Saturday 20 October 2012

GEMPAR !!! ATM KETINGGALAN, CUBA BAWA KENDERAAN UNIK KE STADIUM...???!!!

Waktu-waktu tertentu kita tidak hairan dengan kenderaan yang sinonim dengan angkatan tentera di negara ini seperti kereta kebal, helikopter, jet pejuang dan sebagainya.

Berikut dipaparkan 10 buah kenderaan tentera unik di dunia yang tidak mungkin kita dapat saksikan pada hari-hari biasa mahupun di media massa.

1. Kenderaan Lapis Baja M60A1-Launched Bridge (AVLB)


AVLB M60A1 digunakan  sebagai jambatan yang dapat berpindah dengan menggunakan sistem scissor. Panjang Maksima jambatannya adalah 18 meter.



2. Kenderaan Lapis Baja Trojan


Kenderaan ni dikenali dengan nama 'lapis baja trojan'. Ianya  adalah sebuah mesin pencari yang unik yang dikendalikan oleh Royal Engineers Angkatan Darat Britain. Selain digunakan sebagai kenderaan asas perlindungan yang efektif, kenderaan ini juga biasa digunakan sebagai kenderaan pembersih ranjau darat. Dilengkapi dengan machine gun 7.62 untuk menahan serangan ancaman darat dan udara. Kelajuannya boleh mencapai 59km/jam.



3. Engin de Franchissement de l'Avant


Digunakan oleh  angkatan tentera darat Perancis. Selain sebagai asas perlindungan, fungsi utamanya adalah sebagai jambatan atau juga feri.



4. M3 Amfibi RIG


Sebuah kenderaan amfibia yang unik yang digunakan sebagai jambatan atau projeksi bagi tank dan kenderaan konvensional lainnya dalam menangani cabaran air. Kelajuan maksimumnya 80km/hours di darat dan 14 km/hours di air.



5. Wolverine M104 Heavy Assault Bridge


Juga digunakan sebagai jambatan pada misi-misi tentera. Memiliki perangkat komunikasi yang canggih untuk saling berhubungan dengan pusat komando walapun dari jarak yang sangat jauh.



6. Landing Craft Air Cushion (LCAC)


LCAC digunakan sebagai kapal pendarat oleh Angkatan Laut AS untuk mengangkut senjata, peralatan dan elemen serangan lainnya. Kenderaan unik  ini juga digunakan oleh angkatan laut Jepun.


Panjangnya 87 kaki 11 inci atau sekitar 26.4 meter dengan kelajuan maksima 74 km/jam. Cukup dioperasikan oleh 5 kru dan dilengkapi dengan 2 machine gunenapang mesin 12.7mm.



7. Expeditionary Fighting Vehicle (EFV)


EFV ini tergolong kenderaan tentera baru yang masih dalam tahap pengembangan. Dijangkakan  dipakai sepenuhnya pada 2015. Kenderaan lapis baja ini hanya digunakan oleh Korps Marinir AS.



8. Rhino Runner


Percayakah anda bahwa Rhino Runner ini adalah sebuah bas?. Rhino Runner merupakan bas lapis baja yang banyak digunakan ketika perang Iraq sebagai kenderaan yang aman, kontraktor sivil dan juga personil militer. Juga digunakan secara eksklusif untuk mengangkut tahanan penjara  Iraq.



9. M270 Multiple Launch Rocket System (M270 MLRS)


M270 Multiple Launch Rocket System (M270 MLRS)  pernah digunakan dalam aksi perang Teluk dan perang Iraq. Jumlah kenderaan ini sudah mencapai 1300 dan lebih dari 700,000 roket telah dikeluarkan. Sebagai sistem senjata, m270 MLRS ini cukup efektif dan praktis digunakan ketika perang.



10. PTS Plavayushij Transportyor – Srednyj (PTS-M)

PTS-M adalah sebuah kenderaan pengangkut amfibia yang digunakan oleh Russia. Diperkenalkan pada tahun 1965. Selain digunakan Russia, kenderaan ini juga digunakan oleh Mesir, Uruguay, Iraq dan beberapa negara lain.


No comments: