Tuesday 2 April 2013

IMBAS KEMBALI : SEJARAH PAJAKAN SABAH


Tentera Jamalul Kiram III

Apabila raja Sulu,  Sultan Muhammad Jamalul Alam memajakkan sebahagian Sabah kepada Syarikat Borneo Utara British pada tahun 1878 tidak pernah dia tahu bahawa dia telah menandatangani warisan bersejarah - yang ianya akan menghantui waris dan kedua-dua negara. 135 tahun kemudian, warisnya masih melihat kesilapan dalam surat pajakan tersebut, mereka menyalahkan Filipina dan Malaysia untuk tidak membetulkan kesilapan, untuk kepuasan mereka (waris).


Waris telah meminta penyelesaian tuntutan mereka atas pemilikan Sabah. Rasa duanya adalah terpakai diabaikan oleh Malaysia dalam petisyen mereka dan oleh kerajaan Filipina dalam usaha mereka untuk membantu dalam meneruskan tuntutan mereka, mereka mengambil perkara itu dalam tangan mereka sendiri - dengan menghantar angkatan kecil untuk menduduki kampung of Tanduo, Lahad Datu di Sabah. Malah, langkah pertama untuk menarik perhatian Kuala Lumpur dan Manila, tetapi, oleh media terbaru ia telah berakhir dengan tragedi besar.


Tuntutan atau pertikaian berakar umbi dalam pajakan Sabah (ketika itu Borneo Utara) untuk syarikat perdagangan Inggeris - dokumen yang asalnya "dalam bahasa Arab" tidak ditulis dalam huruf Arab tetapi "worded di Malayan bahasa" - bersubahat oleh terjemahan bercanggah dan keangkuhan penjajahan. Surat ikatan asal adalah "pajak" (juga: "padjak"), perkataan Tausug dan Melayu untuk "pajakan". Tetapi, "tempatan, di Borneo Utara, [ia] bermakna (sic) membeli atau memajak semua" - itu, juga diterjemahkan "geran" atau "penyerahan '". (Wikipedia: North Borneo [Terbitan Sabah])


Geran TanahDilakukan ke atas "22 Januari, tahun 1878", dokumen bersejarah yang berhak (dalam versi Sulu, sebenarnya) "Pemberian Tanah 1878," Pemberian "oleh Sultan Sulu Pajakan Tetap Meliputi Tanah dan Wilayah-Nya pada Island of Borneo ". Perjanjian itu ditulis di Sulu, di Istana Sultan Muhammad Jamalul Alam pada hari ke-19 bulan Muharam, 1295 AH; yang pada hari ke-22 bulan Januari 1878.


[NOTA: Ini salinan pajakan atau "perjanjian" dari "Operasi Merdeka: Meraih semula Sabah", oleh JP Sakuragi diberikan dalam blog "Istoryadista" beliau. Ditulis dalam satu blok atau perenggan, kita annotating salinan untuk bacaan dan rujukan yang lebih mudah. - PPD]


Pemajak: 

Kami, Sri Paduka Maulana Al Sultan MOHAMMED Jamalul Alam, anak Sari Paduka Sultan Al Sultan MOHAMMED PULALUM, Sultan Sulu dan semua kebergantungan itu, bagi pihak diri kita dan untuk waris dan pengganti kami, dan dengan keinginan yang dinyatakan Datus semua dalam perjanjian biasa, adakah dengan ini keinginan untuk memajak, kemahuan kami sendiri dan kepuasan,

Penyewa: 

Gustavus Baron de Overbeck Hong Kong, dan Alfred Dent, Esquire, London, yang bertindak sebagai wakil Syarikat British, bersama-sama dengan waris, sekutu mereka, pengganti, dan menyerahkanTerma Pajakan: 

(1) ... selama-lamanya dan sehingga akhir zaman, 

(2) ... segala hak dan kuasa yang kita miliki atas semua wilayah dan tanah jajahan kita di tanah besar pulau Borneo, bermula dari Sungai Pandasan di sebelah timur, dan dari situ sepanjang seluruh pantai timur sejauh kawasan Sibuku , yang dikenali sebagai Paitan, Sugut, Bukit, Labuk, Sandakan, China batangan, Mumiang, dan semua wilayah lain dan tanah pantai ke selatan, bersempadan dengan Teluk Darvel, dan sejauh Sungai Sibuku, bersama-sama akan semua pulau-pulau yang terletak dalam tempoh sembilan kilometer dari pantai.

(3) ... Sebagai balasan pajakan ini (wilayah?), Yang mulia Gustavus Baron de Overbeck dan Alfred Dent, Esquire, berjanji untuk membayar Maulana Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Jamalul Alam dan ini waris dan pengganti, sejumlah lima ribu ringgit setahun , yang akan dibayar setiap tahun.


(4) ... wilayah yang disebut di atas adalah dari hari ini benar-benar dipajak kepada Encik Gustavus Baron de Overbeck dan Alfred Dent, Esquire, sebagai telah berkata, bersama-sama dengan waris mereka, rakan-rakan mereka (syarikat) dan kepada penggantinya waris dan penerima serah hak mereka untuk selagi mereka memilih atau keinginan untuk menggunakannya;


(5) ... tetapi hak dan kuasa yang dipajak dengan ini tidak boleh dipindahkan ke mana-mana negara, atau sebuah syarikat kewarganegaraan lain, tanpa persetujuan Kerajaan Seri Paduka Baginda berdua.


(6) ... Sekiranya terdapat menjadi apa-apa pertikaian, atau memulihkan rungutan lama dalam apa jua bentuk, antara kita, dan waris dan pengganti kami, dengan Encik Gustavus Baron de Overbeck atau Syarikat beliau, maka perkara itu akan dibawa untuk pertimbangan atau penghakiman baginda berdua Konsul Besar di Brunei.


(7) ... Selain itu, jika Maulana Duli Yang Maha Mulia Al Sultan Muhammad Jamalul Alam, dan pewaris dan penggantinya, menjadi terlibat dalam apa-apa masalah atau kesukaran , kata mulia Encik Gustavus Baron de Overbeck dan Syarikat janjinya untuk memberi bantuan dan nasihat kepada kami dalam tahap keupayaan mereka. 


Pengakusaksian:... Perjanjian ini ditulis di Sulu, di Istana Sultan Muhammad Jamalul Alam pada hari ke-19 bulan Muharam, 1295 AH; yang pada hari ke-22 bulan Januari 1878.Ditandatangani: Sultan Sulu dan Datus beliauNota dan Soalan

Pemajak, Sultan Jamalul Alam, adalah pemerintah berdaulat Kesultanan Sulu; datus beliau yang disahkan dan menandatangani surat ikatan itu dengan dia berkongsi kuasa kedaulatan Sultan. Mereka dipajak bukan sahaja wilayah Borneo Utara kepunyaan Kesultanan tetapi juga "segala hak dan kuasa yang kita miliki" melalui wilayah (2). 


SOALAN: 
Adakah mereka tidak memajak kedaulatan mereka (kuasa) bersama-sama dengan pemilikan (hak) ke atas wilayah? Adakah ini bermakna bahawa penyewa boleh menggunakan sumber wilayah seperti yang dipersetujui dan mempunyai kawalan yang berdaulat apa yang perlu dilakukan dengan ia?Sebagai wilayah kedaulatan Kesultanan, Borneo Utara juga harta peribadi Sultan akan persendirian diwarisi oleh warisnya?

Selepas Kesultanan Sulu telah berhenti sebagai sebuah entiti politik yang berdaulat dan menjadi sebuah wilayah di Filipina, apa personaliti dan kuasa berdaulat mempunyai waris sebagai warganegara Filipina menuntut Sabah sebagai milik berdaulat?


Pajakan adalah untuk "selama-lamanya sehingga akhir zaman" (1) [dalam versi British: "selama-lamanya dan selama-lamanya]Ia berkata bahawa had undang-undang untuk pajakan wilayah antara negara-negara adalah 99 tahun. Oleh itu, Macau dan Hong Kong dikembalikan kepada China selepas tamat tempoh pajakan 99 tahun. 


SOALAN: 
Adakah pajakan Borneo Utara haram? Apakah implikasinya kepada tuntutan waris Sultan?Mungkinkah ini istilah kontrak (juga dipanggil "perjanjian") telah juga alasan bagi Britain mendesak kontrak tidak pajakan tetapi geran, penjualan atau penyerahan '?

Penyewa "bersama-sama dengan waris mereka, rakan mereka (syarikat) dan waris mereka (sic) pengganti dan pemegang serahhak" boleh menikmati pajakan "selagi mereka memilih atau keinginan untuk menggunakan mereka" (4), bagaimanapun, terdapat sekatan : "tetapi hak dan kuasa yang dipajak dengan ini tidak boleh dipindahkan ke mana-mana negara, atau sebuah syarikat kewarganegaraan lain, tanpa persetujuan Kerajaan Seri Paduka Baginda berdua" (5).


Pada tahun 1881, British North Borneo menjadi sebuah syarikat yang bertauliah.Oleh itu, ia telah ditugaskan oleh kerajaan British untuk mentadbir Borneo Utara - kedua-dua bahagian daripada Sultan Brunei dan Sultan Sulu. Ia dibangunkan Borneo Utara politik, ekonomi dan sosial. Dengan orang-orang tempatan dan pendatang, ia membina bandar-bandar dan bandar-bandar.Syarikat Berkanun, sebagai instrumen untuk penjajahan, mempunyai kedaulatan terhad daripada kerajaan mereka. 


Penyewa memberi keterangan bahawa mereka berasal kedaulatan mereka daripada Sultan Brunei dan Sultan Sulu dan British Perdana Menteri menegaskan ini apabila beliau mengisytiharkan kerajaan telah ditugaskan Syarikat sahaja untuk mentadbir Borneo Utara; lagi, Borneo Utara menjadi naungan British. Pada tahun 1946, ia menjadi tanah jajahan mahkota kemudian diberi kemerdekaan pada tahun 1963 sebelum menyertai Persekutuan Malaysia.

Pemindahan oleh Syarikat Borneo Utara "hak dan kuasa" kepada Great Britain pada tahun 1946 telah dianggap melanggar kontrak seperti yang ditetapkan (5), perolehan wilayah ke Malaysia pada tahun 1963, seterusnya haram. 

SOALAN:Adakah Syarikat Borneo Utara melanggar sekatan yang dipersetujui (5) apabila ia dipindahkan pajakan kepada Great Britain mempertimbangkan statusnya sebagai syarikat bertauliah British?

Adakah pemindahan pajakan kepada Great Britain tidak konsonan dengan (4) yang Malaysia telah diambil alih oleh meneruskan pembayaran tahunan "sewa / 'penyerahan" wang? 


Pajakan adalah "untuk selama-lamanya dan sehingga akhir zaman" (1) dan untuk "jumlah lima ribu ringgit setahun, yang akan dibayar setiap tahun" (3). Tiada peruntukan bagi sebarang kenaikan. Waris yang hadir Sultan telah meminta Malaysia untuk meningkatkan sewa kepada $ 855,000,000 

(MindaNews, February 24, 2013: Sabah kebuntuan, ulasan oleh Amina Rasul). 

SOALAN: 
Siapakah penasihat Sultan Alam? Mungkinkah kelemahan ini sangat jelas tidak telah dipinda lebih awal sebagaimana yang diperuntukkan dalam kontrak (6)?Kontrak boleh dipinda sekarang dengan huruf semata-mata untuk perdana menteri Malaysia atau melalui campur tangan kerajaan Filipina?

Seratus tiga puluh lima tahun selepas itu, Syarikat Borneo Utara dan Kesultanan Sulu yang berdaulat hanya kenangan. Waris Sultan sebenarnya Sultan saingan - telah melakukan yang terbaik untuk mengekalkan prestij dan kemuliaan kesultanan; yang telah tidak dibangkitkan dan tidak akan membangkitkan kuasa mati kedaulatan Kesultanan Sulu. Mempunyai pajakan 1878 tidak meninggal dunia, juga?


Sesungguhnya, Malaysia mengalu-alukan waris Sultan menerima anggun kematian Pajakan dan menamatkan tuntutan mereka. Tetapi waris benci berbuat demikian, sedar hakikat bahawa pajakan adalah kecacatan mereka. Nah, maka, kata Malaysia, "Mari kita meneruskan permainan."


Ada yang tertanya-tanya mengapa Malaysia terus membayar sewa jika Sabah menjadi hakmilik? Waris, memetik pembayaran berterusan sewa sebagai bukti pemilikan mereka Sabah dan mereka meminta Malaysia untuk meningkatkan sewa.Dengan berbuat demikian, waris yang bertentangan dengan anggapan mereka menyalahi undang-undang diterima sebagai undang-undang pajakan pemindahan ke Malaysia.


Malaysia berpendapat bahawa pemindahan Pajakan kepada Great Britain, kemudian beliau tidak melanggar Pajakan. Dengan meneruskan pembayaran tahunan sewa, dia menjelma pilihan kekal beliau dan keinginan untuk menggunakan Sabah (4) mencegah waris Sultan daripada mengambil kembali Sabah. Dan dia tidak akan meningkatkan sewa kerana tidak ada peruntukan sedemikian dalam Pajakan (3).Waris tidak lagi boleh mendapatkan remedi sebagaimana yang diperuntukkan dalam Pajakan (6), mereka tidak mempunyai keperibadian undang-undang, sebagai warga Filipina swasta, untuk membawa kes mereka ke Bangsa-Bangsa Bersatu atau Mahkamah Keadilan Antarabangsa.


Menjelang Pajakan, Kesultanan Sulu mengekalkan pemilikan Sabah; tetapi Pajakan yang dibuat Syarikat Borneo Utara pemilik kekal de facto Sabah (1), (3), (4).Melainkan Pajakan dipinda, pemilikan kekal Malaysia de facto Sabah oleh penggantian akan terus selama-lamanya. Dan, pindaan itu adalah keluar daripada soalan.


Pajakan adalah tidak diketahui kepada negara-negara lain pada hari ini, namun mereka tahu Sabah adalah sebuah negeri dalam Persekutuan Malaysia, bukan hanya milik de facto.


Walaupun Filipina berjaya dalam mengejar tuntutan Sabah di ICJ di pihak beliau dan bahawa waris Sultan, kes itu tidak dapat dielakkan akan melibatkan hak rakyat Sabah untuk penentuan nasib sendiri lebih daripada hak proprietari waris Sultanatas wilayah. Bagaimana pendirian Pajakan terhadap Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan lain-lain yang berkaitan resolusi PBB?


Terjemahan web www.mindanews.com 


Apa kata dua orang Profesor kita?
Prof Datuk Zainal Kling berkata:

Dulu ada kesultanan Melaka, tetapi kerajaan itu sudah tiada, tetapi tiba-tiba muncul individu yang mengiktiraf diri sebagai sultan?

Keturunan Kesultanan Sulu memang ada, tetapi kerajaannya tiada. Tambahan pula, Sulu itu sendiri di bawah kuasa Filipina dan mengikut konteks perundangan, tidak wujud sebuah kerajaan (Kesultanan Sulu).

Pada 1962, Suruhanjaya Cobbold dibentuk oleh kerajaan Britain dan Malaya bagi menjalankan pungutan suara penduduk Borneo Utara (Sabah dan Sarawak) bagi penubuhan gagasan Malaysia. Hasil pungutan suara itu mendapati, kedua-dua negeri tersebut bersetuju menjadi sebahagian daripada Malaysia. Dengan itu, secara automatik, hak Kesultanan Sulu terhadap Sabah telah gugur.


Prof Datuk Ramlah Adam pula berkata:

Sebahagian Indonesia juga pernah berada di bawah kekuasaan Kesultanan Sulu, tetapi mengapa mereka tidak menuntuk hak kepada kerajaan Indonesia?
 
sumber

No comments: