Tuesday 6 March 2012

LYNAS : DI SINI ADA FAKTANYA..... (EDISI 2)

SEBELUM MERASA TAK FAHAM APA ISI KANDUNGANNYA....
BACA DULU YANG INI... DI SINI 


14.  FAEDAH
       
      I.  PELABURAN DAN KEWANGAN
  • Pelaburan Langsung Asing (FDI) dengan modal RM 2.3 billion.
  • Fasa Pertama  -  modal pelaburan sebanyak RM1.318 billion. Sebanyak RM 618 juta dibelanjakan di Malaysia termasuk RM 235 juta yang diberikan kepada kontraktor di Kuantan.
  • Fasa Kedua  -  Modal pelaburan ialah RM 700 juta di mana 50% daripadanya akan dibelanjakan di Malaysia.
  • Kos Operasi ialah RM 400 juta setahun / mulai 2013 RM 600 juta.
           - Servis Luar  :  Pengangkutan dan penyenggaraan
           - Tenaga Kerja  :  Keselamatan, mekanikal, elektrikal, sivil, gudang dan proses.

     II. TENAGA KERJA
  • LYNAS akan mengambil 350 pekerja, terdiri dari 75 ijazah teknikal, 15 ijazah bukan teknikal dan 260 tenaga kerja mahir dan separa-mahir.
  • 250 pekerja kontrak tetap
  • 100% kakitangan  LYNAS Malaysia termasuk pihak pengurusan adalah rakyat Malaysia kecuali 4 pakar nadir bumi dari Negara China.
  • Industri sokongan akan menjana 1000 peluang pekerjaan tambahan.
  • LYNAS mendapat sokongan teknikal dari Rhodia, Perancis yang telah mengendalikan loji nadir bumi semenjak tahun 60an.
     III.  FASA PEMBINAAN
  • Lebih 2k orang diambil bekerja pada kemuncak fasa pembinaan.
  • Menyediakan peluang perniagaan untuk kontraktor dan pembekal tempatan.
     IV. AKTIVITI PERINTIS

          Besar kemungkinan, syarikat-syarikat yang menggunakan produk LYNAS akan mendirikan kilang di   
          Malaysia seperti :
  • Magnet Rare Earth - Siemens telah menandatangani kerjasama dengan LYNAS untuk mendirikan kilang magnet dengan anggaran pelaburan sebanyak RM 500 juta.
  • Hybrid vehicle
  • Catalytic converters
  • Polishing powder
  • Flat Panel displays
  • Ceramic capasitors
  • Compact fluorescent lights
  • Fuel cells
  • NiMH batteries
15. LESEN PRA-OPERASI

Namun begitu, pihak LYNAS memerlukan lesen Pra-Operasi seberapa segera untuk membuktikan bahawa segala data yang dikemukakan adalah benar dan kilang LYNAS adalah selamat kepada pekerja, orang awam dan alam sekitar.

16. APA KATA SAINTIS NUKLEAR.....

LYNAS SELAMAT......Ianya diakui sendiri oleh saintis nuklear yang merupakan Ahli Parlimen PAS Hulu Langat, Selangor, Dr. Che Rosli Che Mat....

Al-Ruwaibidoh adalah satu golongan yang diberi amaran oleh Nabi s.a.w. akan kemunculannya menjelang kiamat. Sabda baginda: “Sesungguhnya sebelum kedatangan dajjal-dalam riwayat yang lain: sebelum kiamat- adanya tahun-tahun yang penuh tipu daya. Ketika itu didustakan orang yang benar, dianggap benar orang yang dusta, dianggap khianat orang yang amanah, dianggap amanah orang yang khianat, dan bercakap ketika itu al-Ruwaibidoh.Parasahabat bertanya: “Siapakah al-Ruwaibidoh?” Sabda Nabi s.a.w.: Orang lekeh yang berbicara mengenai urusan awam (orang ramai).” Hadith ini diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Abu Ya’la, al-Bazzar, Ibnu Majah, al-Kharaiti dan al-Hakim. Al-Hakim menyatakan isnadnya sahih.dan ini disetujui oleh Al-Zahabi. 
Demikian juga Ibn Hajar al-`Asqalani menyebut di dalam Fath al-Bari :-sanadnya baik. Al-Albani di dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah juga menyatakan ianya sahih.

"Sekiranya sesorang yang bercakap bukan dalam bidangnya,maka tunggulah
saat kehancuran"

Siapa Fuziah Salleh untuk bercakap dalam bukan bidangnya..dia hanya menggunakan pentas politiknya untuk menabur fitnah,meraih sokongan dan mencari pengaruh politiknya dalam Pakatan Rakyat atau di dalam PKR
"Lynas tak sepatutnya di politikan Fuziah.dan Fuziah seringkali memutarbelitkan fakta yang di beri Lynas ".

Inilah kenyataan dari seorang yang di dalam bidang kepakaranya.Dr Che Rosli Che Mat:
"Yang membawa isu ni PKR. Jadi saya bersabar lama dan saya pernah dapat warning daripada Penerangan PAS mengatakan YB jangan buat komen apa-apa. Saya terima. Saya tidak bercakap.Tapi tidak adil. Mereka buat komen setiap keluaran Harakah dengan bahasa yang kita kurang senang lah. Adakah Lynas itu sebagai loji nuklear? Pernah Dr Mitzi nampak sebagai loji radiation lah apa semua macam-macam. Dia spin.”

“Saya pun malu. Saya orang PAS juga. Jadi akhirnya saya buat keputusan saya sebagai saintis nuklear, saya datang hari ini. Apa dia orang nak kata, kata lah.”

(Dr. Che Rosli Che Mat, Ahli
Parlimen Pas Hulu Langat, Selangor) "

Nampak sangat seolah-olah Fuziah cuba memperbodohkan orang Kuantan.

17.  VIDEO



18.  TERKINI..... SISA KILANG LYNAS




SISA KILANG LYNAS AKAN DIHANTAR KE LUAR NEGARA

KUANTAN – Syarikat perlombongan nadir bumi Lynas (M) Sdn Bhd bersetuju untuk menghantar ke luar negara bahan buangan dari kilang memproses bahan itu yang terletak di Gebeng dekat sini.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Lynas telah menghantar surat jaminan kepada kerajaan sebagai mematuhi sebahagian syarat yang dikenakan kepada syarikat itu ketika mereka menerima lesen beroperasi sementara dari Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) baru-baru ini.

“Walaupun kerajaan berpuashati bahawa tidak akan ada residue (bahan buangan) radioaktif yang dihasilkan oleh Lynas semasa operasi mereka, sebagai langkah tambahan setelah disyorkan oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), kerajaan mengarahkan Lynas memberikan jaminan dan merancang untuk menyedia kemudahan pelupusan tetap (PDF), jauh dari penempatan awam.

“Sekiranya syarikat gagal mendapatkan lokasi kemudahan pelupusan tetap tersebut, residue yang dihasilkan akan dibawa keluar dari Malaysia,” katanya ketika membaca kenyataan bersama Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob, selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Bersama Penyelarasan Industri di sini hari ini.
Sebelum ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberi jaminan bahawa Lynas akan memindahkan sisa buangan ke kawasan yang jauh dari penempatan penduduk.

Ini katanya bagi mengambil kira soal kelegaan masyarakat setempat daripada segi emosi dan psikologi walaupun saintis telah membuktikan sisa itu selamat dan mengandungi tahap radiasi yang sangat lemah.
Mustapa berkata Lynas belum memulakan operasinya dan kerajaan belum melantik mana-mana badan bebas pakar bagi menganalisis bacaan radiasi radioaktif yang dikeluarkan oleh kilang berkenaan.
“Pada masa ini AELB memantau bacaan radiasi semula jadi di lebih 30 tapak di sekitar projek yang mana bacaan-bacaan tersebut dimuat turun ke laman web AELB dari semasa ke semasa.

“AELB juga sedang dalam proses melantik pihak penilai ketiga yang dijangka dibuat menjelang akhir bulan ini,” katanya.

Mengenai maklumat balas daripada masyarakat setempat mengenai isu melibatkan kilang itu, Mustapa berkata pihaknya serta agensi-agensi teknikal terlibat seperti AELB dan Jabatan Alam Sekitar telah berjumpa dengan wakil-wakil pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO), dewan-dewan perniagaan dan wakil-wakil pelajar bagi menerangkan isu berkenaan.

“Daripada pertemuan tersebut, didapati rakyat semakin memahami mengenai projek berkenaan dan ia selamat berdasarkan fakta saintifik dan teknikal, tetapi ia telah dimanipulasi oleh beberapa pihak yang berkepentingan.

“Mereka juga telah dimaklumkan mengenai kenyataan daripada Menteri Sumber Australia Barat, Norman Moore pada 29 Feb yang mengesahkan bahawa nadir bumi tersebut terlalu kecil paras radiasinya,” katanya. - UMNO ONLINE

***Ini yang terakhir pasal LYNAS.... kalau masih tak faham dan asyik nak membangkang juga itu tandanya dah buta mata hati nak fikir perkara-perkara yang membawa kebaikan..... maklumlah.... minda dah bejat!!!



    No comments: