Wednesday 26 June 2013

MAHKAMAH RAYUAN BENARKAN WANITA KRISTIAN JADI PEGUAM SYARIE...???


Salah siapa dan dimana silapnya apabila seorang bukan Islam dibenarkan menjadi peguam Syarie yang mewakili umat Islam dalam kes kes Syariah selepas ini?

Semalam saya berpeluang duduk dan berbincang dengan beberapa individu seperti Dato Dr Hassan Ali dan juga Dato Zainul Rizal Presiden Peguam Muslim Malaysia yang mana menfokuskan isu keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan seorang wanita Kristian menjadi peguam Syarie. Perbincangan kami secara keseluruhannya tidak bersetuju sama sekali dengan keputusan tersebut memandangkan ianya adalah satu keputusan yang keterlaluan dan pahit untuk diterima oleh umat Islam Malaysia. Dibawah ini saya luahkan hasil pemikiran minda saya mengenai isu ini.

Peguam bukan Islam dibenarkan bertindak sebagai peguam syarie di semua mahkamah syariah di Wilayah Persekutuan, demikian diputuskan oleh Mahkamah Rayuan di sini hari ini.

Ini berikutan pengisytiharan Perkara 10 Kaedah-Kaedah Peguam Syarie 1983 mewajibkan mereka yang beragama Islam sahaja layak memohon sebagai peguam syarie telah melampaui batasan undang-undang (ultra vires) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993.

Panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin turut berpendapat bahawa perkataan 'mana-mana orang' yang dinyatakan dalam Seksyen 59(1) Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah Persekutuan) 1993 adalah termasuk orang-orang yang bukan Islam.

Seksyen 59(1) menyatakan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) boleh menerima mana-mana orang yang mempunyai pengetahuan yang mencukupi tentang hukum Syarak menjadi peguam syarie bagi mewakili pihak-pihak dalam apa-apa prosiding di dalam Mahkamah Syariah.

"Jika niat badan perundangan adalah untuk menghalang orang bukan Islam diterima sebagai peguam syarie, maka ia harus dinyatakan dalam akta itu," kata Abu Samah yang bersidang bersama hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin dan Datuk Aziah Ali.


IKUTI PERBINCANGAN SELANJUTNYA.... DI SINI

No comments: