Friday 7 December 2012

BILA MUSA HASSAN BERSUARA........


Aku amat setuju dengan tindakan Musa Hassan yang menyelar tindakan KDN, sejak  Menteri Amaran ambil alih  KDN, keadaan negara bertambah kucar kacir lebih-lebih lagi bila menteri amaran ini hanya tahu memberi amaran, terbaru pertubuhan BERSIH itu diiktiraf sah.! 

Persoalannya:

1) Bagaimana sebuah pertubuhan yang  boleh mengkucar kacir negara di lebel sebagai SAH?

2) Pihak polis hanya membuang masa mengawal peserta Demonstrasi BERSIH.

3) Pihak polis dilihat  seolah tidak ada kuasa langsung  & dilihat tidak mampu mengawal peserta BERSIH  yang membuat huru hara.!

                                   

                                        

4) Keadaan ekonomi tergugat, bilangan pelancong merudum, banyak perniagaan terpaksa ditutup, 
    menyusahkan orang ramai, tetapi kenapa KDN  masih diam memberi  AMARAN??

                                      

                                     
                                   
5) KDN juga dilihat tidak menghiraukan  beratus-ratus laporan tentang  gesaan  tindakan tegas  pihak yang
    membuat laporan polis.!

6) Nampak  KDN menyebelahi BERSIH dengan alasan  KEBEBASAN BERSUARA & HANYA TAHU MEMBERI AMARAN SAHAJA.

Apa yang Musa Hassan  bidas??

Lihat kenyataannya dibawah:

Kerajaan yang membiarkan keganasan politik berleluasa juga tidak akan bertahan lama kerana mereka juga akan berisiko digulingkan melalui cara sama.

(KDN juga tahu  berlakunya Arab Spring di negara-negara Timur Tengah dengan  demontrasi jalanan tetapi tiada tindakan, dimana menterinya??masih lena cium keris??)

                                                                   

“Kalau kerajaan menggalakkan keganasan politik, saya merasakan kerajaan itu tak lama akan menjadi kerajaan kerana ia juga akan dijatuhkan melalui keganasan.

( BERSIH 1.0 ,KDN  BUAT  TAK TAU,  BERSIH 2.0 KDN HANYA BAGI AMARAN WALAUPUN BERLAKU HURU HARA SEHINGGA MENYEBABKAN KEMATIAN SEORANG PESERTA BERSIH, BERSIH 3.0, MENTERI AMARAN BERSEMBUNYI  SAMBIL MEMERHATI  DARI JAUH DENGAN TEROPONG DIDALAM  KLCC, KDN HANYA  BAGI AMARAN)

                                               

"Jika pemimpin tidak mengawal ahli, inilah yang berlaku seperti di negara Arab, banyak keganasan berlaku. Pemimpin jangan sesekali menggalakkan keganasan politik serta pergaduhan,” 

Dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, politik keganasan dan demonstrasi jalanan untuk menjatuhkan kerajaan tidak sepatutnya berlaku.

(KDN hanya bagi AMARAN bila  tahu wujudnya situasi menggulingkan kerajaan dari  demonstrasi BERSIH ini, tiada tindakan dari  KDN ??)

                                          
Polis ada kuasa, tapi bila tengok dari gambar ini pihak polis  macam tak ada apa-apa kuasa. Adakah adanya campurtangan KDN dalam hal ini sehingga pihak polis sendiri dilihat menjadi Pak Angguk & Pak Turut??

                                               
 MENTERI AMARAN DILIHAT TERSENYUM RIANG

"Budaya seperti reformasi tidak sesuai dilakukan, sekiranya mahu menjatuhkan kerajaan. Jika mahu laksana demokrasi, perlulah mengikut saluran yang betul. Pihak polis bertanggungjawab mencegah. Jangan anggap polis musuh tapi sebagai kawan.


“Kalau dulu, hanya empat orang detektif boleh mengawal satu ceramah dan tak adalah sampai pening kepala macam sekarang ini,

(Nampak kat sini pihak polis hanya buang masa mengawal ceramah, maklumlah kebebasan bersuara kan sudah diluluskan, KDN pulak  bukannya tahu  bertegas, KDN kan hanya  tengok  & bagi AMARAN saja)

Berdasarkan pemerhatian,senario politik hari ini jauh berbeza dengan tahun-tahun sebelum ini khususnya pada hari mengundi.

“Ahli politik perlu bersikap gentleman. Kita tengok dahulu pilihan raya macam pesta, semua keluar bersama-sama. Pembangkang dan parti kerajaan sama-sama berjalan, tak ada masalah. Sekarang tak boleh.

Proses membina negara dijadikan keutamaan oleh penyokong dan ahli politik, selain daripada berkempen untuk parti masing-masing.

(Ahli Politik ini hanya tahu berkempenkah?? Siapa dia??)

“Selepas habis pilihan raya, kita patut duduk sama-sama tanpa mengira parti, bina negara ini sama-sama,”

Pembangkang perlu ada dalam sebuah negara demokrasi demi melihat kesejahteraan terus terjamin, namun pembangkang perlu berkualiti dan mengetahui peranan mereka.

( Nampak sangat Pembangkang dalam negara ini  memang tak ada Kualiti, memang benar sama sekali)

“Saya lihat, politik negara ini tidak pernah habis dengan menyalahkan pihak lain tanpa memikirkan pembangunan negara. Adalah lebih baik duduk semeja dan bincang pembangunan negara," katanya.



No comments: