pernah memberitahu sesiapa dalam media mengenai bagaimana kami berhasrat untuk mengendalikan abu.
"Kami tidak tahu dari mana laporan itu datang dan kita tidak mahu mendedahkan butiran ini," kata Lee, yang telah dikenal pasti sebagai anak saudara si mati.
Identiti anak lelaki dan anak perempuan Chin Peng, dipercayai berusia dalam lingkungan 60-an kekal tersembunyi kerana saudara-maranya menolak untuk mendedahkan identiti mereka sebagai menghormati privasi mereka.
Chin Peng dilaporkan meninggal dunia akibat kanser pada pukul 6.20 pagi di sebuah hospital di Bangkok pada 16 September, sebulan sebelum dia menyambut ulang tahun ke-89.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan bahawa kerajaan tidak akan membenarkan abu Chin Peng dibawa masuk ke negara ini. mStar Online.


No comments: