Wednesday 19 December 2012

NGA KOR MING BOHONG DALAM DEWAN, KATANYA MAHKAMAH KELUAR SURAT MINTA BLOGGER SEKUPANG DUA MOHON MAAF PADANYA....



Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) merupakan Adun cina DAP yang paling biadap dan kurang ajar apabila asyik menengking dalam dewan dengan memanggil Adun-Adun lain 'kau' dan 'kamu' sahaja. 

Nga Kor Ming sepatutnya dihadapkan dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan di bawah Artikel 35 di mana seorang ahli Dewan mestilah bercakap sopan,benar dan tidak berbohong di dalam Dewan.

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak Dato S. Ganesan sewajarnya lebih bersikap tegas dalam soal ini supaya tidak dipermainkan oleh Adun pembangkang yang lain.


Nga Kor Ming (DAP-Pantai Remis) dibidas kerana terus menerus membuat pembohongan besar dalam Dewan Undangan Negeri dengan mendakwa negara dan negeri Perak akan muflis berikutan bajet defisit yang dibentangkannya.

Exco Kanan Dato' Hamidah Osman berkata Nga berbohong kerana dia tahu Perak tidak akan muflis berdasarkan rekod tabir urus kewangan kerajaan negeri yang baik walaupun mempunyai bajet defisit.

“YB Pantai Remis tahu, kerajaan negeri akhirnya mencapai akaun surplus sejak dua tahun kebelakangan ini walaupun bajet yan kita bentangkan adalah defisit.

Misalnya pada tahun 2009 surplus kita adalah RM25 juta, RM23.89 juta pada 2010 dan 29.1 juta pada 2011. Bajet hanyalah anggaran tetapi dengan pengurusan kewangan yang baik, kedudukan akaun kewangan kita adalah surplus.

Dan setiap kali itu jugalah rezab negeri akan bertambah,” katanya ketika mencelah semasa Nga membahaskan Bajet 2013 di hari ketiga sidang DUN hari ini.

Hamidah berkata Nga seharusnya mengikut jejak langkah rakannya Chan Meng Kai (PKR-Simpang Pulai) yang memahami bahawa bajet defisit bukanlah perkara negatif sehingga boleh menyebabkan negeri muflis.


Keengganan Nga mengaku bahawa dia berbohong telah menyebabkan Datuk Hamdi Abu Bakar (ADUN- Pengkalan Baru) bangun meminta Nga berhenti berbohong dalam Dewan.

“Semalam dia berbohong dengan mengatakan mahkamah telah mengeluarkan perintah supaya blogger sekupangdua meminta maaf padanya berkaitan pendedahan surat rasmi Nga yang mengarahkan MBI melantik syarikat isterinya menjadi pembekal kot rasmi ahli Majlis MBI. Hari ini dia berbohong lagi,” katanya.

Beliau berkata rakyat seharusnya berhati-hati dengan pemimpin seperti Nga kerana tidak mempunyai perasaan bersalah untuk berbohong.

“Malah, kita tahu mengenai tanah 10,526 ekar di Gua Musang yang diberi kepada cina DAP Perak atas nama Ngeh dan Nga, Kelantan yang dia dapat tetapi pada masa menuduh pemimpin BN semua tidak baik.

Saya kesiankan pada rakan-rakan dua beradik ini kerana mereka sibuk mengumpul kekayaan dan tiada siapa tahu. Di depan mereka berlawan seolah-olah mereka bersih,” katanya.

No comments: